Gå til innhold

Nyutdannet Siviløkonom, Tjener jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...ja over 700 000kr i lån... har studert i 9 år.

Anonymous poster hash: 0fb8e...e69

Du har fått lån fra lånekassen i 9 år?

Trodde ikke man kunne få lån til høyere/annen utdanning i mer enn 8 år tilsammen fra lånekassen jeg?

Anonymous poster hash: 78d93...985

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

H*n har fått 9 år fordi h*n er et troll :)

Trodde ikke man kunne få lån til høyere/annen utdanning i mer enn 8 år tilsammen fra lånekassen jeg?

Anonymous poster hash: 71710...349

Skrevet

...ja over 700 000kr i lån... har studert i 9 år.

Har ennå ikke fått noe mulighet for overtidsjobbing.

Tremenningen min som jobber i Sparebank 1 Nord Norge jobber Tirsdag til Fredag.

http://www.dn.no/talent/article2509851.ece her er en artikkel fra DN fra 2012 hvor det står 525 000kr i startlønn for siviløkonomer... jeg tjener under 300 000kr i året.

Her er sånn grovt inntektene og utgiftene mine; utgifter som kommer i kvartal eller en gang i året er delt opp slik at det blir ca per måned:

Inntekt: 24 300kr

Utgifter

* Skatt: 5589kr

* Huseie: 5700kr

* Strøm: 300kr

* Internett: 300kr

* Busskort: 900kr (499 for 30 dagers busskort i byen + 200kr pr. vei med buss til heimbygda 1 g pr. mnd)

* Legeutgifter: 300kr

* Mat & Drikke: 1500kr

* Husholdning: 200kr

* Underholdning: 400kr

* Gaver: 200kr

* Klær: 500kr

* Kattemat + sand: 200kr

* Hundemat x 2 bichon frise: 300kr

* Dyrlegeutgifter: 500kr

* Treningssenter: 600kr

* Forsikringer: 600kr

* Telefonregning: 600kr

* Andre regninger: gjennomsnittlig ca 300kr i måneden (linser f.eks)

* Nedbetaling av lån: 3000kr

* Tannlegeutgifter: gjennomsnittlig 800kr i måneden i egenandel (har en tannkjøttsykdom)

* + andre utgifter som verv, Riks TV, LO favør, kommunale utgifter,TV lisens osv: gjennomsnittlig 400kr/mnd

* Uventede utgifter: 1000kr/mnd (kjøpte TV før jul, var uten TV før dette, min 5 år gamle PC tok kveld, så måtte ha ny nå i februar, kjøpte vaskemaskin i oktober, så jeg skulle slippe å ta med alle skittenklærne på bussen hjem til heimbygda en gang i måneden, kjøpte sovesofa og møblement da jeg flyttet inn her i hybelen i oktober, mikrobølgeovn, te-koker... ja dere skjønner.. uventede utgifter/andre forbruksutgifter...)

Totale utgifter per måned: 24 289kr

Så det går akkurat opp i opp og 0 i sparing.

Dere som sier det ikke er noe problem å få til å gå rundt, se på budsjettet...

Så dere mener jeg får godt betalt når jeg er utdannet siviløkonom med 2 års spesialisering innenfor psykologi, jobber 45 timer i uka og tjener 24 300kr brutto, altså 18 771kr netto...?

Anonymous poster hash: 0fb8e...e69

Jeg syns du tjener lite. Jeg har tjent like mye uten noen form for utdanning når jeg jobbet i en kiosk (Jeg jobbet en del overtid, men alikevel)...

Skrevet

Skrevet

Jeg skjønte det da.

Skrevet

Jeg tjener omtrent like mye på en 70% i fjøs.

Du jobber heller ikke 45 timer, men 37 minus lunch (8×4+5)

Lønnsforhandling er vel ett stikkord.

Anonymous poster hash: a09b1...758

Skrevet

Nå er KPMG og de andre 3 store kjent for å utnytte unge nyutdannede siviløkonomer og revisorer. De ansetter en haug med folk til luselønn og pålegger dem å jobbe store mengder overtid. Arbeidsmiljøloven brytes år etter år. Noe privatliv utenom jobb skal man helst ikke ha. Det er snakk om uerfarne folk som er ivrige etter å lære og som ønsker å gjøre et godt inntrykk på sjefene, og som ikke tør å si ifra. Det er ikke uten grunn at så mange kun holder ut et år eller to.

Anonymous poster hash: 8c675...fe0

Skrevet

Jeg tror du skjønner selv at du tjener altfor lite.

Skrevet

Nå er KPMG og de andre 3 store kjent for å utnytte unge nyutdannede siviløkonomer og revisorer. De ansetter en haug med folk til luselønn og pålegger dem å jobbe store mengder overtid. Arbeidsmiljøloven brytes år etter år. Noe privatliv utenom jobb skal man helst ikke ha. Det er snakk om uerfarne folk som er ivrige etter å lære og som ønsker å gjøre et godt inntrykk på sjefene, og som ikke tør å si ifra. Det er ikke uten grunn at så mange kun holder ut et år eller to.

Anonymous poster hash: 8c675...fe0

Joda, men da er det faktisk ofte ganske greit betalt (ikke dødsbra), men mye mer enn 300.000. Denne tråden er ikke realistisk, det er ingen som tjener 18K utbetalt i måneden med femårig utdannelse innen økonomi og en jobb som er relevant til denne utdannelsen. Man kan jo tjene mer enn det uten noen form for utdanning.

Oppfatter heller ikke at de prøver å skjule det så mye, mange av de jeg har snakket med er ganske klare på at man jobber ca 60 timer i uka, og iblant mer i pressperioder. Den type konsulentjobber er som regel ganske tøffe uansett hva du jobber med, noen mer enn andre. Kjenner folk innen teknisk konsultasjon som ofte jobber ca 100 timer i uka. Da kan man begynne å snakke overtid, når man jobber ca 250% av en vanlig arbeidsuke.

Anonymous poster hash: 6f4be...b89

Skrevet

Du får ta en prat med sjefen om lønnen din. Det er helt tydelig du kan få mye mer andre steder.

Anonymous poster hash: ae63c...d25

Skrevet

Man får ikke lønn for antall år med utdanning. Blir man ansatt som økonom så får man økonomlønn. Spiller ingen rolle om man er utdanna veterinær, negledesigner eller jurist i tillegg.

Uansett syns jeg det høres ut som du tjener veldig lite. Startlønna i EY var 380 000 for nyutdannete for to år siden vet jeg i alle fall. Men hvorfor jobber du ikke full tid? Det er kanskje smart å legge inn en litt større innsats om man skal gå til sjefen og kreve mer lønn.

Anonymous poster hash: 2673b...4e9
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med HR i det selskapet trådstarter sier han er ansatt i. Jeg googler jevnlig hva som skrives om arbeidsgiveren min og ramlet over denne diskusjonen. Grunnlønnen for nyutdannede masterkandidater er lik for alle (kun med geografiske variasjoner) og ligger ca 100 000 høyere enn det som hevdes her, så denne historien forstår jeg svært lite av....

Anonymous poster hash: 0af23...615
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ta utdanning. Jeg jobber som entreprenør nå og driver eget firma. Er 33 år. Årslønn iifjor var på over 1200000. Og det var oppstartsåret. Glad jeg ikke har 9års utdanning og 700000 i gjeld for så å tjene under 300000

Anonymous poster hash: 7d525...639

Gjest navnelapp
Skrevet

Denne historia er nok sannsynlegvis berre vrøvl. Og så lurer eg på kvifor du ikkje jobbar full stilling. Det er høgst uvanleg viss du ikkje har omsorg for eigne barn, og det har du vel ikkje?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ta utdanning. Jeg jobber som entreprenør nå og driver eget firma. Er 33 år. Årslønn iifjor var på over 1200000. Og det var oppstartsåret. Glad jeg ikke har 9års utdanning og 700000 i gjeld for så å tjene under 300000

Anonymous poster hash: 7d525...639

Fordi ikke alt handler om penger, og fordi du lærer veldig mye mer enn akkurat det som brukes i jobben. Jeg kunne aldri tenkt meg å være foruten utdanning. For eksempel ville du kanskje forstått at punktum mellom nullene ville gjort det enklere å lese det du skriver.

Trådstarter: Jeg må bare si jeg forstår deg utrolig godt. Som student er noe av det verste jeg vet dårlig råd. Men under 300.000, hvordan er det mulig? Har du studert ved BI? Jeg ville forsøkt meg på et lønnsoppgjør, om mulig.

Anonymous poster hash: e2c2a...bb9

• Liker 1
Skrevet

Fordi ikke alt handler om penger, og fordi du lærer veldig mye mer enn akkurat det som brukes i jobben. Jeg kunne aldri tenkt meg å være foruten utdanning. For eksempel ville du kanskje forstått at punktum mellom nullene ville gjort det enklere å lese det du skriver.

Trådstarter: Jeg må bare si jeg forstår deg utrolig godt. Som student er noe av det verste jeg vet dårlig råd. Men under 300.000, hvordan er det mulig? Har du studert ved BI? Jeg ville forsøkt meg på et lønnsoppgjør, om mulig.

Anonymous poster hash: e2c2a...bb9

Hva har BI med saken å gjøre?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner at siviløkonomer tjener så godt. Det gjelder primært dem i de store byene (med tanke på den lave husleien din virker det ikke som du jobber der), og dem som jobber innen finans, olje og management consulting. Spesialiseringene du har er dessverre blant dem som gir lavest lønn, det viser lønnsundersøkelsene år etter år. Når folk sier at konsulentbransjen tjener så godt mener de heller ikke alle konsulenter, men folk i management consulting, med andre ord strategiutvikling. De store konsulentselskapene lønner ikke nødvendigvis særlig godt i andre deler av forretningen.

Når det er sagt, kan du tjene langt bedre et annet sted. Bytt jobb.

Anonymous poster hash: 2098f...5a2

Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner at siviløkonomer tjener så godt. Det gjelder primært dem i de store byene (med tanke på den lave husleien din virker det ikke som du jobber der), og dem som jobber innen finans, olje og management consulting. Spesialiseringene du har er dessverre blant dem som gir lavest lønn, det viser lønnsundersøkelsene år etter år. Når folk sier at konsulentbransjen tjener så godt mener de heller ikke alle konsulenter, men folk i management consulting, med andre ord strategiutvikling. De store konsulentselskapene lønner ikke nødvendigvis særlig godt i andre deler av forretningen.

Når det er sagt, kan du tjene langt bedre et annet sted. Bytt jobb.

Poenget her er at startlønnen i KPMG, og de øvrige fire store, er så godt som identisk for alle nyutdannende med samme grad innen samme forretningsområde. Det TS Skriver henger ikke helt på greip. Når du er ansatt i KPMG som konsulent, uavhengig av forretningsområde, med masterudanning så tjener du ikke så lite. Punktum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget her er at startlønnen i KPMG, og de øvrige fire store, er så godt som identisk for alle nyutdannende med samme grad innen samme forretningsområde. Det TS Skriver henger ikke helt på greip. Når du er ansatt i KPMG som konsulent, uavhengig av forretningsområde, med masterudanning så tjener du ikke så lite. Punktum.

Mulig det er ditt poeng, men mitt poeng var noe helt annet. Punktum. Så kan du bruke tiden på å krangle på premissene, jeg ser ikke helt hvorfor noen skal gidde å skrive en trolletråd om noe så kjedelig som konsulentlønn. Og det jeg skriver stemmer, uavhengig av om TS' problem er reelt eller ikke.

Hilsen siviløkonom som har sett flere eksempler på at kvinner som ikke gjør hjemmeleksa si blir lurt ved ansettelse. Også i de fire store.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mulig det er ditt poeng, men mitt poeng var noe helt annet. Punktum. Så kan du bruke tiden på å krangle på premissene, jeg ser ikke helt hvorfor noen skal gidde å skrive en trolletråd om noe så kjedelig som konsulentlønn. Og det jeg skriver stemmer, uavhengig av om TS' problem er reelt eller ikke.

Hilsen siviløkonom som har sett flere eksempler på at kvinner som ikke gjør hjemmeleksa si blir lurt ved ansettelse. Også i de fire store.

Ja, men poenget til en del av oss andre her inne er at dette ligger et stykke utenfor det å bli lurt. Ca 300.000,- kan man tjene uten noen form for utdannelse, det gir faktisk ingen mening i at man blir tilbudt en lønn som ligger så langt unna snittet med en femårig utdannelse, gitt at jobben man blir tilbudt er relevant for denne utdannelsen.

Anonymous poster hash: 6f4be...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...