Gå til innhold

Nyutdannet Siviløkonom, Tjener jeg for lite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en ny-utdannet siviløkonom med 2 år ekstra utdanning i psykologi, og begynte å jobbe hos KPMG i september. Da jeg fikk jobben, ble det sagt at de gode karakterene mine hadde en stor del å si for at jeg fikk jobben. Jeg jobber med konsulentvirksomhet innenfor ledelse, organisasjonspsykologi og markedsføring innenfor bedrifter. Jeg leste nettopp i flere artikler at startlønnen for siviløkonomer lå på over 500 000kr i året i konsulentbransjen, for privatbedrifter. En annen jeg snakket med som er tremenningen min har jobbet i Sparebank 1 Nord Norge i 2 år nå og sa han tjente 521 394kr i fjor.
Jeg jobber 8-16 mandag til torsdag og fredager 09-14 for øyeblikket og har en fast lønn på 24 300kr i måneden! får ikke noe bonus. Alle i familien min sier "jaja, nå er du endelig ferdig med utdanningen og får lønn for strevet, siviløkonomer får jo kjempegodt betalt" kjempegodt og kjempegodt... de skulle bare visst. Jeg føler jeg får veldig lite igjen for alt strevet og sliter faktisk med å betale studielånet jeg har på over 700 000kr. Jeg har ikke råd til å kjøpe noe selv, så leier en 20kvm hybel sentralt til 5700kr i måneden. Har ikke råd til bil og føler til tross for at jeg er utdannet siviløkonom med 2 års utdannelse innen psykologi i tillegg, at jeg lever akkurat som når jeg studerte på universitetet og må snu og vende på krona... huff. opplever dette som et depresjonsmoment.

Anonymous poster hash: 0fb8e...e69
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis veldig høy startlønn som konsulent i de store firmaene, men det er vanligvis svært gode muligheter for overtid (pålagt frivillig) i store deler av året, og sluttsummen blir derfor vanligvis god. I tillegg går man opp etter et par år. Så vidt jeg vet opererer ikke EY med bonus, bare med heftige overtidsperioder.

Anonymous poster hash: 95937...304
  • Liker 1
Skrevet

700000 i studielån?!?

Uansett, du jobber ikke en full uke. Det gjør vel kanskje fetteren din og de andre du har hørt om.

Og med 24000 utbetalt og 5000 i husleie burde ikke det være noe problem å få det til å gå rundt.

Anonymous poster hash: b330d...1f1

• Liker 4
Skrevet

...ja over 700 000kr i lån... har studert i 9 år.
Har ennå ikke fått noe mulighet for overtidsjobbing.
Tremenningen min som jobber i Sparebank 1 Nord Norge jobber Tirsdag til Fredag.
http://www.dn.no/talent/article2509851.ece her er en artikkel fra DN fra 2012 hvor det står 525 000kr i startlønn for siviløkonomer... jeg tjener under 300 000kr i året.

Her er sånn grovt inntektene og utgiftene mine; utgifter som kommer i kvartal eller en gang i året er delt opp slik at det blir ca per måned:

Inntekt: 24 300kr

Utgifter

* Skatt: 5589kr
* Huseie: 5700kr
* Strøm: 300kr

* Internett: 300kr

* Busskort: 900kr (499 for 30 dagers busskort i byen + 200kr pr. vei med buss til heimbygda 1 g pr. mnd)
* Legeutgifter: 300kr
* Mat & Drikke: 1500kr

* Husholdning: 200kr

* Underholdning: 400kr

* Gaver: 200kr

* Klær: 500kr

* Kattemat + sand: 200kr
* Hundemat x 2 bichon frise: 300kr
* Dyrlegeutgifter: 500kr
* Treningssenter: 600kr
* Forsikringer: 600kr

* Telefonregning: 600kr
* Andre regninger: gjennomsnittlig ca 300kr i måneden (linser f.eks)
* Nedbetaling av lån: 3000kr

* Tannlegeutgifter: gjennomsnittlig 800kr i måneden i egenandel (har en tannkjøttsykdom)
* + andre utgifter som verv, Riks TV, LO favør, kommunale utgifter,TV lisens osv: gjennomsnittlig 400kr/mnd
* Uventede utgifter: 1000kr/mnd (kjøpte TV før jul, var uten TV før dette, min 5 år gamle PC tok kveld, så måtte ha ny nå i februar, kjøpte vaskemaskin i oktober, så jeg skulle slippe å ta med alle skittenklærne på bussen hjem til heimbygda en gang i måneden, kjøpte sovesofa og møblement da jeg flyttet inn her i hybelen i oktober, mikrobølgeovn, te-koker... ja dere skjønner.. uventede utgifter/andre forbruksutgifter...)

Totale utgifter per måned: 24 289kr

Så det går akkurat opp i opp og 0 i sparing.

Dere som sier det ikke er noe problem å få til å gå rundt, se på budsjettet...

Så dere mener jeg får godt betalt når jeg er utdannet siviløkonom med 2 års spesialisering innenfor psykologi, jobber 45 timer i uka og tjener 24 300kr brutto, altså 18 771kr netto...?

• Liker 1
Skrevet

...ja over 700 000kr i lån... har studert i 9 år.

Dette må være tidenes lengste utdannelse for en mastergrad.

Anonymous poster hash: 0a982...1c5

• Liker 4
Skrevet

Så dere mener 135kr timen BRUTTO er bra betalt for en siviløkonom med spesialisering.... Hadde tjent mer med å jobbe på burger king!

• Liker 2
Skrevet

Med den gode utdannelsen kan du shoppe etter jobben med de beste betingelsene. :)

Anonymous poster hash: a8fbf...cec
  • Liker 2
Skrevet

Du har jo et RIMELIG romslig budsjett da. Bør gå fint. Men ja, ikke så godt betalt. Og nei, du tjener ikke bedre på burger king.

Anonymous poster hash: d0df9...0b3
Skrevet

Har jeg sagt mastergraden var på 9 år?
jeg begrunnet studielånet på over 700 000kr med at jeg har studert i 9 år.

- Tok et år på Frisvold Privatgymnas etter vgs. for å forbedre 3 av karakterene jeg ikke fikk 6 i, slik at jeg kom inn på medisin, som jeg trodde var det rette studiet for meg

- Kom så inn på medisin og Studerte det i et år og fant ut det ikke var for meg

- Studerte så Økonomi- og Administrasjon i 5 år og fikk tittelen Siviløkonom

- Tok så 2 år etterutdanning innen psykologi for å få bedre kompetanse innen de områder jeg ønsket å jobbe innenfor; som Innføring i generell psykologi, psykologisk statistikk og metode, fenomenbeskrevet psykologi, organisasjonspsykologi, judgement and decision making, psykologi innen bedriftsledelse og- markedsføring...

SÅ DER HAR DU DE 9 ÅRENE, DERAV 700 000 I LÅN.

• Liker 2
Skrevet

så de tjener under 135kr timen brutto på burgerking/rema 1000/bensinstasjon?
Venninna mi tjener 148kr timen på rema 1000 + kveldstillegg...

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare å søke på ledige stillinger mens du er i jobb.

• Liker 5
Skrevet

Lang, tung utdanning er visst for gjeves...

Skrevet

Det er jo bare å søke på ledige stillinger mens du er i jobb.

Ja har søkt på deltidsstilling på et sykehjem annenhver helg som vil hjelpe på med 5000kr ekstra i måneden for å jobbe 10 timer lørdag og 10 timer søndag annenhver helg :)

• Liker 1
Skrevet

Hei! Jeg er en ny-utdannet siviløkonom med 2 år ekstra utdanning i psykologi, og begynte å jobbe hos KPMG i september. Da jeg fikk jobben, ble det sagt at de gode karakterene mine hadde en stor del å si for at jeg fikk jobben. Jeg jobber med konsulentvirksomhet innenfor ledelse, organisasjonspsykologi og markedsføring innenfor bedrifter. Jeg leste nettopp i flere artikler at startlønnen for siviløkonomer lå på over 500 000kr i året i konsulentbransjen, for privatbedrifter. En annen jeg snakket med som er tremenningen min har jobbet i Sparebank 1 Nord Norge i 2 år nå og sa han tjente 521 394kr i fjor.

Jeg jobber 8-16 mandag til torsdag og fredager 09-14 for øyeblikket og har en fast lønn på 24 300kr i måneden! får ikke noe bonus. Alle i familien min sier "jaja, nå er du endelig ferdig med utdanningen og får lønn for strevet, siviløkonomer får jo kjempegodt betalt" kjempegodt og kjempegodt... de skulle bare visst. Jeg føler jeg får veldig lite igjen for alt strevet og sliter faktisk med å betale studielånet jeg har på over 700 000kr. Jeg har ikke råd til å kjøpe noe selv, så leier en 20kvm hybel sentralt til 5700kr i måneden. Har ikke råd til bil og føler til tross for at jeg er utdannet siviløkonom med 2 års utdannelse innen psykologi i tillegg, at jeg lever akkurat som når jeg studerte på universitetet og må snu og vende på krona... huff. opplever dette som et depresjonsmoment.

For det første tror jeg ikke noe på at du tjener 300 000 tusen i året brutto. Jeg vet om folk som vasker som tjener bedre. De dårligste betalte nyutdannede sivøkene jeg kjenner ligger rett under 400 000 brutto, og de beste opp mot 700 000-800 000. Så jeg mistenker at dette er trolling.

Dessuten kjenner jeg ganske godt til lønnspolicien i selskaper som de du jobber i, og de hadde aldri betalt en ansatt så lite, de vil ikke at folk skal slenge dritt om selskapet, det skader deres rykte og mulighet til å hente de beste studentene. Hvis, i en hypotetisk verden, dette hadde vært sant, er du helt tett? Du har studert økonomi og psykologi i tilsammen 9 år, og har ikke vett til å finne ut av medianlønnen i bransjen du skal inn i, og justere forhandlingsposisjonen din deretter? Isåfall har du jo tydeligvis ikke fått med deg et kvekk, så da er vel lønnen ganske rettferdig når det kommer til stykket.

• Liker 13
Skrevet

Jeg kjenner flere konsulenter i de fire stote, men ingen fra KPMG. De har i overkant av 500 tusen i total startlønn alle sammen, alt inkludert. For en 100% stilling. Så her er det noe som skurrer. Startlønnen i disse selskapene er veldig standardisert, så og si alle får lik startlønn som nyutdannet.

Skrevet

Mye som skurrer her. 300.000 i lønn i KPMG som siviløkonom? Da må det i så fall være en ren sekretærstilling e.l., kan ikke tenke meg at de ville betalt en konsulent så lite.

Anonymous poster hash: 6f4be...b89
  • Liker 5
Skrevet

Ingen sier at du tjener bra, men at det er du selv som har tatt jobben. Du har jo ikke samme stilling som andre siviløkonomer, det er åpenbart. Alle siviløkonomer i konsulentfirmaene jobber fulle uker med muligheter for overtid, det er ikke et valg, det er en plikt. Er du sikker på du ikke har signert en kontrakt som trainee eller vaskehjelp? Hvis du er siviløkonom med gode karakterer må du jo bare skifte jobb, i stedet for å la deg utnytte. Hvordan kan du studere 9 år og allikevel gå med på en lønn som er under det jeg tjente som sekretær ved siden av studiene?

Anonymous poster hash: 95937...304
  • Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke at så mange går på all den trollingen her på KG. Alle skjønner at en som har studert økonomi i 5 år (og ikke minst har karakterene til å komme inn på både psykologi og medisin) ikke tar en jobb hvor man tjener under 300 000. Og om man var så dum å signerte en kontrakt uten å sjekke opp i lønn først, så går ikke personen inn på kg og spør om råd "tjener jeg for lite?" når vedkommende finner det ut. Med tittelen siviløkonom med gode karakterer sier det seg selv at personen går å legger fram et godt utarbeidet krav om (mye) høyere lønn til sin overordnene. Trolltrolltroll

Anonymous poster hash: 71710...349

• Liker 1
Skrevet

De fire store pleier å tilby omkring 400' i startlønn (grunnlønn), noen mer, noen mindre. Når media rapporterer om en halv mill i startlønn har de inkludert overtid.

Er månedslønna di netto eller brutto? Netto er den jo ok (har ikke lest tråden grundig pga problemer med nett).

Skrevet (endret)

Ser nå at det var brutto. Da er det jo elendig.

Endret av Ciegus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...