Gå til innhold

Fikk du ei jente eller en gutt - familiens bakgrunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter på et barn - men vet ikke hvilket kjønn. Skal få vite om par uker :)

Min familie på mors side og fars side - nesten alle får jente først så gutt.

Min samboers familie - hans mor har en søster. Hans far har mange søsken men halvparten er jenter og gutter.

Han er eldre enn sin søster.

Er sjansen stor at man får ei jente hvis alle fikk ei jente først så gutt?

Anonymous poster hash: 595ee...a8b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette vet jeg ikke noe om. Men min mor fikk jente først, min far fikk gutt først, fars foreldre fikk gutt først. Vi fikk jente først.

Skrevet

Vil tro det har mer med når samleie fant sted i forhold til befruktning, og forhold i skjeden som har mest å si for om det blir jente eller gutt.

For å spare på spørsmålet: På min mors side er det bare jenter. På fars siden to gutter.

På sambo sin side er det også flest jenter, og jentene kom først i alle tilfellene.

Vi fikk en liten gutt. :)

Skrevet

Jeg venter på et barn - men vet ikke hvilket kjønn. Skal få vite om par uker :) Min familie på mors side og fars side - nesten alle får jente først så gutt.Min samboers familie - hans mor har en søster. Hans far har mange søsken men halvparten er jenter og gutter.Han er eldre enn sin søster. Er sjansen stor at man får ei jente hvis alle fikk ei jente først så gutt? Anonymous poster hash: 595ee...a8b

Det er ikkje sånn at statistikk styrer kva kjønn ditt barn blir. Det er den sædcella som kom til egget først, ikkje sant?

Det sagt, i min familie er det berre jenter. Eg har berre søstre, og er berre tante til jenter. Me har snakka om at det virkar å vere noko medisinsk forklaring på den voldsomme jenteovervekta (som også viser seg i andre delar av mors side), men så langt eg har lese, finst det ingen medisinsk årsak som kan forklare at guttar ikkje kan bli født i vår familie. Det er berre tilfeldigheter.

Ingen stor overraskelse at eg fekk to jenter først. Men nummer tre var ein gutt. Sambuars familie er fint fordelt.

• Liker 1
Skrevet

Min samboer har kun brødre, og kun fettere (ingen kusiner). 7 gutter i den generasjonen (kun på morens side, faren er enebarn).

De har så langt fått 5 barn totalt, hvorav èn er gutt og den gutten ble til ved prøverør.

Så ikke noe som tyder på arvelighet der.

Min familie er 50/50 og helt tilfeldig om det er gutt eller jente som er eldst.

Skrevet

Denne teorien vet jeg ikke om jeg har hørt før og den virker ikke til å være lit i heller. For hvem av foreldrene skulle den i såfall stemme best på?

Da tror jeg også mer på sex i forhold til eggløsning.

Jeg fikk gutt først, så jente.(begge unnfanget "riktig" i forhold til teorien om sex i forhold til eggløsning)

For min del er jeg eldst, jeg har en yngre bror og søster.(min bror fikk gutt først, så jente, den ene konen fikk kun gutter, den andre kun jenter(blir innviklet dette gitt))

Min mor har 4 søsken, hvorav en bror er eldst. Min far er enebarn

Min mann har en bror.(som forøvrig fikk jente først, og hans kone har en søster som er eldst)

Hans mor har en søster, og faren to brødre.

Anonymous poster hash: 2dccc...a64
Skrevet

Om det blir jente eller gutt kommer KUN an på barnefarens sæd. Sædcellene hans bestemmer om det blir gutt eller jente, så din familie er i så fall absolutt ikke relevant å gå gjennom.

På samboeren min sin side: han har en bror. Faren hans var enebarn. I farsslekta oppover er det såvidt jeg vet stort sett gutter. Menvi fikk jente.

Anonymous poster hash: c4708...abf

Skrevet (endret)

Befruktningstidspunkt, miljø i skjeden og posisjon ved utløsning har mer å si enn arvelige faktorer. Gutteceller er raskere, men gir fortere opp, jenteceller er treigere, men svømmer lenger og mer stabilt. Også er vel fordelingen ca 51-49% gutt vs jente for å utjevne for guttecellenes lave overlevelsesevne.

Svar på spørsmål:

Min side: har kun søster. Overveldende flertall av jenter på mammas side, samme med gutter på pappas.

Mannens side: har kun bror. Ganske jevnt fordelt med kjønn på begge hans sider av slekten.

Vi fikk jente.

Endret av kaprifolen
  • Liker 1
Skrevet

Nei, det har absolutt ingen betydning.

Anonymous poster hash: fc10b...ca9
Gjest Chlorophyll
Skrevet

Dette er enkelt. Kvinnen har kjønnscellene xx, og mannen har kjønnscellene yx.

Y er dominant. Blir det et y kromosom som befrukter eggcellen, blir barnet gutt. Blandes x fra kvinnen med x fra mannen derimot, blir det jente. Like stor sjanse for at begge deler skjer. Tror ikke det ligger noe arv i bildet. Tror det er helt tilfeldig hva det blir.

• Liker 1
Skrevet

Venninna til mamma fikk først gutt, så jente.
Sønnen fikk først gutt, så jente.
Dattera har fått sitt første barn nå i fjor, en gutt.
Kan banne på at hun får jente neste gang :P

Anonymous poster hash: bc365...fb3
Skrevet

Gutteceller er raskere, men gir fortere opp, jenteceller er treigere, men svømmer lenger og mer stabilt. Også er vel fordelingen ca 50-49% gutt vs jente for å utjevne for guttecellenes lave overlevelsesevne.

Dette har jeg hørt mange si her inne, men jeg har aldri sett en kilde. Har du noen troverdig kilde som kan bekrefte dette?

Anonymous poster hash: 7d089...dfc

Skrevet

Alle i familien utenom 2 har fått gutt først:-)

Skrevet

Alle i familien utenom 2 har fått gutt først:-)

Skrevet

Mammas søskenflokk: 2 jenter og 1gutt, der gutten er eldst.

Pappas søskenflokk: 2gutter og 3 jenter, der gutt er eldst.

Min søskenflokk: 2jenter og 4gutter, der en gutt er eldst.

Meg: 1barn, gutt

Ene broren min: 2 barn, begge jenter

Søster: 2 barn, begge jenter

Annen bror: et barn, gutt

Ser ikke noe mønster egentlig

Anonymous poster hash: 6ef2d...59d

Skrevet (endret)

Det er jo ganske tilfeldig egentlig. Mannens testikler lager enten en y sædcelle eller x sædcelle. I 2012 var det født 30 933 gutter og 29 322 jenter. Mao er ca. 51,3% gutter. Det er fordi y kromosonet er mindre en x kromosonet og dermed lettere. Da svømmer sædcellen mikroskopisk raskere. Det er derimot flere gutter som dør, og det er sikkert derfor det blir født flere gutter.

Til mer bekymrede folk er til flere jenter blir det av en eller annen grunn.Til mer bra ting er, til flere gutter blir det født. Etter andre verdenskrig ble det født fryktelig mange gutter, nå under finanskrisen blir det født flere og flere jenter. Kan hende det handler om at kvinner ikke blir sendt i krig og at kjønnsorganene er slue ^^

Endret av Halvor
Skrevet

Også er vel fordelingen ca 50-49% gutt vs jente for å utjevne for guttecellenes lave overlevelsesevne.

Hvilket kjønn har den siste prosenten? ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er 50% sjanse for at du får en gutt. ;)

Anonymous poster hash: d3167...e36

Skrevet

Dette har jeg hørt mange si her inne, men jeg har aldri sett en kilde. Har du noen troverdig kilde som kan bekrefte dette?Anonymous poster hash: 7d089...dfc

Det er jo bare å google det. Jenteceller lever også litt lenger, så dersom man har sex noen dager før eggløsning er sjansen større for å få jente. Det er utrolig mye som spiller inn og man kan langt på vei øke sannsynligheten for det ene eller andre kjønnet i vesentlig grad.
  • Liker 1
Skrevet

Hvilket kjønn har den siste prosenten? ;)

Trans?:)

Neida, skulle stå 51-49 der, gitt!:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...