Gå til innhold

Kjøpe klær til 16-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en jente på 16 og vi har "god råd". Siden jeg bare har henne liker jeg å skjemme henne bort med klær og sko, men det siste året har jeg egentlig ment at hun bør kjøpe dette selv. Hun får 1000 i lommepenger i mnd men hun er ikke typen som henger på senteret. (Vi bor ved et stort kjøpesenter). Hun er mer hjemmekjær og liker ikke å shoppe.

"Problemet" er at det gjør jeg. Hun protesterer lite for vi har ganske lik smak, men i fjor ble jeg egentlig enig med meg selv om at hun bør kjøpe alle klærne selv siden vi bor sentralt og hun får lommepenger. Har likevel fortsatt å gjøre dette fordi det er så koselig. Litt redd for at hun blir bortskjemt og uselvstendig som ikke kjøper noe selv.

Kunne tenke meg å høre hva andre mødre gjør med jenter på den alderen. Hun er nokså jordnær og bruker ikke mye sminke osv. Pengene hennes går på månedskort og litt cafebesøk med venninner.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du at hun har råd til å kjøpe klær selv da, dersom pengene hennes går til månedskort og litt cafebesøk med venner? Har hun et sparingspotensiale? Kan dere lage noen avtaler om hva hun skal dekke og hva du kan dekke?

Anonymous poster hash: dcc5f...1d7

• Liker 1
Skrevet

Mener hun har råd å kjøpe noen klær, hun får fullt stipend også gjennom lånekassa som jeg glemte å nevne så hun har endel penger i mnd. å bruke. Husker ikke helt hva hun fikk nå men mener det 7000 i halvåret. Hun har en annen sparekonto i tillegg til brukskontoen- og hun er ganske flink å spare (konfirmasjons og penger til fødselsdagen feks) Vi har laget en avtale om at hun skal kjøpe sine egne klær (kan også spørre om penger hvis hun trenger) Men hun liker ikke å gå i butikker så det blir jo ingenting.

Avtalene hos oss fungerer best på papiret.

Skrevet

Får hun stipend? Da har dere vel ikke spesielt god råd.

Anonymous poster hash: 9ccc1...6e8

• Liker 6
Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg synes 16-åringen din er en fornuftig jente. Ikke alle er så opptatt av klær og siste mote. Det er du som har et behov for å bruke penger.

• Liker 10
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Lar 16åringen mamma kjøpe klær? Og dersom dere begge liker denne "avtalen" - hva er så problemet? En dag kommer hun til å måtte kjøpe egne klær, og av alle ting man lærer hjemmefra vil jeg tro dette er en av de letteste.

Anonymous poster hash: 1246d...aa6
Skrevet

Det er vel helst du som har problemer med å følge avtalene her. Å overføre ditt kjøpemønster på tenåringen din er uheldig. Du har penger og stabil økonomi - det kommer ikke hun til å ha som student. Dumt med dyre vaner da.

Og om du bekymrer deg for at hun står uten klær snart, så er det litt som barn og mat: de spiser når de er sultne. Den dagen din datter oppdager at hun står der helt naken skal du se det blir shopping på henne også.

• Liker 4
Skrevet

Nå fikk ikke jeg så mye som 1000 kr i måneden i månedeslønn, tror jeg fikk 4-500, men jeg hadde en deltidsjobb så jeg hadde nok litt mer å rutte med per måned enn din datter har. Likevel var det min mor som kjøpte klær til meg. Pengene brukte jeg på kino, mat, godis, filmer og hvis det var noe annet spesielt jeg ville ha. Ble overhode ikke bortskjemt. Har vært særdeles selvstendig fra jeg var 18 år gammel, med hus som 19,5-åring og alt som følger med.

Hvis hun blir bortskjemt og uselvstendig så er det ikke det at du kjøper klær til henne som gjør utslaget. :)

Skrevet

Du vil at hun skal shoppe mer og henge mer på senteret?! Og spare mindre? Seriøst?

Anonymous poster hash: 4f940...c52
  • Liker 9
Skrevet

Om hun får fullt stipend, som er 21 000 i året har jeg vanskeligeligheter med å tro på at dere har god råd.

Anonymous poster hash: 9c556...03e
  • Liker 4
Skrevet

Om hun får fullt stipend, som er 21 000 i året har jeg vanskeligeligheter med å tro på at dere har god råd.

Jeg hadde også fullt stipend, men mine foreldre har også god råd. Dog mine foreldre er ikke gift, hvor en av dem er ukependler og må ha en annen adresse pga jobben.. Ikke alt er svart-hvitt :)

Skrevet

samme her.

Anonymous poster hash: 32a52...afe

Skrevet

Mener hun har råd å kjøpe noen klær, hun får fullt stipend også gjennom lånekassa som jeg glemte å nevne så hun har endel penger i mnd. å bruke. Husker ikke helt hva hun fikk nå men mener det 7000 i halvåret. Hun har en annen sparekonto i tillegg til brukskontoen- og hun er ganske flink å spare (konfirmasjons og penger til fødselsdagen feks) Vi har laget en avtale om at hun skal kjøpe sine egne klær (kan også spørre om penger hvis hun trenger) Men hun liker ikke å gå i butikker så det blir jo ingenting.

Avtalene hos oss fungerer best på papiret.

Det er såvidt jeg vet er ikke det fullt stipend.

Skrevet

Så lenge du ikke kjøper for mye av unødvendige klær til henne, så tror jeg ikke det skal gjøre noe. Prøv å hold deg til å kjøpe klær og sko hun trenger. Man trenger f.eks. ikke 7 nye bukser i året. Kanskje en-to, dersom en bukse er blitt slitt. Dersom du kjøper klær til henne, så bør du vise henne at du kjøper klær hun trenger, slik at hun forstår at klær ikke er noe man har behov for å kjøpe hele tiden. Selvom mange 16åringer liker å shoppe, så er det jo ikke alle som liker det. Slik som din datter... Men plutselig kan det endre seg, og da er det lurt at hun forstår hvor grensen går når det gjelder kjøp av klær.

Hittil synes jeg ikke du trenger å få henne til å kjøpe klær selv. Men dersom hun skulle begynne å arbeide, så ville jeg bedt henne kjøpe klær selv for sin egen lønn. Slik at hun lærer å prioritere riktig. Eller jeg tror ikke at din datter prioriterer feil, det virker jo ikke slik ut i fra det du skriver, men du skjønner sikkert hva jeg skal frem til :)

Skrevet

Enig med arabella her, synes ikke du skal overføre din shoppetrang på datteren din. La henne kjøpe klær selv om hun har råd. Du gjør henne en bjørnetjeneste mtp hvor trang studietida blir for de fleste.. Hun må starte å klare seg selv

Anonymous poster hash: e1c08...8c6
Skrevet

Husker ikke nøyaktig hva hun får i stipend. Alle har krav på stipend mulig satsene varieter litt (kjenner ikke reglene nøyaktig) men det var overraskende men selvsagt hyggelig at hun fikk det. :) Hun har en annen sparekonto som skal brukes senere i studietiden så hun får det greiere enn mange da. Vi er heldige som klarer oss greit. :) Takk for mange svar.

Skrevet

Jeg hadde også fullt stipend, men mine foreldre har også god råd. Dog mine foreldre er ikke gift, hvor en av dem er ukependler og må ha en annen adresse pga jobben.. Ikke alt er svart-hvitt :)

Da skjønner jeg ikke hvor lett det er å få fullt stipend? Jeg har ikke kontakt med faren min og bor kun hos moren min. Moren min har ganske god råd, men det er jo fortsatt kun én inntekt. Jeg får ikke noe annet stipend enn utstyrsstipend (som totalt er på rundt 800 kr).

Anonymous poster hash: 0fbdd...1c2

Skrevet

Jeg vet ikke om det er lett men da datteren min begynte på videregående dro vi til byen for å kjøpe inn litt skrivebøker, ny kakulator og endel andre kontorrekvisita. Vips gikk 800 kr så det koster å gå på skole. Har også investert i bra ordbøker osv. Det er dyrt! ;)

Skrevet

Skjønner ikke helt problemet her, det er vel ikke så mye nytt en 16-åring trenger av klær på et år? Så hvis hun ikke er interessert i klesshopping så er det bedre å spare pengene. Høres ut som en sjeldent fornuftig tenåring.

Anonymous poster hash: ef835...6a2
Skrevet

Hun er veldig fornuftig "mot normalt". Jeg synes 16-årige jenter skal få ha mer enn 4-5 bukser på et år. Det høres litt gnient ut på meg. 7-8 mer normalt? For å bli selvstendige må de jo få et bevisst forhold til penger. Kanskje jeg bekymrer meg litt mye :) Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...