Gå til innhold

Skatte av pengegevinst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vant nettopp 87 000(!) kr i poker. Noen som vet om jeg må skatte av dette? Lønner det seg å ta ut litt og litt (overføre litt og litt til kortet), eller spiller det ingen rolle? Jeg har ikke inntekt fra før av om dette har noe å si.

Anonymous poster hash: 2903e...fe9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vant nettopp 87 000(!) kr i poker. Noen som vet om jeg må skatte av dette? Lønner det seg å ta ut litt og litt (overføre litt og litt til kortet), eller spiller det ingen rolle? Jeg har ikke inntekt fra før av om dette har noe å si.

Ts igjen. Dette var forresten nettpoker, derfor jeg lurer på om det lønner seg å overføre litt og litt til kontoen min. Har pengene foreløbig på pokerkontoen.

Skrevet

Fra nettpoker.nu:

"Skattemyndighetene er oppmerksom på at pengespill over internett er i rask vekst og understreker at store gevinster skal oppgis på selvangivelsen.

- I utgangspunktet er tilfeldige gevinster over 10.000 kroner skattepliktige med 28 prosent, mens alle beløp under denne grensen er skattefrie. Innen nettpoker har vi imidlertid sagt at du kan vinne opptil 10.000 kroner skattefritt per spill. Det vil si at du på en kveld kan ha mange gevinster på 9.999 kroner og slippe skatt så lenge utbetalingene skjer over flere omganger, forklarer spesialutreder Anna Lie i Skattedirektoratet overfor Pluss.

Hun presiserer:

- Samtidig kan nettpokerspill komme inn under næringsvirksomhet. Da er det skatteplikt fra første krone. Vi kan for øvrig be om dokumentasjon dersom vi kommer over tilfeller der folk har hatt store ekstrainntekter.

Oppsummering av hva som er mest relevant for nettpokergevinster:

• Enkelt gevinster under 10.000 kroner er skattefrie. Så f.eks. vinner du 3.000, 7.000, 4.000 og 9.000 (totalt 23.000) i forskjellige omganger i løpet av en kveld er disse gevinstene skattefrie.
  • Enkelt gevinster over 10.000 kroner er skattepliktige. Du er ansvarlig for selv å føre disse opp i selvangivelsen din. Du betaler 28% skatt. Du får fradrag for innsatsen i det spillet du vant på.
  • Lever du av nettpoker kan du måtte betale skatt fra første krone. Da kommer det inn under næringsvirksomhet.
  • Ligningskontoret kan kreve dokumentasjon fra deg. Du har bevisbyrden på at enkelt gevinstene er under 10.000 kroner.
  • Er det noe kontroll fra ligningsmyndighetene ? Vel ligningskontorene kontrollerer inntekten din og har du store inntekter som ikke er gjort rede for har har du bevisbyrden på din side. Blir du tatt i skatteundragelse av gevinster kan du risikere fra 30% straffeskatt opptil 60% samt straffeforfølgelse i alvorlige tilfeller. Vi oppfordrer alle til å være ærlige og oppgi gevinster på selvangivelsen."

I praksis er det vel få som oppgir gevinst på nettpoker. Men hvis du blir tatt, så risikerer du tilleggsskatt og straffeskatt og det som verre er.

Anonymous poster hash: 4dab9...060

Skrevet

Takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...