Gå til innhold

Må man være gift eller samboere i en hvis periode føre man kan gi igjenom prøverør ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal gå igjenom prøverør må man være gift, sambore eller over en viss alder for man kan gå igjenom prøverør ?

Anonymous poster hash: d88aa...25e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gift eller i et ekteskapslignende forhold i minimum 2 år

Anonymous poster hash: e8486...0b0
  • Liker 1
Skrevet

Gift eller i et ekteskapslignende forhold i minimum 2 år

Anonymous poster hash: e8486...0b0

Hvis vi har bodd sammen i 4 år men ikke hatt adresse sammen siden vi har pendlet frem og tilbake fra der han bor og der jeg bor ? Har det noe og si ? Jeg kan ikke få barn på egenhånd, men legen min sa han skulle hjelpe meg. Han sendte meg videre til ullevol. Han kan vell ikke sende meg videre dit hvis han ikke viste jeg ikke kunne få hjelp ? Skal snart til ullevol. Men er kjempe redd for at de skal si at de ikke kan hjelpe meg siden vi ikke har hatt addresse sammen og vi ikke er gift. Men vi er forlovet, har det noe og si ?

Skrevet

Jeg og min samboer har vært sammen i snart 4 år. Vi har prøvd i 2'år på egen hånd, uten å lykkes.

Men vi har ikke hatt samme adresse i alle disse år. Det er ikke adressen som er poenget, da alt foregår i ditt navn uansett hvem av dere det er noe galt med. Men det som spiller rolle for å få innvilget prøverør;er hvor lenge dere har prøvd på egen hånd...

Har dere prøvd lengre en 1,5 -2 år på egen hånd uten å lykkes, er sjangsen stor for å få prøverør. Alt kommer an på situasjonen og hva som er komplikasjonen..

:-)

Anonymous poster hash: 74e75...c23

Skrevet

Mi venninne var godt i gang med forsøk på Riksen når ho og kjærasten flytta saman. Dei hadde hatt et avstandsdorhold i to-tre år.

Skrevet

Det heter seg at man må være gift eller samboere i minimum 2 år.

Vi hadde forsøk på Ullevål og ble spurt om vi var gift eller samboere. Det ble også sjekket hvor lenge vi hadde bodd på samme adresse.

Anonymous poster hash: ed111...5ec
  • Liker 1
Skrevet

Det heter seg at man må være gift eller samboere i minimum 2 år. Vi hadde forsøk på Ullevål og ble spurt om vi var gift eller samboere. Det ble også sjekket hvor lenge vi hadde bodd på samme adresse. Anonymous poster hash: ed111...5ec

Vi ble henvist til Ullevål nå. Tror du de vill være strenge hvis vi ikke har samme adresse ? Vi har jo vært sammen i seks år og forlovet i snart tre av dem.

Skrevet

Ouch! Vi er ikke gift, og bor heller ikke sammen, fordi jeg startet ny utdannelse sent og oppholder meg i en annen by. Vi kommer til å gå privat i Haugesund, noen som vet hva slags praksis de private har? Vi må gifte oss hvis de ikke godtar vår status, fordi min biologiske klokke tikker raskt. Trist om vi må gjøre det hals over hode, når andre med normal fruktbarhet kan ordne seg baby på et ons i fylla. Vi harvært sammen i flere år og er seriøse, og vil selvfølgelig ikke være særboere med baby.

Anonymous poster hash: d410d...6c3

Skrevet

En vennine av meg og typen hennes har vært sammen i 9mnd. og prøvere i 5mnd. Nå har de fått henvisning til St.Olavs

Anonymous poster hash: ba391...a03

Skrevet

En vennine av meg og typen hennes har vært sammen i 9mnd. og prøvere i 5mnd. Nå har de fått henvisning til St.Olavs

Anonymous poster hash: ba391...a03

Men det kan vel være pga at fastlegen ikke er kjent med regelverket. De jobber jo ikke med bioteknologiloven til vanlig, mens fertilitetslegene må forholde seg til den.

Skrevet

Merkelig regelverk - det burde heller være slik at man må ha hatt et seriøst forhold i 2 år?

Er da mange som har seriøse forhold, men som ikke har mulighet til å bo sammen...

Skrevet

Legen min som sa at han skulle hjelpe meg med og få barn. Han bedde samboeren min og ta en sædprøve, så henviste han meg til Ullevål. Han hadde vell ikke bedt samboeren min gjort det hvis han viste at vi ikke kunne få hjelp ? Livet mitt blir ødelagt hvis de ikke vill hjelpe meg :( føler at livet mitt ikke blir komplett uten barn. Ts

Skrevet

Legen min som sa at han skulle hjelpe meg med og få barn. Han bedde samboeren min og ta en sædprøve, så henviste han meg til Ullevål. Han hadde vell ikke bedt samboeren min gjort det hvis han viste at vi ikke kunne få hjelp ? Livet mitt blir ødelagt hvis de ikke vill hjelpe meg :( føler at livet mitt ikke blir komplett uten barn. Ts

Det heter ba.

For noe tull! Om du ikke har det bra med deg selv før du fikk samboer og barn, så vil du ikke ha det bra med deg selv etter du har fått samboer og barn!

Samboeren din er ikke ansvarlig for din lykke, det er du som må ta tak i ditt liv selv.

På samme måte er ikke et barn ansvarlig for din lykke - hvordan skal du gjøre barnet ditt lykkelig om du ikke er det selv?

Om ting ikke er bra nå, så syns jeg synd på barnet ditt som må bære et så stort ansvar!

Og hva om barnet ditt ikke blir som du tror? Det har du ingen garanti for.

Husk på at ingen vil være sammen med en person som er desperat etter en kjæreste,

og folk som er desperate etter å få barn blir aldri gravide.

Anonymous poster hash: f93f2...44a

• Liker 3
Skrevet

De sjekker ikke opp dette med om man har hatt samme adresse eller ei i 2 år, men de spør om det. Da kan man forklare situasjonen. Det er altså ikke veldig firkantet dette her, tror det viktigste for dem er at man har et stabilt forhold og har prøvd en stund.

Å gjennomgå assistert befruktning er en følelsesmessig påkjenning og en påkjenning for forholdet, så det er viktig at man er klare for å takle de eventuelle motgangene sammen.

Skrevet

Det heter ba.

For noe tull! Om du ikke har det bra med deg selv før du fikk samboer og barn, så vil du ikke ha det bra med deg selv etter du har fått samboer og barn!

Samboeren din er ikke ansvarlig for din lykke, det er du som må ta tak i ditt liv selv.

På samme måte er ikke et barn ansvarlig for din lykke - hvordan skal du gjøre barnet ditt lykkelig om du ikke er det selv?

Om ting ikke er bra nå, så syns jeg synd på barnet ditt som må bære et så stort ansvar!

Og hva om barnet ditt ikke blir som du tror? Det har du ingen garanti for.

Husk på at ingen vil være sammen med en person som er desperat etter en kjæreste,

og folk som er desperate etter å få barn blir aldri gravide.

Anonymous poster hash: f93f2...44a

Har jeg nevnt noe om at jeg ikke har det bra med meg selv ? jeg har eller ikke nevnt at samboeren min har ansvar for min lykke. Og jeg har ikke nevnt at jeg er ulykkelig. Mannen min vil da ha barn like mye som meg. Men jeg føler at livet mitt ikke blir komplett uten barn. Og nei, jeg har ingen garanti for at barnet ikke kommer til og bli som jeg tror. Men vet du hva ? barnet mitt kommer til og være perfekt for meg uansett. Fordi det kommer til og bli mitt barn.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

legen min sa det at man må bo på samme adresse i 2 år. for å få prøverør:)

Anonymous poster hash: b3007...c1b
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke gift, og har to leiligheter pga avstand mellom arbeidssteder. Privatklinikken vet at vi ikke har registrert felles adresse. Bioteknologiloven tror jeg kkke har 2 år som en grense, men et mer flytende begrep om ekteskapslignende forhold.

Skrevet

Det er bioteknologiloven som setter rammene, og den enkelte klinikk som setter de konkrete grensene slik at det skal være enklere for den enkelte lege å gi konsistente svar. Det offentlige er mer rigide enn det private.

Bioteknologiloven beskriver at man skal være gift eller samboende i et ekteskapslignende forhold. Det tolkes ulikt av klinikkene, og min oppfatning er at både det private og det offentlige heller ser på realitetene i forholdet enn det jurdiske rundt ekteskap og felles folkeregistrert adresse.

Bioteknologiloven har også gitt veiledende aldersgrenser for prøverør. Kvinnen bør være over 25 og under 38. Dette tolkes som regel strengt i det offentlige, mens det private utnytter at reglene er veiledende, uten at de beveger seg for langt utenfor.

Skrevet

Min gynekolog sa til meg at vi må ha vært samboere i 2 år for å få innvilget IVF. Vi har bodd sammen i snart to år nå, men har ikke hatt samme adresse i to år. Hun sa at det burde gå greit dersom vi kunne dokumentere det likevel, f.eks at han har betalt meg husleie regelmessig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...