Gå til innhold

Er du god på å kaste ting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt utrolig dårlig. Har masse ting liggende på loftet. Minner, barneklær, leker, bilder, vintersportsutstyr osv :sjokkert::laugh:

Prøver å rydde men vandrer istedet ned "memorylane". Helt til noen gir meg et puff..

Hva med dere? Er dere gode til å kaste ting? Hva kan dere absolutt ikke kaste og hva kunne dere ikke tenke dere å beholde? :icon_lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er så dumt med "ting" er at når jeg holder i noe for å muligens skulle kaste det, så popper det opp situasjoner i hodet hvor jeg helt bombesikkert (kanskje) kommer til å få bruk for nettopp denne tingen. Det blir liksom så vanskelig å kvitte seg med det og innse at nei, jeg kommer absolutt ikke til å bruke dette mere...eller bruke det for første gang i det hele tatt. Man må gjøre seg hard og bestemt tror jeg. Det krever sin kvinne.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Kaster/selger/gir bort alt som jeg ikke har noe behov for.

Sparer på noen småting, men ikke "alt". Som fra barndommen så har jeg spart på favorittbamsen. Fra tenårene har jeg spart på en ganske spesiell plakat som betyr mye for meg...osv.

Gidder ikke spare på alle tingene fra alle epokene i livet mitt

• Liker 1
Skrevet

Har venner som er utrolig god til å kaste ting, hvordan fisker de det ? :sjokkert:

Som Øystein Sunde sier: Kjekt å ha det kan man få bruk for en vakker dag????? :biggrin:

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har venner som er utrolig god til å kaste ting, hvordan fisker de det ? :sjokkert:

Som Øystein Sunde sier: Kjekt å ha det kan man få bruk for en vakker dag????? :biggrin:

Jeg har som regel at om jeg ikke har brukt en ting på 1 år, så har jeg ikke bruk for det.

Om man 5 år senere finner ut at man kan få bruk for en slik ting, så kjøper jeg det, aller helst på bruktmarked

• Liker 1
Skrevet

Det KAN være en god regel ja FP :icon_lol:

Skrevet

Jobber stadig med å bli bedre... Anbefaler å se "Clean House" på amerikansk netflix for å få støkken i seg ;)

Skrevet

Jeg er ganske håpløs. Ser affeksjonsverdi i alt og knytter lett minner til ting.

Men prøver å ta meg sammen innimellom. Har flyttet noen ganger de siste årene og det er jo en fin mulighet til opprydding.

Har nettopp bygget hus og bevisst valgt å ha lite lagringsplass slik at jeg bare er nødt til å kvitte meg med ting jeg ikke har bruk for lenger.

Anonymous poster hash: 82222...d86
Skrevet

Ja jeg syns det. Det gjør godt å få fjernet ting, det er jo bare støvsamlere.

Anonymous poster hash: aa3c5...591
Skrevet

Ja jeg syns det. Det gjør godt å få fjernet ting, det er jo bare støvsamlere.

Jeg trenger mer av hva det nå er dere har dere som er flinke til å kaste ting. Har solgt mye på Finn. Det hjelper litt. Men jeg har et godt stykke å gå merker jeg. Sparer dere som har barn på ting fra barna var små eller gir dere bort alt? Tenker spesielt på klær og leker. Man vet jo aldri, hva hvis man får flere en dag?

Skrevet

Jeg rydder ting på loftet, så ligger det i veien for noe, også blir jeg sint og har et vanvittig skippertak, kaster en hel del også går det en stund til neste gang ... :P

Skrevet

Jeg trenger mer av hva det nå er dere har dere som er flinke til å kaste ting. Har solgt mye på Finn. Det hjelper litt. Men jeg har et godt stykke å gå merker jeg. Sparer dere som har barn på ting fra barna var små eller gir dere bort alt? Tenker spesielt på klær og leker. Man vet jo aldri, hva hvis man får flere en dag?

Har to store kasser der de viktigste tingene, små babyklær (de fineste) og baby sko blir tatt vare på, og første leker osv. Hos vår familie rullerer de vanligste baby/barneklærne. Men de du helst vil ta vare på for barnebarna rullerer du ikke blant familien.

Hjelper at barna er med på å gi bort noen leker og klær til de som sender til fattige land.

Det er enklere å kvitte seg med ting dersom du bor med bare barn enn med en ektefelle. Hvis ikke ektefellen også gjerne vil kvitte seg med ting da :)

Det er jeg som bestemmer interiøret, og han bestemmer over egne ting som klær og andre ting han har. Alt har en fast plass. Og vi prøver å ikke kjøpe inn nytt før vi har slitt ut det vi har.

Skrevet

Litt for flink, vil jeg si. Har kvittet meg med både klær og ting som jeg har angret på i etterkant, men det har gått helt fint. Vil heller ha for lite enn for mye stæsj.

Anonymous poster hash: 04704...76f
  • Liker 2
Skrevet

Har blitt flinkere å kaste med tiden, jeg prøver å tenke som så at; kommer jeg til å savne eller i det hele tatt huske denne tingen om jeg ikke står med den i hånda? Og forsvinner minnet selv om jeg kaster den? Kan jo ta et bilde om så. Tar mindre plass.

Dog har jeg ting jeg ikke klarer å kvitte meg med noen sinne! Jeg har en gammel konfekt eske, oppi ligger to bunter med servietter i alle slags former, farger og fasonger, Den ene har gummistrikk rundt seg og er bestemor sin som døde da jeg var 12, den andre er min. Vi pleide å samle servietter som var pene, så tok vi alltid to, og gav den ene til den andre:) Den eska løper jeg inn i brennende hus for!

Anonymous poster hash: ec616...e51
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Nja, både og. Jeg elsker å rydde og kaste ting, men jeg må gjøre det i puljer. Ofte blir de samme tingene spart på både 1 og 2 og 3 år før det endelig havner i loppisesker. Klær er jeg litt flinkere med, men det trengs en skikkelig opprydning der også. Problemet er at jeg er verdensmester i jojo slanking og har derfor klær i mange størrelser liggende...

Til datteren min har jeg en eske med de klærne som jeg hadde sterkest minner til fra de første to årene. Tenkte også legge oppi noen leker før jeg lukker den og setter den på loftet, og planen er å gjøre det samme for lillebror i magen.

Endret av Sunshine
Skrevet

Jeg kaster lite. Men jeg er flink til å ikke kjøpe mye nytt som jeg egentlig ikke trenger. Har jeg en håndduk som er noen år gammel, men fungerer helt fint, så beholder jeg heller den enn å kjøpe en ny og fancy en, og måtte kaste den gamle. Jeg er ingen fan av forbrukssamfunnet og forsøker heller å spare på ressursene.

Det innebærer også at om jeg har ting jeg virkelig ikke har bruk for, så gir jeg dem heller bort enn å kaste dem. Det gjelder klær, kopper og kar, møbler og den slags. Minner og bilder forsøker jeg heller å organisere sånn at de ikke tar så mye plass.

Anonymous poster hash: 966e0...eda
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Kan alltid bli flinkere mellom skippertakene ja...

Burde absolutt ta en runde i påsken hvor jeg sorterer ut spesielt klær og sko som kan gis til noen andre som har bruk for det.

Det er en ulempe å ta for godt vare på plagg og sko.

Skrevet

Jeg er helt utrolig dårlig. Har masse ting liggende på loftet. Minner, barneklær, leker, bilder, vintersportsutstyr osv :sjokkert::laugh:

Prøver å rydde men vandrer istedet ned "memorylane". Helt til noen gir meg et puff..

Hva med dere? Er dere gode til å kaste ting? Hva kan dere absolutt ikke kaste og hva kunne dere ikke tenke dere å beholde? :icon_lol:

Jeg tror jeg er god på å kaste ting. Vi har bodd i små leiligheter, og derfor ikke hatt noe valg. Når jeg rydder tenker jeg-"Har jeg brukt dette de siste tre mnd? Hvorfor kjøpte jeg det?" Om jeg svarer ja, eller har kjøpt det for noe spesielt så beholder jeg det, ellers så blir det gitt bort eller kastet(om det er i svært dårlig stand).

Skrevet

Nja :) Kan komme i "kastemodus" og da går det meste altså! :fnise: Kan finne på å legge ting i en kanskje-bunke, men når jeg får tenkt litt over det så går det i søpla det også. Men det som kastes er slike ting som kanskje-kan-brukes-en-vakker-dag eller denne-har-jeg-ikke-sett-eller-brukt-på-minst-fem-år.... Kaster ikke bilder, det er hyggelig å ha! :)

• Liker 1
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Jeg rydder ting på loftet, så ligger det i veien for noe, også blir jeg sint og har et vanvittig skippertak, kaster en hel del også går det en stund til neste gang ... :P

Hehe, sinne-kasting gjør susen. Har en viss rensende effekt ved seg.

- Pleier å gå gjennom klesskapet annenhvert år og ta ei opprensking. Klær som er utvasket, sømmer som er revnet hinsides reparasjon, skjorter som mangler knapper som ikke kan oppdrives, impulskjøp, eller ting jeg ikke har hatt på meg de siste to årene blir enten gitt bort eller kastet (altså, alt som blir til overs etter at ting er gitt bort).

- En gang i året går jeg gjennom kjøkkenet og alt av mat som er blitt dårlig/gått langt over dato kastes. I tillegg ser jeg over glass og servise og kaster det som er ødelagt (fordelen med å bruke "klassiske" tallerkner og glass fra IKEA).

- Hver sjette måned tar jeg bad og kosmetikk. Kaster/Gir bort prøver på alskens parfymer og kosmetikkmerket jeg selv ikke bruker (de jeg personlig bruker tar jeg vare på for weekend-turer). Innførte en streng regel på at jeg ikke skal kjøpe nytt før jeg nesten har brukt opp alt som er i tuben/krukka/flaska. Eneste unntaket er når det er gode tilbud på forbruksartikler som deodorant, barberskum, sjampo, balsam og kroppsvask o.l. Og da kjøper jeg aldri mer enn at alt får plass i badskapet.

- Pleier å lage meg ei liste over hvert rom/område i leiligheta som krever opprydning, og jobber meg gjennom den. Akkurat nå står skrivebordet for tur. Har ei stor roteskoffe som ikke har vært ryddet i på sikkert sju år :omg: i tillegg til ei stor skuffe med et sammensurium av konvolutter og skrivepapir i alle former, farger og formater, merkelapper, postkort, plastomslag, kartotekkort osv.

Punkt to på lista er å gå igjennom fem esker med alt mulig fra gamle regninger og kontoutskrifter, forelesningsnotater, bilder, kompendier, reiselister, magasiner, og hvem vet hva.

I tillegg pleier jeg og bestevenninna mi å hjelpe hverandre når det er opprydningstid. Vi er da litt "knallharde" på hverandres bekostning :fnise:

Forøvrig, begge foreldrene mine lider av hamstringssyka. Min far ble meget oppgitt da han fant ut at jeg hadde kastet to pappesker fulle av bøyde spiker. Han hadde nemlig tenkt å rette de ut ... en eller annen gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...