Gå til innhold

Norges tause resurs

Anbefalte innlegg

Skrevet

I et Tv program ble det sagt att vi er så heldige i Norge, fordi vi er ett av verdens rikeste kand, bare tenk på alle fattige i verden. Vi er så heldige for att vi har olje. Derfor er borte bra, men hjemme absolutt best når det gjelder Norge.

Da må vi minne om att det er mange land som har olje, som er allt annet enn trivelige og bo i. Det er mange land som har resurser i søkk og kav, der det er fattigdom, krig og alskens anarki-aktige voldelige tilstander.

Det er ikke olje og den slags som er Norges viktigeste resurs, det er mentaliteten.

Videre, det er og verdiene og det en tenker på under kulturen.

Det er slikt som att folk tar noenlunde ansvar, ikke bare for seg selv men for de rundt seg og i ett viss mon, også for samfunnet.

I veldig mange land er dette mer eller mindre ikke tilstede. Det er det som gjør att ett samfunn blir bra og ett annet ikke. Resurser er som krem på kaka, absolutt kjekt å ha, men det er ikke det som er viktigst i det hele.

Kanskje er mange av de verdier vi tenker på som bra enten på vei ut, eller de bleker stadig mer. Da må vi tenke på hva som er holdbart og konstruktivt, ikke nødvendigvis,- vi lever i 2014 hallo!,- så skal det liksom unnskylde en trend eller en tilstand som er uheldig. Man hører slikt ofte.

Det er derfor vi må se på hvem som kommer til dette landet, og hvor mange. Hvilken siviasatorisk ( utviklingspåvikning av sivilisasjon),effekt vil mange av en viss annen kultur ha ? Det trenger ikke altid være dårlig, men spørsmålet må stilles i sammenheng med innvandring av alle typer. Til og med ang. bedriftskultur.

Enkelte steder kan man forsegle en avtale med ett håndtrykk å vite att det går bra. Andre steder må man nesten regne med å bli lurt om det bare lar seg gjøre. Noen steder leverer de tilbake lommeboken din om du mister den, andre steder er det helt utelukket.

Jeg vet att det er mye individuell fravikelse fra dette selvfølgelig, men det er allikevel generelt sett fakta uten tvil.
Og siden dette er en resurs som ikke bare påvirker alt sosialt, men også i stor grad økonomi i ett land, så mener jeg att man bør legge større vekt på ærlighet, intensjoner og mentalitet ved avgjørelser i rettsaler, politikk og forretninger.

Norge største verdi er ikke oljefondet, men en god solid mentalitet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man har den mentaliteten man har råd til.

Og mange steder i verden er man bare utrolig hjertevarme med hverandre til tross for fattigdom.

Hvordan tror du mentaliteten ville vært i meg-selv-nærmest-landet Norge uten olja?

Anonymous poster hash: d3427...3d6
Skrevet (endret)

Det har du rett i og innlegget er veldig generelt, men jeg mener det veldig. Jeg har reist mye kan jeg vel si.

Hjertevarme folk ja, det er helt rett.

Å være seg selv nærmest kan jeg ikke skrive under på, Nordmenn har en generell forsiktighet mot andre land og kulturer som kan tolkes slik, men det er mer et utslag av att vi er små si størrelse, har vert dominert av andre og i nyere tid, har dårlige erfaringer med andre kulturer i Norge.

Mentaliteten vår er ikke formet i gode tider, men hundrevis av år med trange. Faren er kanskje at den kan forandres til noe mer oppblåst, men foreløbig er den som den var for 150 år siden, ansvarlig og ganske hensiktsmessig for det kollektive. Eller " felleskapet" som er ett litt klissete politiker uttrykk i mine ører.

For 150 år siden hadde vi ikke råd til så mye.

Noe av det som gjorde meg interessert i dette var en artikkel om Mexicos bortkastede muligheter med den store grensen mot USA, alle hjelpetiltakene osv, og allikevel er landet lagt på vei ett u-land. Da så jeg at artikkelen sa det samme jeg har tenkt, den såkalte latinske kulturen først og fremst eksportert av Spanjolene er en forbannelse i moderne tider. Lojalitetskulturen deres plasserer all tenking mot egen familie og ingen mot samfunn. Politikere lever i en tanke der å berike seg selv gir en høyere stjerne enn å tjene fellesskapet.

Fra VG nett :

NARKODRAP: For å skremme har narkobander i den meksikanske byen Tijuana begynt å drepe uskyldige innbyggere. Politiet tror det er Arellano Felix-kartellet som står bak den økende brutaliteten. Foto: Reuters
Publisert 10.12.08 - 11:00, endret 11.12.08 - 09:05 (VG NETT)
  • Tips en venn
  • Skriv ut artikkelen

(VG Nett)

Les også:Mexicos Interpol-sjef arrestert for narko

Ber folk holde seg inne
Myndighetene ber folk om å holde seg innendørs, noe som skaper sinne blant innbyggerne i Tijuana.

Les også:27 menn bortført i Mexico

5400 drept i narkokrig

Antall drap i forbindelse med narkotikahandel har skutt i været i Mexico i år. Hittil i år er over 5400 personer drept, noe som er over dobbelt så mange som i fjor, og det kan bli enda verre i 2009, ifølge Mexicos riksadvokat Eduardo Medina.

Over 700 personer er drept i forbindelse med narkotikavirksomheten i Tijuana. Samtidig forsøker Mexicos mest ettersøkte mann, Joaquin «Shorty» Guzman, å skaffe seg kontroll over byen. Guzman rømte fra fengsel og leder et narkokartell fra delstaten Sinaloa.

De tre gjengene tyr til ekstreme metoder for å få mest makt, alt fra å halshugge og dele opp ofrene, dumpe likene i tønner med syre. De har også stormet sykehus for å drepe ofre som er blitt skadet i foregående sammenstøt.
Sitat slutt :
Nå er dette nyheter, ikke legg vekt på akkurat det, jeg kan ikke skrive en hel bok med eksempler, men selv før narko ble aktuelt klarte ikke Mexico å karre seg frem tross de gode forbindelsene og den geografisk gode plasseringen mot superkapitalen USA igjennom hele 1900 tallet de gode 50/60 og 70 tallet.
Tross dårlige tider, finanskrise og det hele, skal Amerikanere prise seg lykkelige over att de klarte og kaste Mexicanerene ut av Texas og sør California spesiellt i sin tid, for om ikke, hadde disse områdene vert akkurat like mye u-land, og like ille som resten av disse uansvarlig håndterte områdene i dag.
Og sånne eksempler er det mange av i verden. Det viser att mentalitet er mye viktigere enn naturresurser og all verdens honning når det gjelder "gode land og bo i" og ren økonomi.
Endret av Tarsan97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...