Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 åringen vår pusser tenner og får på nattbleie og pyjamas kl 19.30. Deretter får han en halvtime på å pusle litt rundt og roe seg ned med ting han selv velger. Kl 20 derimot skal han være på plass i sengen og da skal det soves.

Nattbleie til en 6-åring?

Dersom han sliter med dette beklager jeg, men sånn rent generelt reagerer jeg..

Videoannonse
Annonse
Gjest Lillebe
Skrevet

Ja han bruker nattbleier enda og ikke uten grunn. Hvorfor reagerer du på det?

Skrevet

Ja han bruker nattbleier enda og ikke uten grunn. Hvorfor reagerer du på det?

Du har jo tydeligvis en grunn så da skal jeg ikke legge meg bort i det. Men sånn rent generelt, for å si det på den måten, til et barn på 6 år som ikke har noen "plager", så synes jeg barnet er altfor gammelt til å måtte bruke nattbleie. Avvenning rundt 3 års alderen er mere "riktig". Iallefall etter min erfaring med 2 barn.

Skrevet

Dette har ingenting med tråden å gjøre, men Sofia, du nevner dette med nattbleie på en 6-åring som om det var normalt...?!

Det er jo ikke det, men allikevel finnes det de som av forskjellige grunner trenger det.

Det er nok ikke bare din erfaring som tilsier dette - det tror jeg er gjengs over blant de fleste av oss... :wink: :-)

Skrevet
Dette har ingenting med tråden å gjøre' date=' men Sofia, du nevner dette med nattbleie på en 6-åring som om det [i']var normalt...?!

Det er jo ikke det, men allikevel finnes det de som av forskjellige grunner trenger det.

Det er nok ikke bare din erfaring som tilsier dette - det tror jeg er gjengs over blant de fleste av oss... :wink: :-)

Enig! Mine barn sluttet iallefall rundt 3års alderen..

Skrevet

Jeg reagerte også litt på det du skrev Sofia, for selvsagt har man en grunn til at man bruker nattbleie på en 6 åring. Det er jo barn som tisser på seg om natten som da må sove med bleie. Jeg kjenner i hvert fall ingen som har bleier på større barn uten at det er en grunn til det. Er det noen som gjør det da? Har på barna bleier uten at de trenger det?

Skrevet

Tjaaa. De finnes sikkert de også. Jeg kjenner ingen som har bleier på sin 6-åring om natten. Dersom det er en kronisk sykdom eller noe kan jeg skjønne at det kan trenges men dersom ikke, må det da ungen kunne "trenes" opp til å ikke tisse seg ut om natten.

Kanskje noen bare synes det er lettvint...ikke vet jeg..

Skrevet

Det kan være mange årsaker til sengevæting, og hvorfor barnet tisser på seg er oftes umulig å finne. I og med at man ikke vet hvorfor barnet tisser på seg, vet man heller ikke hvordan man skal kunne behandle barnet og kurere det for problemet. Tror de fleste foreldre som har barn med dette problemet har forsøkt de fleste behandlingsmetoder som finnes, men desverre er det ingen av disse osm gir noen garanti for at problemet forsvinner. Mange må derfor rett og slett bare vente til barnet vokser av seg problemet og da bruker man et hjelpemiddel som bleier i mellomtiden for å holde sengen tørr.

Skrevet

jeg reagerte også med en gang; men for alt vi vet kan jo hennes 6 åring være utviklingshemmet eller funksjonshemmet av annen art- og da er det absolutt vanelig med nattbleie til en på denne alderen. vi bør kanskje runde av diskusjonen...

takk for alle tilbakemeldinger.

Gjest Mort til sengevæter
Skrevet
jeg reagerte også med en gang; men for alt vi vet kan jo hennes 6 åring være utviklingshemmet eller funksjonshemmet av annen art- og da er det absolutt vanelig med nattbleie til en på denne alderen.

Hallo, barna trenger da ikke være utviklingshemmet eller funksjonshemmet for å bruke nattbleie fortsatt i en alder av 6 år!!! Det holder da med at de er sengevætere og tisser i sengen, det er da ikke unormalt i denne alderen.

For de av dere som ikke vet det, så er det først når barna har fylt 5 år at de karakteriseres som sengevætere. Fra denne alderen får man bleier til barna på blå resept.

Slutt å beskriv ellers sunne og friske barn som spedalske fordi om de må sove med bleier.

Skrevet

Hallo, barna trenger da ikke være utviklingshemmet eller funksjonshemmet for å bruke nattbleie fortsatt i en alder av 6 år!!! Det holder da med at de er sengevætere og tisser i sengen, det er da ikke unormalt i denne alderen.

For de av dere som ikke vet det, så er det først når barna har fylt 5 år at de karakteriseres som sengevætere. Fra denne alderen får man bleier til barna på blå resept.

Slutt å beskriv ellers sunne og friske barn som spedalske fordi om de må sove med bleier.

neimenn kjære deg da! jeg har da aldri beskrevet noen som helst som spedalske!!! himmel, nei den syntes jeg var urettferdig. jeg skrev bare at vi ikke visste hva som er grunnen til nettopp denne guttens problem på natten, og at det er mange grunner til at han fortsatt trenger bleie.

dessuten er ikke funksjonshemmede heller spedalske?"? nei vet du hva, slik at svar kan du da ikke bare skrive. jeg føler du roper til meg, og tar meg som en uvitende bedreviter. det er jeg ikke.

Skrevet

Kjære kimmi og Sofia. Jeg oppfatter dere begge som uvitende bedrevitere. Jeg blir rett og slett sint av sånne meningsløse kommentarer. Man trenger for pokker ikke være utviklingsshemmet for å være sengevæter.

Tjaaa. De finnes sikkert de også. Jeg kjenner ingen som har bleier på sin 6-åring om natten. Dersom det er en kronisk sykdom eller noe kan jeg skjønne at det kan trenges men dersom ikke, må det da ungen kunne "trenes" opp til å ikke tisse seg ut om natten.

Kanskje noen bare synes det er lettvint...ikke vet jeg..

Makan til dum kommentar. Tror du virkelig noen syns det er lettvint???

Kunne du trene deg til å ikke tisse når du må? Kan du trene på deg større urinblære? Kan du trene på å ikke sove tungt?

Det er forferdelig å oppleve å ha et barn som ikke klarer å holde seg tørr om natten, og sånne påstander gjør det ti ganger verre. :evil: :evil:

Tror du VIRKELIG at noen syns det er lettvint å ha sengevæter?????

Ikke uttal deg om noe du ikke har peiling på!

20% av alle 6-åringer er sengevætere, og dersom du ikke kjenner noen Sofia, så skjønner jeg godt hvorfor. Så fordomsfull som du er, så ville ikke jeg ha fortalt det til deg heller.

Skrevet

Jeg blir også sjokkert over hva enkelte får seg til å skrive her. Det er tydelig at dette kommer fra mødre som ikke vet hva det innebærer å ha et barn som er sengevæter. Hadde det vært enkelt å få barna til å slutte å tisse på seg, så hadde man vel sørget for å gjøre noe med dette.

Men hva skal man gjøre da? Når man ikke vet årsaken til at barnet tisser i sengen? Når ingen leger er i stand til å finne ut årsaken, eller hvordan man skal behandle barnet for å få slutt på problemet?

Skrevet

nei sofia her er jeg enig med deg. vet du hva, jeg blir helt sjokka over hvor vanskelig det er her inne noen ganger. jeg har da vel som mor til flere all mulig forståelse for andre mødre?!? jeg har også et yrke som gjør at jeg har med barn å gjøre hver eneste dag, så at jeg ikke har erfaring skal jeg ikke ha på meg. og at jeg skrev at vi ikke vet grunnen til en 6 åring har bleier KAN være utviklingshemming eller annen funksjonshemming. er ikke det riktig da? det kan vel for all del hende barnet er det? selvsagt kan det være andre grunner også, og jeg har aldri sagt at han eller hun er det, eller spedalsk?"?? hvor kom det plutselig inn i bildet? :o

det er klart at stemningen blir sur her på kg når en ikke kan si noe som helst uten å tråkke på tærne til hverandre. jeg mente aldri å si noe negativt om verken voksne eller barn, sa bare at vi ikke visste grunnen til bleiebruk hos en 6 åring.

nok får være nok.

Skrevet
nei sofia her er jeg enig med deg. vet du hva, jeg blir helt sjokka over hvor vanskelig det er her inne noen ganger. jeg har da vel som mor til flere all mulig forståelse for andre mødre?!? jeg har også et yrke som gjør at jeg har med barn å gjøre hver eneste dag, så at jeg ikke har erfaring skal jeg ikke ha på meg. og at jeg skrev at vi ikke vet grunnen til en 6 åring har bleier KAN være utviklingshemming eller annen funksjonshemming. er ikke det riktig da? det kan vel for all del hende barnet er det? selvsagt kan det være andre grunner også, og jeg har aldri sagt at han eller hun er det, eller spedalsk?"?? hvor kom det plutselig inn i bildet? :o

det er klart at stemningen blir sur her på kg når en ikke kan si noe som helst uten å tråkke på tærne til hverandre. jeg mente aldri å si noe negativt om verken voksne eller barn, sa bare at vi ikke visste grunnen til bleiebruk hos en 6 åring.

nok får være nok.

Som om jeg skulle ha sagt det selv... :kysse:

Gjest Mor til sengevæter
Skrevet
jeg mente aldri å si noe negativt om verken voksne eller barn, sa bare at vi ikke visste grunnen til bleiebruk hos en 6 åring.

nok får være nok.

Du må jo tydligvis ha skrevet noe som fikk folk til å reagere!

Når du skriver:

men for alt vi vet kan jo hennes 6 åring være utviklingshemmet eller funksjonshemmet av annen art- og da er det absolutt vanelig med nattbleie til en på denne alderen

så hentyder du atlså til at det må være et utvikklingshemmet eller funksjonshemmet barn siden en 6 åring bruker nattbleie fortsatt. Ellers er det ikke normalt med nattbleie slik du skriver. Det er helt feil!

Skrevet

Tråden er nå ryddet og jeg ber dere holde en saklig tone selv om dere er uenige. Det er lov å være uenig, men ikke å komme med nedverdigende kommentarer.

HMSP - moderator

Gjest Renate2
Skrevet

Hva er det du reagerer på?

Skrevet
Tråden er nå ryddet og jeg ber dere holde en saklig tone selv om dere er uenige. Det er lov å være uenig, men ikke å komme med nedverdigende kommentarer.

HMSP - moderator

greit det, men hva galt har jeg skrevet?

fint at tråden ble ryddet i!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...