mofrjo Skrevet 20. februar 2014 #1 Skrevet 20. februar 2014 Vi har reist mye på bilferie i europa, og ungene har spurt om vi kan kjøpe campingbil for de elsker denne typen ferie. For å sjekke om dette er noe for oss hadde vi tenkt til å kjøre vår egen bil til tyskland og leie bobil der. Vi pleier å reise rundt i Tjekkia, Tyskland, Ungarn, Kroatia og Italia. I år lurte vi også på å prøve oss til evt Spania eller Frankrike i tillegg... MEN.. Er det noen som vet om firma som leier ut bobil i tyskland hvor vi kan kjøre på fri km i hele europa? Tips tas imot med stor takk!
mofrjo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #2 Skrevet 21. februar 2014 Trenger nødvendigvis ikke være fri kilometer.. men vi bør kunne kjøre godt og langt pr dag for å reise fra f.eks berlin til kroatia, om vi vil komme frem før ferien er over liksom
mofrjo Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2014 Ingen som vet noe om dette? Ingen tyskere som kan anbefale et sted å leie heller?
Gjest Sille4 Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Jeg har ingen kjennskaper med å leie bobil nedover i Europa, men hva med å evt kjøre bil og bo på campingplasser i vogner som står der for turister? Vet ikke helt om det er like interessant, men
Majott Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 Tok bare et kjapt googlesøk, og disse linkene kom opp: http://www.mcrent.no/bobiler http://bobilportal.no/category/bobilutleie-tyskland-leie-bobil-i-tyskland/ http://www.autoeurope.com/go/motorhome-rental/germany/ Det finnes sikkert mange flere også. Ser ut til at det er ganske vanlig å leie bobil lenger sør i Europa. Her er en link til diverse blogger om bobilferier, og reisetips: http://bobilverden.no/kroatia-et-populaer-land-med-bobil/
mofrjo Skrevet 22. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2014 De har jeg sett på fra før men der får vi ikke kjøre over til verken Tjekkia, Italia, Kroatia ellernoen av de landa vi pleier å kjøre gjennom.. så derfor jeg lurte på om noen med litt tysk i bagasjen kanskje visste om noen andre aktører..
mofrjo Skrevet 22. februar 2014 Forfatter #7 Skrevet 22. februar 2014 Hehe.. sille4... Da tror jeg heller vi gjør som tidligere.. kjører egen bil og tar inn på hotell om natten og leier en leilighet i Kroatia en uke eller to før vi biler hjemover igjen..
Gjest Sille4 Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 Hehe.. sille4... Da tror jeg heller vi gjør som tidligere.. kjører egen bil og tar inn på hotell om natten og leier en leilighet i Kroatia en uke eller to før vi biler hjemover igjen.. Skjønner jeg godt
Majott Skrevet 23. februar 2014 #9 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Ok, jeg husker det var noe med slike regler, ja. Glemte det. Tror ikke dette har noe med ulike aktører å gjøre, reglene er visst bare sånn. Husker vi kom ut for det da vi leide vanlig bil i Tyskland, og skulle til Italia. Det var ikke alle biler en kunne leie som var lovlig for å krysse disse grensene, av en eller annen grunn. Hva med å leie bobil i Danmark, er det slike regler der også? Eller hvorfor ikke leie her i Norge? Har dere vurdert campingvogn? Jeg vet at bobil er enklere å kjøre med, men det er veldig tungvint når en først har parkert. Da må man rydde sammen ALT hvis en må kjøre til butikk eller om en skal på en utflukt. Det er også vanskelig å finne parkering i sentrum av byer, Med campingvogn, kan en parkere på campingplassen, og bruke bilen som man vil. Med bobil, må dere ihvertfall ha med dere sykler, så dere kommer dere litt rundt. Campingvogn er vanskelig å rygge med og parkere på små plasser, men det finnes en slags motor en setter på for å manøvrere den uten bil. Med campingvogn får en også mye større plass, og det er en fordel når man reiser med barn. Endret 23. februar 2014 av Majott
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2014 #10 Skrevet 23. februar 2014 Ny ab her. Man må ha noen flere bokstaver i sertifikatet enn bare for vanlig bil når man skal ha bobil? Anonymous poster hash: cc7a1...5e8
mofrjo Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 23. februar 2014 Leie bobil 1 uke i Norge over 20000kr. Leie tilsvarende bobil 14 dager i tyskland.. 13000kr.. så valget er ikke så vanskelig da.. Man må ha E1 på sertifikatet på de største bobilene ja
mofrjo Skrevet 23. februar 2014 Forfatter #12 Skrevet 23. februar 2014 Ang campingvogn.. vi har ikke sterk nok bil til å reise på europareise med campingvogn.. men ser problemstillingen du sikter til.. det hadde jeg faktisk ikke tenkt på før...
Majott Skrevet 23. februar 2014 #13 Skrevet 23. februar 2014 Ang campingvogn.. vi har ikke sterk nok bil til å reise på europareise med campingvogn.. men ser problemstillingen du sikter til.. det hadde jeg faktisk ikke tenkt på før... Jeg vet ikke hvilken prisklasse dere har tenkt på om dere skal kjøpe bobil? De fleste av nyere dato er jo langt dyrere enn campingvogn av samme årgang. Vi kjøpte bedre bil, og har ei 780 vogn. Den er stor, og krever en sterk bil, og er heller ikke lett å manøvrere. Men med en bedre bil og ei ganske ny vogn på rundt 600, så kommer dere kanskje billigere ut enn å kjøpe bobil. Ei vogn på den størrelsen er stor, har plass til mye, men er lettere å dra rundt med. Tidligere hadde vi Volvo 940 med 136 hester. Den klarte fint å dra ei 615 vogn, selv om den ikke hadde så veldig fart opp bakkene.
Majott Skrevet 23. februar 2014 #14 Skrevet 23. februar 2014 Vi ser både problemer og fordeler med bobil hele tiden. Om sommeren er vi mange uker og flere helger i campingvogn, både i forbindelse med ferie, helgeturer og sport. Mange camper sammen, og da ser vi fordelene og ulempene med vogn eller bobil på nært hold. Jeg har sett flere og flere som kjører bobil med en liten elbil på tilhenger bakpå. Det viser bare det jeg mener, at bobil er tungvint når du har parkert, og skal være der en stund. Man må dra med seg "hele flyttelasset" om man skal en liten tur på butikken. Mor/far kan ikke bare ta bilen en snartur for å kjøpe middag, uten å pakke alt ned først. Så dere må ha med minst en sykkel. Har du campingvogn, så står den der når du først har parkert den, og dere bruker bil til å kjøre rundt i området. Med bobil må du parkere den mange flere ganger på den trange campingplassen, ettersom dere må bruke den hver gang dere skal noe sted. Så bobil er etter min mening lettvint akkurat mens du er på veien, men når du er i ro er den tungvint. Og har mye mindre plass.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå