Gå til innhold

Redd for å ikke kunne bli gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år, og kjenner ofte en ekstrem frykt innvendig for å ikke kunne bli gravid i fremtiden, og få barn og stifte familie. Er så redd for at en fremtidig partner vil gå fra meg fordi jeg ikke kan gi han barn. Jeg tenker veldig ofte på dette, og det plager meg litt. Noen flere som har det slik, eller er jeg helt unormal?

Anonymous poster hash: c1db2...0aa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker sånn av og til men jeg er over 30 og barnløs. Har hørt ganske unge jenter si det samme som deg da.

Anonymous poster hash: 75a7f...d7d

Skrevet

Tanken har streifet meg ja, men er ikke noe jeg tenker over så ofte. Vil ikke bekymre meg over noe jeg ikke kan gjøre noe med nå uansett, og i alle fall ikke over noe som kanskje ikke er et problem en gang! Er det noen spesiell grunn, en hendelse eller noe, som gjør at du er så redd for dette?

Skrevet

Er det noen medisinsk grunn til at du føler det sånn?

Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg har alltid vært uregelmessig, og slet veldig med smerter og humørsvingninger, samt akne, da jeg var litt yngre enn deg. Dro til legen, som senere henviste meg til en gynekolog. Fant hverken PCOS, endometriose eller cyster. Har sjekket meg et par ganger i tjueårene, og fortsatt så er jeg "normal". Men legen sa til meg at jeg kanskje kom til å få problemer med å bli gravid, fordi hadde så sterke pms-plager, og hudproblemer. Nå er jeg 25, går på p-piller, og har hverken dårlig hud eller plager. Men jeg er litt redd for at jeg kommer til å ha utfordringer når den tid kommer.

Du er veldig ung, og jeg ville ikke tenkt så mye på det nå.

Anonymous poster hash: d1e8e...8bc
Skrevet

Ts her igjen! En grunn til at jeg er redd for dette er at jeg lenge har slitt med svigninger i vekt, og til tider vært undervektig og derfor ikke hatt mensen over lengre perioder. Har hørt at dette kan minske sjansen for å kunne bli gravid. Men jeg er fortsatt unødvendig redd, synes jeg :(

Anonymous poster hash: c1db2...0aa
Skrevet

Tror det er ganske vanlig, ja. Cosmopolitan UK hadde en artikkel om det for noen år siden, det var begynt å bli et problem at jenter/unge kvinner slurvet med prevensjon fordi de tenkte de ikke kunne bli gravide likevel. Man hører jo mye om hvor vanskelig det kan være å bli gravid, så det er ikke rart at man blir redd det gjelder en selv. Men det store flertallet blir gravid på egen hånd helt uten problemer, så statistikken er på din side!

Gjest lillelarve
Skrevet

Du er ikke alene! Jeg bruker å tenke på det i blant, men det er ikke noe jeg er opphengt i. Men jeg har øyeblikk der jeg føler meg kjempe redd for å ikke kunne bli gravid av en eller annen grunn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte også sånn før. Sikkert litt fordi jeg har veldig uregelmessige og lange sykluser. Men utrolig nok ble jeg gravid på første forsøk :) Så føler det var unødvendig å ta den sorgen på forskudd!

Skrevet

Hei! Dette er nok veldig vanlig. Jeg har selv slitt med de tankene i mange år. For meg gikk det veldig langt, og det fantes ingen tvil. Jeg kunne bare ikke bli gravid. Dette ble forsterket fordi jeg og samboer begynte å slurve litt med prevensjon, og ingenting fortsatt skjedde. Helt til nå da. Var godt på vei da jeg oppdaget at jeg faktisk hadde en liten spire i magen min :) Nå er jeg meget lykkelig gravid.

Anonymous poster hash: 64d00...498
Skrevet

Kan ikke du besøke legen slik at hun/han undersøker deg og forteller deg om sjansene dine til å bli gravid i fremtiden slik at du ikke går rundt og bekymrer deg hele tiden :)

Anonymous poster hash: 81bea...653
Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Hender jeg tenker tanken selv faktisk. Det er ikke en selvfølge å kunne bli gravid selv om man er ung og frisk.

Skrevet

Dette faller også inn i hodet mitt en gang i blant.

Jeg har vært sammen med min kjære i snart 9 år og er selv 24. Jeg har veldig lyst på barn og kan ikke se for meg en fremtid uten. Jeg er like redd for at jeg selv ikke skal kunne bli gravid, som at min kjære ikke skal kunne gjøre meg gravid(vi har begge blitt utsatt for "skader" i/ved underlivet). Vi har alltid hatt en form for prevensjon, men hadde en episode der jeg måtte ta en angrepille. Noen uker senere tror jeg a jeg hadde en spontanabort(men jeg vet det ikke, kunne vært mensen som hadde "samlet" seg). Like før jul nå så fortalte en medisinstudent meg at angrepillen ikke fungerer på kvinner over 75-80 kg(har ikke lett etter bevis på dette). Dette gjorde at jeg ble mer mistenksom på at jeg har hatt en spontanabort(er altså tyngre enn dette), og ble faktisk litt roligere av dette… Så frykten er ikke like sterk lengre. Når den tid kommer håper jeg at det går raskt å bli gravid, slik at jeg ikke blir et nervevrak :P

Skrevet

Er det noen medisinsk grunn til at du føler det sånn? Jeg kjenner meg litt igjen i det du skriver. Jeg har alltid vært uregelmessig, og slet veldig med smerter og humørsvingninger, samt akne, da jeg var litt yngre enn deg. Dro til legen, som senere henviste meg til en gynekolog. Fant hverken PCOS, endometriose eller cyster. Har sjekket meg et par ganger i tjueårene, og fortsatt så er jeg "normal". Men legen sa til meg at jeg kanskje kom til å få problemer med å bli gravid, fordi hadde så sterke pms-plager, og hudproblemer. Nå er jeg 25, går på p-piller, og har hverken dårlig hud eller plager. Men jeg er litt redd for at jeg kommer til å ha utfordringer når den tid kommer. Du er veldig ung, og jeg ville ikke tenkt så mye på det nå. Anonymous poster hash: d1e8e...8bc

Hæ, er hudplager og menssmerter tegn på dårlig fruktbarhet? Nå ble plutselig jeg redd og.

Skrevet

Smerter og hudplager hadde ingenting å si for meg... Begge de to er helt normalt å ha, så det tviler jeg på! Jeg har alltid hatt menssmerter (overkommelige) og fått et par kviser i ny og ne (helt normalt!) jeg ble gravid på andre forsøk :)

Resulterte i SA, men det har nok ingenting med det å gjøre.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jeg trodde også det. Fant ut at jeg blir ekstremt lett gravid, så kun innbilning altså. Tror det er ganske vanlig, fordi det er vanskelig å skulle forestille seg seg selv i rollen som gravid og mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...