Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gift, har ett barn, boliglånet står på mannen, har ikke billån da vi brukte sparepenger på den, jeg har lånekasselån på ca.200 000, årslønn på 460 000, BSU-konto med ca 170 000 (kan ikke spare mer). Får utbetalt lønn ca 24500kr/mnd.

Synes jeg betaler mye i skatt, og lurer derfor på om det kan være "lurt" å ha mer i lån... Noen tips?

Anonymous poster hash: 771b1...51f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor står boliglånet på mannen? Er boligen tinglyst bare på han?

Anonymous poster hash: da5ab...6a7
Skrevet

☝️I tillegg har jeg ca.50 000kr på sparekonto...

TS

Skrevet

Hvorfor står boliglånet på mannen? Er boligen tinglyst bare på han?

Anonymous poster hash: da5ab...6a7

Jeg står som medeier, er tinglyst på begge, men han får skattefordelene (han har lavere årslønn enn meg, men får utbetalt det samme eller litt mer)

Skrevet

Spør du om du bør overta noe av mannens lån, eller vil du ta opp et nytt lån? Hva vil du i tilfelle bruke de pengene til?

Hvis han får skattefradraget er det vel bare å la en større del av lånet betales med hans penger?

Det er en ofte misforstått sannhet at det "lønner seg å ha lån": Det blir som å si "det lønner seg å være fattig for de betaler så lite skatt".

• Liker 3
Skrevet

Jeg står som medeier, er tinglyst på begge, men han får skattefordelene (han har lavere årslønn enn meg, men får utbetalt det samme eller litt mer)

Men hvorfor skal du ta opp mer lån? :klo: Dere kan da bare fordele skattefordelene 50/50 (som uansett er det eneste riktige dersom dere betaler ned på boligen 50/50)

Skattefradraget er på 28% av rentene til et lån. Om du tar opp et unødig lån sparer du derfor ikke noe, men du taper 72% av rentekostnadene. Selvsagt, om du setter pengene i banken til 4% rente og lånerenta er 3.5% så tjener du svimlende 50-60 kr pr 100.000.

Kjøp to kaffekopper mindre i år, og du har spart mer.

Anonymous poster hash: 4e312...1ca

• Liker 1
Skrevet

Om du har høyere lønn burde jo igrunn du få en del av rentefradragene da? Høres ut som om du betaler for mye skatt og vil få igjen på skatten neste år. Virker som om du betaler skatt på lønnen uten at det er tatt hensyn til minstefradrag osv.

Skrevet (endret)

Det høres ut som om mannen din "lurer" deg. Hvis du står som medlåntager på lånet og huset er tinglyst på begge så skal dere begge få rentefradraget, altså halvparten hver, MEN dere må ordne dette selv i selvangivelsen.

Endret av Britt Banditt
Skrevet

Takk for svar! Vi vurderer å kjøpe en bil til, så er evt det jeg ville tatt opp lån til.

Mannen er veldig grei økonomisk, så jeg lider ingen nød, ble bare usikker på om jeg kunne få mindre rente.

Jeg har hatt samme rfntefradraget de siste åra, og pleier å få igjen rundt 7000-10000kr på skatten.

Vil det ha noe å si om jeg bruker opp BSUen?

Skrevet

Bruker du opp BSUen vil da få mindre renteinntekter og da vil du betale litt mindre i skatt. Men du vil samtidig betale ned på boliglånet og det blir mindre rentefradrag og du må betale litt mer skatt, så resultatet vil omtrent gå i 0.

Anonymous poster hash: 071bd...448
Skrevet

Men hvorfor skal du ta opp mer lån? :klo: Dere kan da bare fordele skattefordelene 50/50 (som uansett er det eneste riktige dersom dere betaler ned på boligen 50/50)

Skattefradraget er på 28% av rentene til et lån. Om du tar opp et unødig lån sparer du derfor ikke noe, men du taper 72% av rentekostnadene. Selvsagt, om du setter pengene i banken til 4% rente og lånerenta er 3.5% så tjener du svimlende 50-60 kr pr 100.000.

Kjøp to kaffekopper mindre i år, og du har spart mer.

Anonymous poster hash: 4e312...1ca

Dette!

Har dere felles økonomi eller særeie på alt og separat økonomi selv om dere er gift?

Med felles økonomi spiller det jo i det store og hele ingen rolle hvem som får skattefradraget.

Hos oss står også boliglånet på mannen, da han er statsansatt og vi kan ha det i SPK til laveste mulige rente. Eier selvsagt 50/50. Men fom i år (vi har giftet oss nettopp) så spiller det ingen rolle at han får hele rentefradraget, alt går jo i samme gryta uansett pga felles økonomi.

Er det slik at dere ikke har særeie men han allikevel tror at det han får igjen på skatten er hans penger som han kan gjøre hva han vil med, ja da bør dere ta noen oppklarende samtaler om økonomi i ekteskapet. Enten felles, eller særeie og separat. En mellomting finnes nemlig ikke i lovverket. Ingen særavtaler = felles økonomi for ektepar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...