Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt kyssesyken i ett år nå, og er fortsatt mye dårlig. Jeg blir fort syk, og 50% jobb gjør meg fullstendig utmattet. Da jeg ble syk, gikk jeg fortsatt på skole. Derfor har jeg ingen fulltidsjobb jeg kan sykemelde meg fra. Jeg jobber 6 dager i måneden på en butikk (fire vakter på 5-6 timer, to vakter på 8), samt ca 6-12 timer i uken som tilkallingsvikar på SFO. Dette er akkurat på grensen til hva jeg klarer av jobb, så jeg føler ikke at jeg trenger å sykemelde meg fra butikkjobben de 6 dagene i mnd på butikken. Jobben på SFO har gitt meg tilbake livsgnisten etter å ha ligget hjemme og råtnet i et helt år, så der vil jeg også helst fortsette.

Det blir lite inntekt av dette, så jeg bor gratis hos foreldrene mine. De betaler for legetimer, telefonregninger, briller/linser og annet nødvendig, slik at jeg kan spare litt penger dette bortkastede året. Planen var jo å jobbe 150 % hele året for å spare opp til studier i utlandet. Selvfølgelig hjelper jeg til det jeg kan hjemme, men det er begrenset hva jeg har energi til etter jobb. Selvfølgelig er jeg takknemlig for at foreldrene mine hjelper meg som de gjør, det er det ingen tvil om. Likevel ønsker jeg å flytte ut pga problemer i familien. Det var blant annet jeg som hadde en pappa som kom inn mens jeg dusjet, og nå skal mamma og pappa mest sannsynlig separeres. Jeg merker at jeg er veldig klar for å klare meg selv, men jeg har ikke mulighet sånn det er nå.

Så; til spørsmålet... Finnes det noen støtteordning som kan gi meg en bedre økonomi? Å jobbe mer er uaktuelt, jeg vurderer heller å korte ned på butikkjobben, selv om det er der jeg tjener penger.

Anonymous poster hash: 2000f...39f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bostøtte.

Anonymous poster hash: fae78...76b
Skrevet

Bostøtte.

Anonymous poster hash: fae78...76b

Det er klart det hjelper, men det gjelder vel ikke om man skal bo i kollektiv? Skal man leie hybel/leilighet med egen inngang her i byen, må man gjerne opp i minst 6500, og det er for mye når jeg har i underkant av 4000 kr i fast inntekt. Dessuten er man nærmest avhengig av bil om man skal bo utenfor sentrum ettersom kollektivtilbudet er elendig, og i sentrum blir det fort mye dyrere å leie.

Anonymous poster hash: 2000f...39f

Skrevet

Det jeg skal si nå faller sikkert ikke i god jord for de fleste men mitt tips er å finne seg en 100% jobb og bite tenna sammen i 4 uker så kan du sykemelde deg og få full inntekt i et år. Jeg har selv vært i gjennom en lang sykdomsperiode. Da jeg ble syk jobbet jeg kun som tilkallingsvakt så jeg hadde ikke rett på sykepenger. Jeg ordnet meg derfor et vikariat på 3 mnd i barnehage og jobbet rundt 5 uker før jeg sykemeldte meg. Det var ingen annen måte for meg og skaffe inntekt på noe jeg måtte ha pga at jeg har barn og forsørge og var for syk til å jobbe. Det er altfor dårlige rettigheter og økonomisk støtte til folk som ikke har fast arbeid så jeg så ingen annen måte å gjøre det på.

Anonymous poster hash: 401aa...72a
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Ville bare si at jeg føler med deg! Har selv slitt med kyssesyken i 8 mnd nå, og har hele tiden vært 100% sykemeldt, og elendig i formen. Så jeg føler virkelig med deg! Har du blitt sendt til utredning videre pga.plagene dine? Har de utelukket at det ikke er noe annet galt?

Anonymous poster hash: 39870...b00

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg skal si nå faller sikkert ikke i god jord for de fleste men mitt tips er å finne seg en 100% jobb og bite tenna sammen i 4 uker så kan du sykemelde deg og få full inntekt i et år. Jeg har selv vært i gjennom en lang sykdomsperiode. Da jeg ble syk jobbet jeg kun som tilkallingsvakt så jeg hadde ikke rett på sykepenger. Jeg ordnet meg derfor et vikariat på 3 mnd i barnehage og jobbet rundt 5 uker før jeg sykemeldte meg. Det var ingen annen måte for meg og skaffe inntekt på noe jeg måtte ha pga at jeg har barn og forsørge og var for syk til å jobbe. Det er altfor dårlige rettigheter og økonomisk støtte til folk som ikke har fast arbeid så jeg så ingen annen måte å gjøre det på.

Anonymous poster hash: 401aa...72a

Forkastelig. Mennesker som deg gir sykemeldte mennesker dårlig rykte.

Anonymous poster hash: b1dd6...e9a

• Liker 1
Skrevet

Du kan søke sosialhjelp, og søke om bostøtte (såfremt du ikke bor i kollektiv).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis din funksjonsevne er redusert 60% eller mer kan fastlegen og du søke AAP. Man skal ikke presse seg når man har kyssesyken fordi det er stor fare for å få annen kronisk sykdom.

Anonymous poster hash: 6b5dc...cc0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis din funksjonsevne er redusert 60% eller mer kan fastlegen og du søke AAP. Man skal ikke presse seg når man har kyssesyken fordi det er stor fare for å få annen kronisk sykdom. Anonymous poster hash: 6b5dc...cc0

Det skulle stå 50%.

Anonymous poster hash: 6b5dc...cc0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...