Gå til innhold

Forsikre barna, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg greier ikke å bli enig med meg selv om dette.

Bør jeg forsikre barnet mitt eller ikke? Ja, det kan høres kynisk ut, og det er ikke det at jeg ikke er glad i barnet, ikke på noen som helst måte!

Til nå er erfaringene ca 50/50. Jeg ønsker derfor å vite hva dere har gjort, og gjerne hvorfor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har forsikra barnet. Better safe than sorry.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har forsikra barnet. Better safe than sorry.

Samme her. Forsikringen hans kan dessuten videreføres uten ny legeerklæring når han blir myndig, og det synes jeg er viktig.

• Liker 3
Skrevet

Enig med de over. Forsikring kan også gi barnet en ekstra inntekt hvis noe skulle skje slik at han/ hun ble ung ufør.

• Liker 1
Skrevet

Selv om man som barn blir godt tatt vare på, så synes jeg det er viktig at barnet kan få fornyet forsikringen uten ny legeerklæring når de blir 18. Det er sykt vanskelig å få forsikring nå om det skulle være den minste lille ting forsikringsselskapene kan slå ned på. Synes også de hundrelappen ei måneden er småpenger i tilfelle noe skulle skje og bare idioti ikke å forsikre barna. Ser ingen grunn til ikke å gjøre det om ikke man med forsikring ikke har råd til mat.

Anonymous poster hash: 1f4a8...07a

• Liker 2
Skrevet

Så klart burde man forsikre barna sine! Jeg er veldig glad min mor og far forsikret meg ( da jeg selv fikk stor bruk for denne forsikringen )

Anonymous poster hash: d2f3b...1f5
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har forsikret ungene til de er 25 år slik at hvis de skulle bli sykemeldt eller ung ufør så vlle de fått ett hvis beløp i mnd under sykemelding ink handicap etc. Jeg syntes disse tingene er viktig fordi jeg ikke er verdens rikeste mor å hvis noe skulle skje dem er de forsikret bedre enn bare folketrygden. Jeg har også livsforsikring på meg selv og min mann slik at hvis en av oss dør får barna en ok sum.

• Liker 1
Skrevet

Hvilke forsikringsselskap bruker dere?

• Liker 1
Skrevet

Har forsikret barna. Forsikrer jo hus/innbo/bil/båt og bikkje også...

• Liker 1
Skrevet

Nei, vi har ikke forsikret barna våre. Vi har Folketrygden, og dessuten er barna dekket gjennom andre forsikringer familien gjerne har, f.eks reiseforsikring og/eller ulykkesforsikring, gjennom skolen, lag/foreninger osv. Forsikringsselskapene spiller mye på foreldrenes samvittighet i markedsføringen av barneforsikringer, og mange forsikrer uten å sjekke hva de får dekket via andre ordninger/forsikringer. En annen ting, er at det finnes så mange begrensninger på hva forsikringen gjelder for. Mye er skrevet med svært liten skrift, og det er opp til forsikringsselskapene å avgjøre hva som er rimelig grunn til å avslå å utbetale forsikring.

I noen tilfeller kan det være lurt å tenke barneforsikring, f.eks hvis man er selvstendig næringsdrivende, og vil lide store økonomiske tap ved å være sammen med et sykt barn istedet for å arbeide.

Stort sett: barneforsikring er mye penger rett ut av vinduet, til noe du aldri får bruk for, allerede er dekket for, eller opplever at du må kjempe for å få utbetalt, uten noensinne å lykkes.

Hundene, derimot, de er selvsagt forsikret. Dyreforsikringer er oversiktelige, og det er ingen tvil om hva som utløser utbetaling. Det er dyrt å gå til dyrlegen, og trenger rman behandling, operasjon, osv, kommer det fort opp i titusener. Sånn er det heldigvis ikke når det skjer noe akutt med barna. ;)

Interessant om barneforsikring: http://www.regjeringen.no/en/dep/bld/kampanjer/familia/familia-32007/diverse-saker/nodvendig-med-egen-barneforsikring.html?id=535308

og litt mer:

http://www.blogg.neminordvest.no/2011/04/10-forsikringer-du-ikke-ndvendigvis.html

Anonymous poster hash: 4d2da...eee
  • Liker 16
Skrevet

Beklager, men jeg kan ikke forstå at det er noe å lure på... Ja, mine barn er forsikret.

• Liker 1
Skrevet

Nei, vi har ikke forsikret barna våre. Vi har Folketrygden, og dessuten er barna dekket gjennom andre forsikringer familien gjerne har, f.eks reiseforsikring og/eller ulykkesforsikring, gjennom skolen, lag/foreninger osv. Forsikringsselskapene spiller mye på foreldrenes samvittighet i markedsføringen av barneforsikringer, og mange forsikrer uten å sjekke hva de får dekket via andre ordninger/forsikringer. En annen ting, er at det finnes så mange begrensninger på hva forsikringen gjelder for. Mye er skrevet med svært liten skrift, og det er opp til forsikringsselskapene å avgjøre hva som er rimelig grunn til å avslå å utbetale forsikring.

I noen tilfeller kan det være lurt å tenke barneforsikring, f.eks hvis man er selvstendig næringsdrivende, og vil lide store økonomiske tap ved å være sammen med et sykt barn istedet for å arbeide.

Stort sett: barneforsikring er mye penger rett ut av vinduet, til noe du aldri får bruk for, allerede er dekket for, eller opplever at du må kjempe for å få utbetalt, uten noensinne å lykkes.

Hundene, derimot, de er selvsagt forsikret. Dyreforsikringer er oversiktelige, og det er ingen tvil om hva som utløser utbetaling. Det er dyrt å gå til dyrlegen, og trenger rman behandling, operasjon, osv, kommer det fort opp i titusener. Sånn er det heldigvis ikke når det skjer noe akutt med barna. ;)

Interessant om barneforsikring: http://www.regjeringen.no/en/dep/bld/kampanjer/familia/familia-32007/diverse-saker/nodvendig-med-egen-barneforsikring.html?id=535308

og litt mer:

http://www.blogg.neminordvest.no/2011/04/10-forsikringer-du-ikke-ndvendigvis.html

Jeg tenker som deg! Selskapene har laget et behov som egentlig ikke finnes. Er også litt sånn at dersom man heller sparer de pengene man hadde betalt i forsikring, så blir det ikke mye mindre enn det man evt ville fått utbetalt.

Anonymous poster hash: 5e91c...55f

• Liker 8
Skrevet

Nå er jeg usikker på hva de forskjellige selskapene dekker. Men jeg kjenner noen som fikk et fødselsskadet barn og fant den beste brhandlingen i utlandet. Det er ikke lett økonomisk når en av dem må være ute av jobb og sånt koster flesk.. :(

Skrevet

Vi forsikrer ikke. Vi bor heldigvis ikke i USA!

Jeg er dessuten i mot at de rikeste skal få et bedre helsetilbud enn alle andre. Dess mer vanlig det blir å forsikre seg og barna sine dess færre protesterer hvis myndighetene ikke vil tilby den beste behandlingen/skikkelig uføretrygd. Jeg vil ikke være med å skape et slikt samfunn.

• Liker 6
Skrevet

Nå er jeg usikker på hva de forskjellige selskapene dekker. Men jeg kjenner noen som fikk et fødselsskadet barn og fant den beste brhandlingen i utlandet. Det er ikke lett økonomisk når en av dem må være ute av jobb og sånt koster flesk.. :(

Men slike forsikringer får man først tegnet etter at barnet er født. Er barnet født med lidelser vil dermed ikke dette dekkes av disse forsikringene.

Jeg har enkel ulykkesforsikring på mine barn, syntes egentlig det er høl i huet. For om det skjer dem noe får man god nok hjelp i gode helsenorge uansett. Vi er velsignet med at barn er førsteprioritet i landet vårt og mine barn har i alle fall fått god hjelp.. helt gratis. Vi fikk til og med dekket transport til skole i et halvt år. Folk kan være uheldige med nav og helsevesenet. Men jeg tror forsikringsselskapene skor seg på skandaleoppslagene i media. Men det vi også skal huske på er at når alt kommer til alt, så er det nok flere som sitter der og krangler om hva de har krav på via forsikringselskapet kontra nav/helsevesenet.. (tror jeg da.. som føler at jeg måtte tegne forsikring for at alle andre syntes at "alle" måtte ha det... )

• Liker 4
Skrevet

Behov for den type behandling kan jo oppstå etter fødsel og da.

Skrevet (endret)

Vi forsikrer ikke. Vi bor heldigvis ikke i USA!

Jeg er dessuten i mot at de rikeste skal få et bedre helsetilbud enn alle andre. Dess mer vanlig det blir å forsikre seg og barna sine dess færre protesterer hvis myndighetene ikke vil tilby den beste behandlingen/skikkelig uføretrygd. Jeg vil ikke være med å skape et slikt samfunn.

Betyr det at du ikke har forsikringer på deg selv heller?

Jeg er enig med deg i prinsippet, jeg er bare ikke villig til å ofre barnet mitt for det. Vi har gode ordninger i Norge, ja, men blir man ufør som barn/ungdom, sitter man med ekstremt lav inntekt resten av livet. Jeg betaler gladelig for å sikre at barnet mitt får bittelitt mer enn minimum.

Endret av Tante-Sofie
  • Liker 1
Skrevet

Min mor forsikret meg og jeg skal forsikre min datter.

Det som kan være greit med en slik forsikring er at om hun skulle bli ufør i løpet av oppveksten, så vil det bli utbetalt penger som gjør at hun kan skaffe seg bolig og dermed muligens få ett mer behagelig liv.

Her er det mer informasjon om slike forsikringer:

http://www.klikk.no/foreldre/article814866.ece

Skrevet

Betyr det at du ikke har forsikringer på deg selv heller?

Jeg er enig med deg i prinsippet, jeg er bare ikke villig til å ofre barnet mitt for det. Vi har gode ordninger i Norge, ja, men blir man ufør som barn/ungdom, sitter man med ekstremt lav inntekt resten av livet. Jeg betaler gladelig for å sikre at barnet mitt får bittelitt mer enn minimum.

Vi har gjeldsforsikring, som betyr sletting av gjeld ved død, og halvering ved uførhet. Og dessuten ulykkesforsikring gjennom fagforening, samt at man er forsikret som arbeidstaker. De fleste er overforsikret og vel så det.

Min mor forsikret meg og jeg skal forsikre min datter.

Det som kan være greit med en slik forsikring er at om hun skulle bli ufør i løpet av oppveksten, så vil det bli utbetalt penger som gjør at hun kan skaffe seg bolig og dermed muligens få ett mer behagelig liv.

Her er det mer informasjon om slike forsikringer:

http://www.klikk.no/foreldre/article814866.ece

Man har også krav på bostøtte som ufør, og det finnes forskjellige ordninger med kommunal bolig. Det er ikke sånn at uføre dømmes til å bo og bli tatt vare på av sine foreldre for resten av livet. Jeg synes det er skremmende hvor lite enkelte orienterer seg om rettigheter, og torr de må tegne dyre forsikringer for alt mulig. Husk at forsikringsselskapene lever av å selge forsikringer, ikke av å selge nødvendige forsikringer som folk må ha.

• Liker 7
Skrevet

Ulykkesforsikring er ofte høl i hue, for selve helsehjelpen er god i Norge, og faktisk er det sykdommer som er årsak til at unge blir uføre. Snakket med en som jobber med forsikring om dette, og i følge ham er det slik at du får det du betaler for: billige forsikringer av barn er ikke verdt stort.

VI har valgt å ikke ha forsikring inntil videre.

Men vi er også klar over at dersom noe skulle skje, vil vi (i alle fall moralsk sett) være bundet til å hjelpe barnet økonomisk dersom han/hun skulle få en veldig lav inntekt gjennom hele livet.

Anonymous poster hash: 9d53e...fba
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...