Gå til innhold

"Ikke i barnets interesser" - egoistiske hensyn kan ikke kombineres med barnets interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som er litt lei av samboerens situasjon (AAP) og at deres oppussing/innflytting dermed også går tregere enn antatt - og de har en sønn på ca 1 år+

De har sammen reist til utlandet og med fly innenlands og på ferie med barnet tidligere og til sommeren skal de også på feriereise sammen til USA.

Samboeren hennes (som er hjemme med barnet på dagtid) har uttalt at "det ikke er i barnets interesser når det bare er 1 år" at moren tar med barnet på "mor-datter-tur" i 3 døgn til England der moren i sin tid studerte.

Min venninne fortalte meg at hennes samboer sa at "alle forstår jo at når du vil reise nå bare for å bruke flybonuspoengene dine og for å treffe igjen en gammel venninne er veldig egoistisk ift at xx(barnet) skal være med, det er ikke i barnets interesser!" Min venninne spurte om han kunne si HVA som er i barnets interesser og da svarte han "jeg tar ham med på biblioteket".

Samboeren hadde visst ment at barnet heller kan se på bilder fra reisen etter at moren kom hjem.

Hva handler dette om..? Jeg unner min venninne en god reise (1,5 t med fly) og en nydelig fri med sin sønn.

Bare meg som ikke forstår samboerens reaksjoner?

Anonymous poster hash: 32157...23b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, for å være ærlig så er jeg ikke helt sikker på hva en 1åring vil få med seg av å reise til England, bortsett fra å være med mor et annet sted enn hjemme.

Hvis hun mener at hun vil reise for at barnet skal oppleve noe nytt og spennende, så må det jo være bedre og vente et par år iallefall, slik at h*n skjønner mer av hva som skjer, og vil ha utbytte av å gå i museer/parker og annet man gjør når man er i utlandet og utforsker nye steder.

Som 1åring så er det nok ganske " ett-fett" om de er med til England, eller en tur på biblioteket.

(Det gjelder iallefall de 1åringene jeg kjenner)

• Liker 3
Skrevet

Hmm? Barnet har sikkert ikke vondt av å være med til England, men det har garantert ingen glede av det heller. Er det slik at moren ikke kan reise uten at barnet er med, så kan hun naturligvis bare ta det med på tur. Men om faren er ledig disse dagene så har barnet det sikkert best hjemme.

Anonymous poster hash: 71012...92c
  • Liker 4
Skrevet

Et så lite barn har ikke interesse av å reise på ferie nei, det har bare interesse av å være sammen med mor eller far (eller begge to) Så hvis far kan være hjemme med barnet så høres det ut som en grei deal...

Anonymous poster hash: cd765...40e

• Liker 1
Skrevet

Søstern min dro til England med moren da hun var ett år. Hun synes det er gøy å se tilbake på bildene og fortelle vennene sine at hun var der da hun bare var ett.

Anonymous poster hash: 9b3d9...519

• Liker 1
Skrevet

Barnet MÅ visst ikke være med moren men min venninne syntes det var SÅ hyggelig å dra på tur bare de to.

Sønnen er jo sammen med moren hele tiden og har samme rutiner som hjemme.

Er kanskje bare oss da, som mener det ikke er en synd at barnet og moren tar seg en 3-dagers tur:)

Anonymous poster hash: b1430...490

Skrevet

Hmm? Barnet har sikkert ikke vondt av å være med til England, men det har garantert ingen glede av det heller. Er det slik at moren ikke kan reise uten at barnet er med, så kan hun naturligvis bare ta det med på tur. Men om faren er ledig disse dagene så har barnet det sikkert best hjemme.

Hvordan vet folk at et barn ikke har glede av å være 3 dager sammen med sin mor?

Skrevet

Kanskje det er hyggeligst for alle hvis mor drar alene, da får hun voksentid med sine venner i England og ungen og far kan kose seg hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan vet folk at et barn ikke har glede av å være 3 dager sammen med sin mor?

Er det ikke tre dager med sin mor, så er det jo tre dager med sin far istedet (det var iallefall forutsetningen jeg skrev).

Altså ingen gevinst for barnet ved å dra til utlandet - det får være sammen med en forelder uansett. Som sagt, det har nok ikke vondt av en tur, men så lenge far uansett er hjemme og ledig er det nok mest behagelig for barnet å være hjemme med vante rutiner.

• Liker 1
Skrevet

Syntes det skurrer litt her. Han vil ikke at barnet skal på ferie til England, men til sommeren skal barnet bli med på ferietur til statene?

Jeg er enig i hans betraktning, men det gjelder da også ferieturen til USA eller andre steder, med mindre det dreier seg om tur for å besøke slektninger. Små barn kan oppleve ubehag på fly, og det gjelder spesielt lange flygninger til statene, og det får jo heller ikke med seg så mye av det som skjer rundt seg. Det er mye bedre å vente noen år, til barnet også selv får noe ut av det.

Anonymous poster hash: 06d62...b11
  • Liker 1
Skrevet

Syntes det skurrer litt her. Han vil ikke at barnet skal på ferie til England, men til sommeren skal barnet bli med på ferietur til statene?

Jeg er enig i hans betraktning, men det gjelder da også ferieturen til USA eller andre steder, med mindre det dreier seg om tur for å besøke slektninger. Små barn kan oppleve ubehag på fly, og det gjelder spesielt lange flygninger til statene, og det får jo heller ikke med seg så mye av det som skjer rundt seg. Det er mye bedre å vente noen år, til barnet også selv får noe ut av det.

Stemmer, barnet har reist 1 og 4 t hver vei med fly med begge foreldrene tidligere. Fikk vel ikke med seg noe annet enn nærhet/samvær med sine foreldre og det er jo ikke dumt.

Til sommeren skal de flere timer med fly til USA...babyer og barn er jo stadig med på reiser.

Synes dette høres veldig merkelig ut, at så mange (her) stiller seg på "nei-siden".

Skrevet

Jeg tror 1 år gamle barn kan ha glede av å være sammen med mor noen dager, akkurat som det kan ha glede av å være med far noen dager.

Barn trenger trygghet, men det kan være en trygg måte for de to å oppleve noe litt annerledes og nytt sammen.

Personlig ville jeg vært mye mer skeptisk til å ta med et så lite barn til USA med så lang flytur som det blir.

Samtidig så får jeg litt inntrykk av at det er flere ting som gjør at de ikke er helt enige om hvordan ting skal gjøres? Håper hun at han skal få tid/mulighet til å ta et tak med oppussing mens hun og sønnen er borte? Føler han seg utestengt eller sjalu på at hun bruker penger på en slik tur?

Alle kan trenge litt egentid, jeg tror de er slitne småbarnsforeldre som kanskje ser ting litt skjevt?

Anonymous poster hash: 06b42...343
Skrevet

Stemmer, barnet har reist 1 og 4 t hver vei med fly med begge foreldrene tidligere. Fikk vel ikke med seg noe annet enn nærhet/samvær med sine foreldre og det er jo ikke dumt.

Til sommeren skal de flere timer med fly til USA...babyer og barn er jo stadig med på reiser.

Synes dette høres veldig merkelig ut, at så mange (her) stiller seg på "nei-siden".

Syntes ikke det er så merkelig. Jeg syntes barn har godt av mest mulig stabilitet de første par årene, ikke farte rundt i verden når de uansett ikke får noe ut av stresset og utfordringene som kan oppstå. Noe annet er det selsvsagt med nøvendige reiser for å besøke nære slektninger eller mamma/pappa hvis en av dem f. eks. jobber utenlands. Men rene ferieturer uten besøk av nære slektninger er ikke nødvendige.

Og ja, jeg legger merket til at det er mange som likevel gjør det, men det betyr ikke at jeg syntes det er greit. Hvorfor kan man ikke vente noen år til barna får litt mer ut av det og syntes det er gøy?

• Liker 1
Skrevet

Barnet MÅ visst ikke være med moren men min venninne syntes det var SÅ hyggelig å dra på tur bare de to.

Sønnen er jo sammen med moren hele tiden og har samme rutiner som hjemme.

Er kanskje bare oss da, som mener det ikke er en synd at barnet og moren tar seg en 3-dagers tur:)

Jo det kan jo sikkert være hyggelig (barnet tar jo ikke skade av en tur), men nok aller mest hyggelig for mor. Barnet syntes sikkert bibliotekstur er like hyggelig, men jeg skjønner ikke problemet? Hvis mor vil ha det med seg på tur så er det vel bare å dra? Faren har jo masse kvalitetstid med barnet hjemme til hverdags? Synes det er litt egoistisk av faren å ikke unne moren litt alene tid med mor, når han har så mye av det ellers...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...