Gå til innhold

Hva betyr 75% sikkerhet i denne artikkelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visst du ser under den tabellen for fast lånerente og flytende lånerente så står det 75% sikkerhet i parentes. Vi betalte 15% egenandel da vi kjøpte så jeg tenker at vi har 15% sikkerhet? Men hvorfor skriver de 75% da? De færreste har vel så mye sikkerhet i boligen?

http://www.dinepenger.no/spare/bytt-bank-spar-15-000-kroner/22767249

Anonymous poster hash: 37fcd...00a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Visst du ser under den tabellen for fast lånerente og flytende lånerente så står det 75% sikkerhet i parentes. Vi betalte 15% egenandel da vi kjøpte så jeg tenker at vi har 15% sikkerhet? Men hvorfor skriver de 75% da? De færreste har vel så mye sikkerhet i boligen?

http://www.dinepenger.no/spare/bytt-bank-spar-15-000-kroner/22767249

Sikkerhet betyr ikke hvilken sikkerhet dere har, men hvilken sikkerhet banken har i boligen. Banken ønsker å sikre seg at de fortsatt skal få tilbake pengene selv om boligprisene faller. Dersom banken gir lån innenfor 75% sikkerhet, betyr det at verdien av boligen kan falle til 75% av antatt verdi og banken kan fortsatt få igjen pengene sine.

Eksempel: Dersom boligen har en verdi på 2 millioner kroner, og banken gir lån innenfor 75% sikkerhet, kan banken gi et lån på inntil 1,5 millioner kroner. Verdien av boligen kan da falle til 1,5 millioner kroner uten at banken taper penger. Dersom banken gir lån innenfor 60% sikkerhet, og verdien av boligen fortsatt er 2 millioner kroner, kan banken gi lån på boligen inntil 1,2 millioner kroner.

Et lån med 75% sikkerhet vil ha høyere rente enn et lån med 60% sikkerhet.

Anonymous poster hash: ad5c9...cb0

Skrevet (endret)

Her må du nok tolke litt velvillig.

For det de mener er at vilkårene er basert på at lånet ikke overstiger 75 % av boligverdien.

EDIT: AB var raskere....

Endret av nojac
Skrevet

Her må du nok tolke litt velvillig.

For det de mener er at vilkårene er basert på at lånet ikke overstiger 75 % av boligverdien.

Tolke litt velvillig? Jeg skjønte jo at jeg tolket/tenkte feil, det var jo derfor jeg spurte her :)

Hvordan finner jeg ut hvor mye banken har i sikkerhet i boligen da?

Skrevet

Tolke litt velvillig? Jeg skjønte jo at jeg tolket/tenkte feil, det var jo derfor jeg spurte her :)

Hvordan finner jeg ut hvor mye banken har i sikkerhet i boligen da?

De tar utgangspunkt i en takst, eller prisen hvis den nylig er kjøpt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...