Gå til innhold

Regner du Finland som Skandinavia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker ikke helt ordrett, men det var noe om at det bare var skandinaviske land på pallen.

Var dette noe TV2s reportere sa, de har uansett sagt veldig mye svada under OL. Blant annet at Ted Ligety tok USAs første OL gull i storslalåm, alle vi som følger litt med vet at USAs Andrea Mead-Lawrence vant gull i storslalåm i 1952. Så forbauser meg ikke at TV2 klarer å lire av seg andre usannheter også.

Videoannonse
Annonse
Gjest Silverstream
Skrevet

Var dette noe TV2s reportere sa, de har uansett sagt veldig mye svada under OL. Blant annet at Ted Ligety tok USAs første OL gull i storslalåm, alle vi som følger litt med vet at USAs Andrea Mead-Lawrence vant gull i storslalåm i 1952. Så forbauser meg ikke at TV2 klarer å lire av seg andre usannheter også.

Jepp, var nok dem.

Skrevet

Nei, og det er det jo ikke mulig å gjøre heller. Skandinavia er et fast definert begrep, det er ikke noe man selv avgjør hva betyr. Finland er en del av Norden, men ikke en del av Skandinavia.

Alle finner jeg har møtt har vært fine folk, og jeg har stor sans for Finland, men de er ikke en del av Skandinavia av den grunn. Jeg liker canadiere også, og de liker stort sett oss, men de er ikke skandinaver av den grunn.

Anonymous poster hash: b4a71...d15
  • Liker 4
Skrevet

Etter min forstaaelse omfatter Skandinavia landene som deler kultur og spraak - Norge, Sverige og Danmark. Vi kaller jo ogsaa norsk, svensk og dansk for de skandinaviske spraakene.

Jeg har alltid sett paa Skandinavia som begrepet som omfatter oss tre, Norden derimot omfatter Skandia + Island og Finland.

Men nesten hver gang jeg moter en finne som omtaler de seg selv som skandinaver og at de er fra Skandinavia. Ikke at det er saa viktig selvsagt, men noen virker er veldig pastaaelige, spesielt i USA der Skandinavia har et godt rykte.

Hva mener du?

Etter min forstaaelse omfatter Skandinavia landene som deler kultur og spraak - Norge, Sverige og Danmark. Vi kaller jo ogsaa norsk, svensk og dansk for de skandinaviske spraakene.

Jeg har alltid sett paa Skandinavia som begrepet som omfatter oss tre, Norden derimot omfatter Skandia + Island og Finland.

Men nesten hver gang jeg moter en finne som omtaler de seg selv som skandinaver og at de er fra Skandinavia. Ikke at det er saa viktig selvsagt, men noen virker er veldig pastaaelige, spesielt i USA der Skandinavia har et godt rykte.

Hva mener du?

Skandinavia er ikke noe spørsmål om hva man regner det som, fordi det er presist definert og bare består av Norge, Sverige og Danmark og ikke av Finland. Vi regner jo heller ikke India som del av England, selv om engelskmennene hersket der. Det eneste skandinaviske ved Finland er deres minoritet på 5% svensker og at de har svensk som et av sine offisielle språkene (men India og mange land i Afrika har også engelsk som offisielle språk, uten å være del av England).

Anonymous poster hash: 0ab1d...9ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...