Sphynx Skrevet 20. februar 2014 #1 Skrevet 20. februar 2014 Nå har jeg munnskold igjen. (Ja, jeg er klar over at det allerede er utallige emner om munnskold her allerede, men finner ikke nok hjelp i de) Den er under tunga, på spyttkjerlen. Noe som gjør at spyttkjerelen er 3 dobbelt så stor som den vanlighvis er. Hvordan i alle dager får jeg denne bort? De varer som regel i 14 dager hos meg, men denne må vekk tidligere fordi den ødelegger alt Fra søvn, til mat og prating. Jeg jobber som selger og må prate masse hver bidige dag og føler at den bare blir værre og værre! Har kjøpt diverse kremer som Nycodent Aloclair gel, men Ingen av de får igrunn nok virkning, fordi det er så mye spytt i området. De må tørke så og så lenge før du kan være borti såret med tungen. Og dette er jo så og si umulig når aften ligger oppå spyttkjertelen som produserer spytt mer en normalt! Noen tips til lindrende kremer/spray eller lignende? Som kan funke på et 'fuktig område' ? Alle tips tas imot med stor takk!
Minya Skrevet 20. februar 2014 #2 Skrevet 20. februar 2014 Først og fremst; bytt tannkrem til Zendium, hvis du ikke allerede har gjort det. Den er uten såpestoff og for oss som får munnskåld så og si hele tiden er det å bytte til Zendium som regel det lureste vi noen sinne har gjort. Du kan bruke Corsodyl, Vadmecum eller hvilket som helst annet munnskyllevann til det neste steget. Erfaringen tilsier at det funker best med de som inneholder alkohol. Dynk en q-tip i munnskyllet og gni som faen mot munnskålden. Dette gjør inni helvetes vondt, men bear with me. Gjenta behandlingen minst tre ganger om dagen til skålden lukker seg eller smerten/svien blir borte. Er munnskålden stor eller ekstra gjenstridig, kan du dynke en ny tannbørste (type soft) i munnskyll og børste over munnskålden. Dette gjør enda verre vondt, men er effektivt for å fjerne den døde "huden" som ofte setter seg som en hvit rand rundt skålden, som ofte gjør at skålden ikke gror. Funker fjell for mine munnskålder, eller ihvertfall gjorde det det helt til jeg sluttet helt å få dem etter at jeg byttet tannkrem. Lykke til! 1
Sphynx Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #3 Skrevet 21. februar 2014 Først og fremst; bytt tannkrem til Zendium, hvis du ikke allerede har gjort det. Den er uten såpestoff og for oss som får munnskåld så og si hele tiden er det å bytte til Zendium som regel det lureste vi noen sinne har gjort. Du kan bruke Corsodyl, Vadmecum eller hvilket som helst annet munnskyllevann til det neste steget. Erfaringen tilsier at det funker best med de som inneholder alkohol. Dynk en q-tip i munnskyllet og gni som faen mot munnskålden. Dette gjør inni helvetes vondt, men bear with me. Gjenta behandlingen minst tre ganger om dagen til skålden lukker seg eller smerten/svien blir borte. Er munnskålden stor eller ekstra gjenstridig, kan du dynke en ny tannbørste (type soft) i munnskyll og børste over munnskålden. Dette gjør enda verre vondt, men er effektivt for å fjerne den døde "huden" som ofte setter seg som en hvit rand rundt skålden, som ofte gjør at skålden ikke gror. Funker fjell for mine munnskålder, eller ihvertfall gjorde det det helt til jeg sluttet helt å få dem etter at jeg byttet tannkrem. Lykke til! Takk! Zendium bruker jeg og munnskold problemet har blitt såååå mye mindre, men har noen after i ny og ne. Tror de kommer når immunforsvaret er svekket (begynner å bli syk). Corsodyl har jeg også, det virker veldig lindrende, men bedøver ikke nok. Er nok effektivt da, sånn at prosessen skal bli kortere, men gud så vondt det er. Er oppe på nattetur nå. Får rett og slett ikke sove. Har blanda ut nellikpulver med vann og smører på som bare det, og joda, bedøver munnen litt, men varer dessverre ikke mer en opp til en time. :sleeping: Tror jeg skal prøve å børste litt på den største aften, det virker veldig lurt! Synes det ser ut som det er litt død hud på den ja. Du har ikke noen gode tips på noe om kan bedøve munnen litt også kanskje?
Gjest tuppesjura Skrevet 21. februar 2014 #4 Skrevet 21. februar 2014 Kjøp hydrogenperoxid, 4% tror jeg den er. Ha på en q-tip rett på såret. Ellers kan du kjøpe oralmedic. Det er en q-tip med noe svovelgreier i som skal holdes på såret i ca 30 sek. Det gjør svinaktig vondt, men såret blir borte etterpå.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #5 Skrevet 21. februar 2014 Jeg var veldig plaget for noen år siden, gurglet Listerine noen få ganger og de forsvant. Har ikke kommet tilbake. Men det har du kanskje prøvd?Anonymous poster hash: b487d...7f0
SmallTalk Skrevet 21. februar 2014 #6 Skrevet 21. februar 2014 Jeg pleier å dynke en q-tips i Vademecum og å holde denne mot munnskolden til det slutter å svi. Da gjør den ihvertfall mindre vondt noen timer, og dersom dette gjøres regelmessig gjennom dagen så merker jeg ikke så mye til munnskolden.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #7 Skrevet 21. februar 2014 Zendium er første steg, så AftaMed. Anonymous poster hash: d2d63...2f9
Viktualia Skrevet 21. februar 2014 #8 Skrevet 21. februar 2014 Ser du allerede bruker Zendium, så skal ikke foreslå det jeg også. En ting som kan lindre er å bruke Myrrha-tinktur. Du kan enten dyppe en q-tip i det og legge rett på munnskolden (det sviiir), eller skylle munnen med noen dråper blandet ut i vann flere ganger om dagen. Myrrha-tinktur får du på apoteket, men det er ikke alle som har det.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #9 Skrevet 21. februar 2014 I følge min tannlege så er det virus som gir after og at det derfor ikke hjelper med Corsodyl ol. Kun for å lindre. Jeg synes ikke noe hjelper noe særlig, har prøvd AftaMed uten noe virkning og ett eller annet jeg kjøpte i Sverige, ingen virkning. Anonymous poster hash: 502bd...9d9 1
Sphynx Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #10 Skrevet 21. februar 2014 Mange gode svar her! Tusen takk for det Har hørt at noen har brukt nellikolje også, fordi det bedøver ganske mye. Noen som har pøvd det? Eller som vet hvor man får kjøpt det? Har vært på utallige apotek og helsekost butikker uten hell.
Sphynx Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #11 Skrevet 21. februar 2014 Kjøp hydrogenperoxid, 4% tror jeg den er. Ha på en q-tip rett på såret. Ellers kan du kjøpe oralmedic. Det er en q-tip med noe svovelgreier i som skal holdes på såret i ca 30 sek. Det gjør svinaktig vondt, men såret blir borte etterpå. Har du prøvd oralmedic selv? Synes du den var effektiv? Bruker nå Nycodent aloclair, som vistnok skal være bedre enn oralmedic, men den har ingen virkning i det heletatt. Har heller ikke fått noe anbefaling på den på noen apotek jeg har vært innom, og det er en del
Sphynx Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #12 Skrevet 21. februar 2014 Kan alkohol være en løsning? Ren sprit på såret?
SmallTalk Skrevet 21. februar 2014 #13 Skrevet 21. februar 2014 Det skader jo ikke å prøve. Bare pass på å ikke kjøre bil rett etterpå. Det kommer helt sikkert til å svi som et helvete, men det kan være at det virker bedøvende på aften. Vademecum munnvann har jo alkohol som ingrediens nr 1, og jeg synes ihvertfall at denne lindrer smertene fra munnskolden ganske så greit.
Sphynx Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #14 Skrevet 21. februar 2014 Det skader jo ikke å prøve. Bare pass på å ikke kjøre bil rett etterpå. Det kommer helt sikkert til å svi som et helvete, men det kan være at det virker bedøvende på aften. Vademecum munnvann har jo alkohol som ingrediens nr 1, og jeg synes ihvertfall at denne lindrer smertene fra munnskolden ganske så greit. Tjaaaaa, synes ikke vademecum pleier å hjelpe, har også lest at det inneholder såpe, så er blitt anbefalt å ikke bruke det på munnskold. Prøvde en 62% sprit og det ser ut til å være ganske effektivt, men det lindrer ikke noe. Den er ganske hoven, så hele tunga gjør forsåvitt vondt. Kjøpte også Oralmedic og det brant noe helt for jævlig! Så kanskje den vil hjelpe litt da.. Vil egentlig bare at det skal slutte å gjøre så vondt. Har faktisk tatt en sjukedag i dag og det føles så utrolig teit Men det er helt umulig å snakke og det er jo det jeg gjør på jobben, så... Bare krysser fingra for at jeg er 'frisk' til i morgen, for da må jeg på jobb.
Gjest tuppesjura Skrevet 21. februar 2014 #15 Skrevet 21. februar 2014 Har du prøvd oralmedic selv? Synes du den var effektiv? Bruker nå Nycodent aloclair, som vistnok skal være bedre enn oralmedic, men den har ingen virkning i det heletatt. Har heller ikke fått noe anbefaling på den på noen apotek jeg har vært innom, og det er en del Er det som en slags gele som legges over såret for st det skal få "fred"? Isåfall har jeg prøvd det, og synes ikke detfunker. Geleen forsvinner etter en kort stund pg såret blir enda mer vondt. Jeg har prøvd oralmedic, ja. Funker som fy, men gjør ganske vondt å ha på. Men, det er forsåvidt bedre å ha skikkelig vondt et par minutter og bli kvitt skiten, enn å gå med et vondt sår i ukesvis. Jeg pleier som regel å bruke dete når sårene blir på innsiden av leppa, slik at det blir i veien når en skal spise o.l. Forøvrig kan det være greit å sjekke atdu hard e vitaminer og mineraler du trenger hvis du har mye slike dår. Jeg hadde en periode sånne nesten hele tiden, 3-4 i slengen. Men, etter at jeg fikk konstantert b12 og jernmangel og begynte med tilskudd har jeg de veldig sjelden.
Sugerøret Skrevet 21. februar 2014 #16 Skrevet 21. februar 2014 for meg er det Vademekum på Q-tips som tar den værste smerten. Jeg holder meg langt unna div. tannkremer da de gir utbrudd. Bruker denvit eller zendium
Sphynx Skrevet 21. februar 2014 Forfatter #17 Skrevet 21. februar 2014 Er det som en slags gele som legges over såret for st det skal få "fred"? Isåfall har jeg prøvd det, og synes ikke detfunker. Geleen forsvinner etter en kort stund pg såret blir enda mer vondt. Jeg har prøvd oralmedic, ja. Funker som fy, men gjør ganske vondt å ha på. Men, det er forsåvidt bedre å ha skikkelig vondt et par minutter og bli kvitt skiten, enn å gå med et vondt sår i ukesvis. Jeg pleier som regel å bruke dete når sårene blir på innsiden av leppa, slik at det blir i veien når en skal spise o.l. Forøvrig kan det være greit å sjekke atdu hard e vitaminer og mineraler du trenger hvis du har mye slike dår. Jeg hadde en periode sånne nesten hele tiden, 3-4 i slengen. Men, etter at jeg fikk konstantert b12 og jernmangel og begynte med tilskudd har jeg de veldig sjelden. Oralmedic svei som fy! Haha brant skikkelig jo. Men tror det var veldig effektivt! Skjønner ikke hvorfor alle apotek anbefalte Nycondent gel'en. Den var jo ikke noe nytte i! Alle påsto iallefall at Oralmedic ikke var løsningen. Glad jeg prøvde uansett Og sprit i såret hjalp veldig, god stemning ble det også Og, det kan godt ligge mye i det du sier om vitaminmangel osv. Må få sjekket det ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå