Gå til innhold

Jeg tror han tror at jeg er dum...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har irritert meg over lengre tid, og må bare få det ut. Jeg går siste året på master i et realfag. Dette er jo et, objektivt sett, litt krevende studie. Kjæresten min har gradvis blitt mer og mer negativ til utdannelsen min, I begynnelsen var det sånn "åh, så spennende!". Deretter "det er jo et ganske unødvendig fag da". Dråpen falt i kveld da jeg viste han bilder fra et forskningsprosjekt vi har gående, hvor vi jobber med noe som kan bedre livskvaliteten til mange sykdomsrammede. Han viste null interesse annet enn at han lo av at vi har fire klokker i arbeidsrommet vårt, sånn fra tre europeiske byer. Så la han ut om at hvis vi ikke klarte å regne ut tidsforskjellen i de forskjellige byene så hadde vi virkelig ikke noe å gjøre som forskere, og at det er så utrolig unødvendig med disse klokkene. Jeg ble så frustrert!

Han er ganske høyt utdannet selv som ingeniør, og jobber med teknologi i et bilselskap. Er dette et mer nødvendig og nyttig fag for menneskeheten? I tillegg skal han alltid snakke nedlatende når jeg snakker om ting som forskningen har funnet. Han nekter plent å tro på det! Det er hele tiden denne nedlatende holdningen som gjør at jeg føler at han ikke har noe respekt for meg. Jeg vet jeg ikke er Einstein, men jeg er ikke så dum som han skal ha det til altså.

Noen råd for hvordan jeg skal trå frem her? Har prøvd å spørre han forsiktig om han tror jeg er dummere enn han, men han bare tuller det bort. Det er så vondt å ikke bli respektert intellektuelt...

Anonymous poster hash: c34e0...e49
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje det heller er slik at (han tror) du er smartere enn han og han er for selvopptatt til å innrømme det.

• Liker 8
Skrevet

Han er sikkert bare misunnelig.

Anonymous poster hash: f7c1c...e9f
Skrevet

Høres ut som en selvgod dust. Kvitt deg med faenskapet.

• Liker 2
Gjest Jørild
Skrevet

Kanskje det heller er slik at (han tror) du er smartere enn han og han er for selvopptatt til å innrømme det.

Dette var min første tanke og.

Han føler seg underlegen og forsøker å hevde seg.

• Liker 3
Gjest Sindre2014
Skrevet

Snakk med han, om han ikke tar hintene må du si det mer direkte(men pass på ordene dine, han mener neppe noe ondt med kommentarene sine)

• Liker 1
Skrevet

Snakk med han, om han ikke tar hintene må du si det mer direkte(men pass på ordene dine, han mener neppe noe ondt med kommentarene sine)

Ja, jeg tror ikke han gjør det bevisst. Bare at han intuitivt føler at jeg er dum. Han er veldig smart på sitt område, jeg har kjemperespekt for det han gjør og forteller han ofte hvor stolt jeg er av hva han får til. Jeg tenker at vi er smarte på forskjellige områder, men han ser det nok ikke sånn.

Veldig vanskelig å si det til han, hvem vil "forlange" respekt av kjæresten liksom...

ts

Skrevet

Men jeg er virkelig ikke det, så skjønner ikke hvorfor han skulle tro det. Når du sier det så er han ofte veldig selvopptatt og bryr seg svært lite om meg og mitt liv.

ts

Skrevet

Kanskje han er lei av å høre om det?

Anonymous poster hash: c96af...65f
Skrevet

Er du sammen med Sheldon Cooper?

• Liker 1
Skrevet

Men jeg er virkelig ikke det, så skjønner ikke hvorfor han skulle tro det. Når du sier det så er han ofte veldig selvopptatt og bryr seg svært lite om meg og mitt liv.

ts

Disse veldig selvopptatte typene tåler ofte veldig lite. Det er viktig for dem å være smartest i alt, og "kampene" står ofte på de små tingene i heimen.

De kan ha vanskelig for å tåle at f.eks partneren er smarte på områder som de ikke er. Så istedenfor å sette seg inn i det så latterliggjør de heller, eller prøver å virke så uinteresserte at den andre føler at "det er visst ikke viktig, det området jeg er god på".

Ville ikke latt det gå inn på meg var jeg deg. Du vet hva du er god på og hvor viktig det du jobber med er. Du bør passe på litt så han ikke når så langt inn til deg at det blir vanskelig for deg å beholde troen på deg selv.

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som usikkerhet.

Anonymous poster hash: 50b9c...0f9

• Liker 1
Gjest Sindre2014
Skrevet

Ja, jeg tror ikke han gjør det bevisst. Bare at han intuitivt føler at jeg er dum. Han er veldig smart på sitt område, jeg har kjemperespekt for det han gjør og forteller han ofte hvor stolt jeg er av hva han får til. Jeg tenker at vi er smarte på forskjellige områder, men han ser det nok ikke sånn.

Veldig vanskelig å si det til han, hvem vil "forlange" respekt av kjæresten liksom...

ts

Nå kjenner selvfølgelig ikke jeg kjæresten din, men når jeg kommer med kommentarer så er det alltid til folk jeg ser på som jevnbyrdige eller bedre enn meg, man sparker ikke nedover. Så hadde jeg tullet med utdanningen din så hadde det ikke vært fordi jeg mente den var dårligere enn min eller at du var mindre intelligent.

Samtidig kan man jo trå feil, man kommer med kommentarer som oppfattes annerledes enn hvordan de var ment. Når han ikke ser det så må du nesten si ifra ellers kommer han jo til å fortsette og ting pleier vel sjeldent å bli bedre, ingen ønsker vel å føle seg dum eller at kjæresten rakker ned på en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...