mari Skrevet 26. mai 2004 #1 Skrevet 26. mai 2004 Jens Stoltenberg brenner for et prosjekt hvor de gir vaksiner til små barn i Afrika. Dette er på en måte en fin ting, MEN hvem skal ta seg av disse barna når de overlever messlinger, men de ikke har mat fordi det ikke finnes der de bor, eller fordi de har 6 søsken som skal dele den lille maten som er? Det jeg lurer på er vel; er det noen vits i å hjelpe på denne måten? er det noen vits i å gi vaksiner hvis de bare skal dø av sult etter på? eller gi mat en uke når de ikke får mat den neste? Jeg synes selv at det viktigste må være å lære dem å klare seg selv, noe de fleste organsisajoner i dag også gjør!
Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #2 Skrevet 26. mai 2004 Vaksiner er vits, for på sikt kan man utrydde sykdommen, slik man gjorde med kopper og nesten har gjort med polio. Om man skal tenek som deg ville det ikke vært vits i å hjelpe noen pga maktesløshet. Forskning viser at jo flere barn i en familie som overlever, jo færre barn vil familiene få på sikt. Og da blir det bedre mat og muligheter for de som er igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2004 #3 Skrevet 27. mai 2004 Legen til pasienten: Nei, det er ikke noe poeng i å behandle deg, du kommer jo før eller siden til å dø uansett... Fra spøk til alvor; Norsk u-hjelp har som mål å hjelpe til selvhjelp. Hvorvidt dette er så vellykket eller ikke er en annen sak...
Gjest 1111 Skrevet 27. mai 2004 #4 Skrevet 27. mai 2004 Alle monner drar! ..og i mine øyne kommer man ingen vei hvis man har de holdningene du beskrev.
Sheba Skrevet 27. mai 2004 #5 Skrevet 27. mai 2004 Jeg tar poenget ditt. Men sånn kan man faktisk ikke tenke. Da kan vi like gjerne la hele resten av verden seile sin egen sjø - det blir sånn "drit i Norge - leve Toten"-holdning. Og den er skadelig for verden på lang sikt. Tror jeg. Har du lest Schindlers Liste? Der er det en setning et eller annet sted som heter at "berger du ett menneske berger du hele verden". Og det er slik vi må tenke når vi forsøker å hjelpe andre som har det vondt på en eller annen måte. Så lenge ett menneske blir berget er det uansett verdt det!
Gjest TomKrus Skrevet 27. mai 2004 #6 Skrevet 27. mai 2004 Jeg synes selv at det viktigste må være å lære dem å klare seg selv, noe de fleste organsisajoner i dag også gjør! Hvordan skal de klare seg selv hvis de er døde?
Brunhilde Skrevet 27. mai 2004 #7 Skrevet 27. mai 2004 Jens Stoltenberg brenner for et prosjekt hvor de gir vaksiner til små barn i Afrika. Dette er på en måte en fin ting' date=' MEN hvem skal ta seg av disse barna når de overlever messlinger, men de ikke har mat fordi det ikke finnes der de bor, eller fordi de har 6 søsken som skal dele den lille maten som er?[/quote'] Hvordan skal foreldre som mister det ene barnet etter det andre ha krefter til å hjelpe seg selv? Hvordan vet du at akkurat disse barna "allikevel" vil dø av sult? Ja! Det er noen vits i å gi vaksiner. Det er noen vits i å prøve å utrydde sykdommer. Det er noen vits i å prøve å hjelpe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå