AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #1 Skrevet 20. februar 2014 Jeg har en datter på 11 år som er veldig overvektig. Hun er ca 140cm høy og veier 64 kg. BMI for barn er ikke det samme som for voksne og BMI skalaen for barn er mye lavere enn for voksne. Voksne mennesker er overvektige når de har en BMI på over 25. På tilsvarende måter er barn overvektige når de har en BMI på over 21 for 11 åringer http://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-20035495 (kilde) Alvorlig fedme for 11 åringer er BMI på over 30. Min datter har BMI på 32. Jeg er veldig bekymret for henne og prøver så godt jeg kan å motivere henne til å holde seg i aktivitet ved å gå turer sammen med henne, gå på fjellturer, sykle, danse... og presentere sunn mat for henne med lavt innhold av raske karbohydrater og usunt fett og i stede lage smakfulle retter med sene karbohydrater som bønner, erter, linser, fullkorn osv, og sunne fettsyrer som fra avocado for eksemper og lettere produkter. I helgene kjøper jeg ikke snop, men skjærer heller opp grønnsaker og lager dipp av mager kesam og skjærer opp frukt og bær. Hun er i den alderen hvor hun helst ikke vil gå turer og sykle sammen med meg og vil spise "det som alle vennene hennes får lovt til å spise". PROBLEMET ER: Hun er annenhver uke hos meg og annenhver uke hos sin far. faren hennes gir hun alt hun har lyst på og han er ekstremt overvektig selv. han er vel rundt 170 høy og kan tenke meg han veier 140-150kg. Når hun er der spiser hun potetgull, snop og brus hver dag og middagene består av "ute-mat" pizza, hamburgere osv. til frokost spiser alle der i huset gjerne 3-4 brødskiver med stekt egg, bacon, pøser og bønner, skylt ned med kakao flere ganger i uken og ellers når hun er der spiser hun loff/baguetter/polarbrød med nugatti, drikker oboy eller spiser sjokoladefrokostblandinger til frokost. Hun har mange ganger sagt til meg når jeg prøver å snakke til henne å forklare henne hvorfor det er viktig at hun går ned i vekt og endrer vanene sine at "pappa sier jeg ikke skal høre på deg og gjøre og spise det som gjør meg glad". Det som tydeligvis gjør henne glad er usunn mat, TV og PC-titting. Her i huset har hun ingen PC og jeg har gitt streng beskjed om at hvis hun har med PC'en fra sin far skal den bare brukes til skolearbeid og ingen spilling, når jeg var på hennes alder var vi ute å klatret i trær hele dagen! Dette har gjort at hun heller vil være hos sin far siden hun får være oppe så lenge hun vil å bare sitte framfor PC'n og TV'n og spise hva hun vil, mens hos meg må hun legge seg 22.00 i skoledagene, gjøre lekser etter middag og være i litt aktivitet hver dag og ikke bare sitte klistret framfor en skjerm, og hun får servert ordentlig sunn mat! Det er vel ikke galt at jeg gjør dette for å hjelpe min datter? Hennes far saboterer alt, og det jeg hadde håpet på var at hvis jeg fikk integrert gode vaner hos henne fra ung alder at hun vil innse det selv, hva som er til hennes eget beste, slik at når hun er hos sin far, velger hun bort all den usunne maten de lever på der borte og heller tar sunne valg for seg selv. Jeg kan jo heller ikke gjøre noe for å nekte henne å være hos sin far.. det er vel ingen "rettmessige" ting man kan gjøre for at faren ikke kan få samvær med henne? Har vært både hos lege og ernæringsfysiolog med henne og faren hennes ringer meg og sier det er mishandling å ta med datteren vår til ernæringsfysiolog som bare sier hun er feit og må gå ned i vekt! Legen sier hun er pre-diabetisk, så hun må komme inn å ta prøver 2 ganger i året og legen snakket om å sette henne på metformin for diabetes hvis ikke hun gikk ned i vekt og fikk bedret blodsukkeret sitt. Faren hennes vil selvfølgelig ikke høre noe utav det og frøser det bare bort og sier "TØV!" Det er veldig slitsomt at hver gang vi er hos ernæringsfysiolog eller legen så er det jeg som får "kjeft" for hennes overvekt og de virker direkte sint på meg når jeg kjemper hardt for å få henne på sunnere veier! Anonymous poster hash: b99ee...288
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #2 Skrevet 20. februar 2014 Jeg synes du og faren må snakke om dette sammen, for dette er veldig alvorlig synes jeg. Det er på grensen til omsorgssvikt fra hans side å ikke bry seg om vekten hennes når hun er alvorlig overvektig. Samtidig er det nok ikke så enkelt å være henne heller oppi dette, for de færreste 11åringer ville vel valgt frukt og grønnsakssuppe fremfor potetgull og pizza. Angående pc og lignende, kan det være en avtale mellom dere at hun får lov til å bruke pc til spilling etc dersom hun er med på et slankeprosjekt? Jeg vet ikke helt hvordan det kan gjennomføres i praksis, men som en slags belønning for at hun forsøker å slanke seg/evt en belønning etterpå. Anonymous poster hash: 0ae02...98c 18
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #3 Skrevet 20. februar 2014 Faren hennes går ikke an å snakke med, når jeg ringer han tar han ikke telefonen og svarer ikke på meldinger, siste meldingen jeg fikk fra han var i oktober og det står "Dæven du e patetisk! Ho e 11 år å kan ete ka fan ho vill! I fra no av vil eg ikkje høre en lyd fra deg om kost og mas. ka dokker jør der borte bi dokkers problem, men eg jer no vell hælvetta i ka du syns og jør ka faen eg vil når ho e her bære så dæ e sagt!" Har tatt vare på den meldingen i tilfelle det skulle komme til det punkt hvor det kunne kategoriseres som omsorgssvikt pga. hennes helse er i fare. Når jeg møter på hennes far og prøver fortvilt å få snakket med han står han pare å ser dumt på meg og flirer høylytt opp i ansiktet mitt og går bort. var 14 år ilag med han og er sjeleglad jeg kom meg bort for å si det mildt, han var et h****** å leve med! Prioriterer bare egne behov og gjør bare det som er mest lettvindt for han. Datteren vår han arvet det argesinnet fra faren sin og når hun slår seg vrang og ikke får akkurat det hun vil legger hun seg ned å hyler og slår. og da blir jeg så sliten og på gråten at jeg bare har lyst til å si at hun bare får gjøre hva hun vil for jeg gir opp... Siden faren hennes elsker å besikke henne med penger og gir henne penger til alt, prøvde jeg å lage en avtale med henne at for hver kilo hun gikk ned skulle hun få 50kroner av meg til å putte i sparebøssen så når hun hadde gått ned en del skule vi dra i banken å ta ut pengene, så skulle vi dra å kjøpe henne nye pene klær siden hun da hadde mistet så mye vekt, så skulle hun få extensions striper i håret og jeg lovte henne at vi da i august skulle dra en helg til oslo, så skule jeg, hun og søskenbarnet hennes dra på Tusenfryd. Hun ble glad og virket positiv helt til hun hadde vært hos sin far og ivrig fortalt han om det og han sa til henne at hun slettes ikke trengte å gå noe ned i vekt for å få både striper i håret og nye klær, det kunne de ordne til helgen og han hadde fortalt henne at det bare var dumt av meg å si at jeg og henne skulle dra til Tusenfryd sammen i August hvis hun var flink å gå ned i vekt, for det var jo kjempelenge til, så han sa at hvis hun ville så kunne han, dama hans, datteren vår og de to barna til dama hans dra til tusenfryd til bursdagen hennes i mai. så alt gikk i vasken for meg og hun kom hjem til meg og sa til megpå en sleip måte akkurat som faren hennes snakket og oppførte seg at "pappa sa jeg ikke trenger å spise sunt for å få dra til tusenfryd og jeg trenger ikke vente hele sommeren, han lovte meg å dra til bursdagen min"... et problem er at han tjener så mye at han bare bestikker henne med penger og alt hun vil ha, og jeg tjener ikke mye og det er hardt for meg å prøve å konkurrere med han og matche han. Anonymous poster hash: b99ee...288
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #4 Skrevet 20. februar 2014 Det er bare en løsning på dette. Ikke ha 50/50 ordningen. Ungen får ro og balanse. Bare pass på at det ikke blir for mye fokus på slanking. Anonymous poster hash: 0c75b...32a 25
Libertas Skrevet 20. februar 2014 #5 Skrevet 20. februar 2014 Det er jo mulig å lage sunn potetgull og sunn pizza, og sunne hamburgere. Så å bli sunnere, betyr ikke at man må kutte ut disse godsakene, bare lage de selv fra bunnen av.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #6 Skrevet 20. februar 2014 Det er bare en løsning på dette. Ikke ha 50/50 ordningen. Ungen får ro og balanse. Bare pass på at det ikke blir for mye fokus på slanking. Anonymous poster hash: 0c75b...32a Hvordan kan jeg kreve å ikke ha 50/50 løsning når faren krever det og lager et h**** liv hvis jeg prøver å få til noe annet, samtidig som han snakker til datteren min når hun er der og sier til henne at jeg bare prøver å splitte dem og at hvis hun heller flytter heltid til han får hun alt hun vil, noe hun ikke kan få hos meg. Hun er så pass gammel at barnets ord har mye å si, hvor hun vil være og hun vil jo selvfølgelig være der hun får gjøre og spise akkurat hva hun vil. Siden de bare spiser den samme junk-food'n der borte igjen og igjen, er hun blitt så kresen og vil ikke smake på nesten noen ting hun tror kan være sunt. nesten ingen grønnsaker, ingen salat, før elsket hun hjemmelagde fiskeboller, fiskekaker og fiskegrsteng og mølje, laks, ørret, salt torsk og uer... nå har hun helt sluttet å spise alt som heter fisk, for det spiser de ikke hos faren hennes og hvis jeg spør henne hva hun vil ha til middag er det enten pizza, hamburger eller spaghetti som regel. Anonymous poster hash: b99ee...288 1
Acalewia Skrevet 20. februar 2014 #7 Skrevet 20. februar 2014 For en utrolig vanskelig situasjon du er i! Jeg aner ikke hva du kan gjøre, men jeg ville bare stikke innom og si at du har min fulle støtte! Det virker som om du gjør alt riktig og at du vil det som er best for datteren din. Håper det ordner seg. 6
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #8 Skrevet 20. februar 2014 Ingen av dere er gode foreldre, og begge to trenger hjelp. Anonymous poster hash: f3ef2...2f3 4
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #9 Skrevet 20. februar 2014 Hvordan kan jeg kreve å ikke ha 50/50 løsning når faren krever det og lager et h**** liv hvis jeg prøver å få til noe annet, samtidig som han snakker til datteren min når hun er der og sier til henne at jeg bare prøver å splitte dem og at hvis hun heller flytter heltid til han får hun alt hun vil, noe hun ikke kan få hos meg. Hun er så pass gammel at barnets ord har mye å si, hvor hun vil være og hun vil jo selvfølgelig være der hun får gjøre og spise akkurat hva hun vil. Siden de bare spiser den samme junk-food'n der borte igjen og igjen, er hun blitt så kresen og vil ikke smake på nesten noen ting hun tror kan være sunt. nesten ingen grønnsaker, ingen salat, før elsket hun hjemmelagde fiskeboller, fiskekaker og fiskegrsteng og mølje, laks, ørret, salt torsk og uer... nå har hun helt sluttet å spise alt som heter fisk, for det spiser de ikke hos faren hennes og hvis jeg spør henne hva hun vil ha til middag er det enten pizza, hamburger eller spaghetti som regel. Anonymous poster hash: b99ee...288 Unger er ikke dumme, om hun velger å være fulltid hos faren kan det hende hun finner ut at det ikke er noe særlig digg allikevel og vil ønske seg tilbake til deg. Det beste du kan gjøre er å forsikre henne om at du kun vil at hun skal ha det bra, og at du ikke er ute etter at hun skal bli tynn. Snart strekker hun seg vel også pga puberteten? Det kan sikkert være lurt å kontakte advokat og de riktige instanser for å finne en løsning på problemene. Om helse opplysningene kommer fra fag personer istedenfor deg, så kanskje det synker inn hos faren også? Anonymous poster hash: 0c75b...32a 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #10 Skrevet 20. februar 2014 Ingen av dere er gode foreldre, og begge to trenger hjelp. Anonymous poster hash: f3ef2...2f3 For en unødvendig kommentar! Anonymous poster hash: 0c75b...32a 10
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #11 Skrevet 20. februar 2014 For en unødvendig kommentar! Anonymous poster hash: 0c75b...32a Nei. Mor forsøker å bruke belønninger (som i tillegg hovedsaklig handler om datterens utseende) og å legge på byrden på datter heller enn å motivere henne til å være aktiv ved å gjøre morsomme aktiviteter sammen med henne, gir opp når datteren reagerer heller enn å hjelpe henne til å endre atferd, og bidrar antakelig til at datteren går i forsvarsposisjon eller stenger henne ute ved å ikke kommunisere bedre. Far er selvsagt ikke noe bedre. Begge trenger hjelp. Anonymous poster hash: f3ef2...2f3 7
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #12 Skrevet 20. februar 2014 Det er jo mulig å lage sunn potetgull og sunn pizza, og sunne hamburgere. Så å bli sunnere, betyr ikke at man må kutte ut disse godsakene, bare lage de selv fra bunnen av. Mulig å lage ja, men UMULIG å få henne til å spise i de fleste tilfeller da hennes pizza må være tykk hvit bunn, hvis det er brukt sammalt hvete grov liker hun det ikke og på hamburgerne skal det ikke være noe slags grønnsker, da tar hun det bare bort, og det må være bacon, ost og sprøstekt løk på og hvitt brød, hun liker bare hvitt brød/loff. de gangene faren hennes har vært bortreist og hun har vært hos meg i et par måneder i strekk har hun vært flink og spist det samme som meg og begynt å like sunn mat, men det er når hun er hos han og hun kommer tilbake til meg at hun er gretten og vil bare spise det samme som de spiser der borte. Hun må få ned det blodsukkeret sitt, men det er veldig vanskelig for henne å innse. Hun kan være veldig trassig til tider. Vi voksne mennesker tilpasser oss svært godt til sunne alternativer til de fetere mer usunne klassikerne, men når du er 11 år og vant til å få akkurat den maten du vi når du er hos far og er blitt vant til akkurat de og de smakene, blir du veldig kresen og sier du ikke liker den "sunne maten" selv om det så og si smaker nesten helt det samme, bare fordi hun "vet" at det er en sunn versjon.... det er jo bare å tenke de som f.eks drikker veldig mye coca cola og liker akkurat den smaken og det er den smaken de "må" ha.. de blir regelrett irritert hvis noen kommer å skal bytte ut den ordentige colaen deres mot cola zero uten sukker, for da smaker de forskjell selv om det er veldig små forskjeller.... det handler bare om hva man er vant til, når man først har vært vant til å spise akkurat den tingen igjen og igjen, så merker man med en gang forskjell hvis det er noen endringer fra "oppskriften". og sånn er datteren min.. hun er vant til at noe skal være akkurat sånn og sånn og hvis de er utenom normen protesterer hun og hun vet at hun da bare kan dra til faren sin å få det sånn som hun vil... veldig vanskelig det der! Det er lettere for oss som er voksne og klar over at man må prioritere helsen sin å omstille oss og venne oss til sunnere varianter, mens barn bare går etter hva de føler akkurat da og hva som smaker godt. Anonymous poster hash: b99ee...288 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #13 Skrevet 20. februar 2014 Send bekymringsmeldig til barnevernet. Anonymous poster hash: 0ce3b...b1d 27
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #14 Skrevet 20. februar 2014 Dere som foreldre må få hjelp til å samarbeide til deres datters beste. Familievernkontoret? Det virker ut fra det du skriver som om faren nesten har latt det gå sport i å tilby datteren deres materielle goder og et kosthold som skader henne kun for å provosere eller motarbeide deg, og som at han ikke forstår hvor viktig det er for helsen hennes at hun både tilbys sunne vaner og rutiner. Hans versjon vet vi ikke, men her må i alle tilfeller noe gjøres. Du virker å være i en veldig lei posisjon. Jeg er enig i det med at man ikke slanker et barn, eller at man ikke skal fokusere på utseende. Derimot må man ta overvekt på alvor tidlig, og før det utvikler seg til et seriøst helseproblem. Du skriver at han er umulig å samarbeide med, men det er jo tydelig at det er samarbeidet som må bedres. Litt av cluet ved å fokusere på helse fremfor utseende, er å tillegge henne sunne vaner, noe som vanskeliggjøres ved to så ulike livsstiler som kombineres. Du gjør helt riktig i å ta dette på alvor. Anonymous poster hash: 7640d...470 17
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #15 Skrevet 20. februar 2014 Nei. Mor forsøker å bruke belønninger (som i tillegg hovedsaklig handler om datterens utseende) og å legge på byrden på datter heller enn å motivere henne til å være aktiv ved å gjøre morsomme aktiviteter sammen med henne, gir opp når datteren reagerer heller enn å hjelpe henne til å endre atferd, og bidrar antakelig til at datteren går i forsvarsposisjon eller stenger henne ute ved å ikke kommunisere bedre. Far er selvsagt ikke noe bedre. Begge trenger hjelp. Anonymous poster hash: f3ef2...2f3 Du sier jeg bestikker henne med å bruke belønninger som går på utseendet hennes. Når hun har mast i langsammelig tid om å få extensions striper i håret for det fikk venninnen hennes i julegave, rosa striper, og hun har sagt til meg mange ganger når vi har en god samtale at hun vil gå litt ned i vekt så hun passer klær i barneavdelingen.... er jeg da en dårlig mor som vil gi henne det da? og du sier at jeg gjør det heller enn å motivere henne til å gjøre morsomme aktiviteter?? leste du ikke lenger opp der jeg skrev jeg prøvde å få henne med på diverse aktiviteter, men hun sier bare nei det er kjedelig, hun vil bare på besøk til venninnene sine så de kan høre på one direction og justin bieber... så jeg er en dårlig mor når min 11 år gamle datter heller vil være sammen med venninnene sine å prate om og høre på one direction og justin bieber i stedet for å sykle, gå tur eller spille tennis med meg? er det ikke normalt at en 11 åring heller ville velge å henge sammen med sine venner å prate om gutter?? hun går iallefall i forsvarsposisjon hvis jeg skulle nekte henne å være sammen med vennene sine fordi hun skulle aktivisere seg sammen med meg. Anonymous poster hash: b99ee...288 14
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #16 Skrevet 20. februar 2014 Istedenfor å fokusere på å kjøpe klær i barneavdelingen, fokuser på å kjøpe klær som er fine til henne. Hun er 11, og snart tenåring og egentlig ikke lenger et barn. Anonymous poster hash: 0c75b...32a 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #17 Skrevet 20. februar 2014 Dere som foreldre må få hjelp til å samarbeide til deres datters beste. Familievernkontoret? Det virker ut fra det du skriver som om faren nesten har latt det gå sport i å tilby datteren deres materielle goder og et kosthold som skader henne kun for å provosere eller motarbeide deg, og som at han ikke forstår hvor viktig det er for helsen hennes at hun både tilbys sunne vaner og rutiner. Hans versjon vet vi ikke, men her må i alle tilfeller noe gjøres. Du virker å være i en veldig lei posisjon. Jeg er enig i det med at man ikke slanker et barn, eller at man ikke skal fokusere på utseende. Derimot må man ta overvekt på alvor tidlig, og før det utvikler seg til et seriøst helseproblem. Du skriver at han er umulig å samarbeide med, men det er jo tydelig at det er samarbeidet som må bedres. Litt av cluet ved å fokusere på helse fremfor utseende, er å tillegge henne sunne vaner, noe som vanskeliggjøres ved to så ulike livsstiler som kombineres. Du gjør helt riktig i å ta dette på alvor. Anonymous poster hash: 7640d...470 Ja han gjor det direkte for å provosere meg fordi han tror det går ut over meg, når det er henne det går ut over! i fjor dro klassen hennes til danmark for de var med i noe Lego League, og hun gledet seg kjempemasse til det. Siden vi var skilt måtte faren hennes skrive under på at han gikk med på at hun fikk dra til Danmark, og når jeg leverte dokumentet til han der han skulle skrive under nektet han å skrive under, så jeg gav det til datteren min da hun skulle være hos han og sa til henne at han måtte skrive under på at hun fikk reise sammen med klassen. og når hun da hadde prøvd å han til å skrive under hadde han bare sagt at han skrev ikke under på dokumentet av den simple grunn at det var jeg som ville han skulle skrive under på det, hvis dere skjønner hva jeg mener.. han sa til henne "Eg skriv ikkje under på nåkka fordi mordi har sagt eg ska skrive under på d"... så d hele endte opp med at hun kom gråtende til meg og hun fikk ikke dratt på Lego League konkurranse med klassen og hun snakket ikke med faren på flere uker helt til han ringte henne for å fortelle han hadde kjøpt billetter tur/retur på hurtigruten fra Harstad til Havøysund så hun fikk dra å besøke søskenbarna sine... da var alt med Lego League episoden glemt og de var venner igjen for hun gledet seg til å reise alene med hurtigruten og besøke søskenbarna sine. Anonymous poster hash: b99ee...288 3
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #18 Skrevet 20. februar 2014 Ja han gjor det direkte for å provosere meg fordi han tror det går ut over meg, når det er henne det går ut over! i fjor dro klassen hennes til danmark for de var med i noe Lego League, og hun gledet seg kjempemasse til det. Siden vi var skilt måtte faren hennes skrive under på at han gikk med på at hun fikk dra til Danmark, og når jeg leverte dokumentet til han der han skulle skrive under nektet han å skrive under, så jeg gav det til datteren min da hun skulle være hos han og sa til henne at han måtte skrive under på at hun fikk reise sammen med klassen. og når hun da hadde prøvd å han til å skrive under hadde han bare sagt at han skrev ikke under på dokumentet av den simple grunn at det var jeg som ville han skulle skrive under på det, hvis dere skjønner hva jeg mener.. han sa til henne "Eg skriv ikkje under på nåkka fordi mordi har sagt eg ska skrive under på d"... så d hele endte opp med at hun kom gråtende til meg og hun fikk ikke dratt på Lego League konkurranse med klassen og hun snakket ikke med faren på flere uker helt til han ringte henne for å fortelle han hadde kjøpt billetter tur/retur på hurtigruten fra Harstad til Havøysund så hun fikk dra å besøke søskenbarna sine... da var alt med Lego League episoden glemt og de var venner igjen for hun gledet seg til å reise alene med hurtigruten og besøke søskenbarna sine. Anonymous poster hash: b99ee...288 Det virker virkelig som at maten og overvekten er en del av et mye større og sammensatt problem med foreldreskapet og samarbeidet. Dere må ta tak i hele denne konflikten, istedenfor bare overvekten hennes, uten det vil ingenting løses, inkludert livsstils- og helseproblemene hennes. Det du beskriver er helt forkastelig oppførsel, selv om vi som sagt har en versjon, og noe må dere, eller du, gjøre. Han virker ikke helt riktig vel bevart. Kan du ikke ta kontakt med familievernkontoret? Han kan ikke fortsette å bruke datteren deres til å manipulere deg, begå omsorgssvikt, å oppføre seg sånn og totalt overse helseproblemene overvekten hennes medfører bare fordi han finner en eller annen absurd glede i å motarbeide deg. Ser han ikke dette, så stiller jeg spørsmål ved evnen hans som omsorgsperson. Anonymous poster hash: 7640d...470 16
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #19 Skrevet 20. februar 2014 Istedenfor å fokusere på å kjøpe klær i barneavdelingen, fokuser på å kjøpe klær som er fine til henne. Hun er 11, og snart tenåring og egentlig ikke lenger et barn. Anonymous poster hash: 0c75b...32a Det er ikke jeg som fokuserer på å kjøpe klær i barneavdelingen! Når hun ser vennene sine i kule klær med one direction print, hello kitty, justin bieber osv. vil hun også ha det og da er det et problem når de bruker størrelse 12 og hun bruker størrelse 46 i kvinneklær.... Det virker ikke som om noen faktisk leser hva som blir skrevet og bare svarer i hytt og gevær. Jenta mi gråter over at hun vil bruke de samme klærne som vennene hennes og sier hun vil gå litt ned i vekt så hun kan det, så sier jeg at grunnen til å gå ned i vekt er ikke bare av utseendemessige årsaker, men at det er for helsen sin del.. det bryr ikke hun seg om. du skriver jo her at det er jeg som fokuserer på å få henne inn i klær fra barneavdelingen! Tror du hun synes det er artig når hun er sammen med vennene sine å kikker i butikker og de finner kule one direction skjorter, at jenta mi ikke passer noen ting av det og må gå på plussavdelingen for "gamle kvinner" slik hun ser det... ikke sett det som om det er jeg som vil ha henne inn i klær for barneavdelingen... hadde jeg vært 11 år hadde ikke jeg ville gått i mammaklær for voksne og plus size klær for voksne damer når vennene mine gikk med kule klær... ungdommer har en egen definisjon for hva som er "kult" så det hjelper ikke om jeg går sammen med henne i klesbutikken på plus avdelingen og finner klær som passer til henne og sier det er fint! Hun ser bare dumt på meg og sier det er klær for gamlinger! TRO MEG, DET ER VANSKELIG Å FINNE KLÆR MED JUSTIN BIEBER PRINT I STR. 46! Anonymous poster hash: b99ee...288 17
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #20 Skrevet 20. februar 2014 Det virker virkelig som at maten og overvekten er en del av et mye større og sammensatt problem med foreldreskapet og samarbeidet. Dere må ta tak i hele denne konflikten, istedenfor bare overvekten hennes, uten det vil ingenting løses, inkludert livsstils- og helseproblemene hennes. Det du beskriver er helt forkastelig oppførsel, selv om vi som sagt har en versjon, og noe må dere, eller du, gjøre. Han virker ikke helt riktig vel bevart. Kan du ikke ta kontakt med familievernkontoret? Han kan ikke fortsette å bruke datteren deres til å manipulere deg, begå omsorgssvikt, å oppføre seg sånn og totalt overse helseproblemene overvekten hennes medfører bare fordi han finner en eller annen absurd glede i å motarbeide deg. Ser han ikke dette, så stiller jeg spørsmål ved evnen hans som omsorgsperson. Anonymous poster hash: 7640d...470 Ja skal kontakte familiværnkontoret. Anonymous poster hash: b99ee...288
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå