Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært alvorlig syk og vært sykemeldt i 1 år + nå snart 3 år på AAP. Jeg er nå heldigvis ordentlig på bedringens vei, og vurderer å begynne på en bachelorgrad til høsten. Jeg ønsker en utdannelse som kan gi meg en annen type jobb enn jeg hadde før jeg ble syk.

Veilederen min hos NAV sier det er ok at jeg begynner på studiet til høsten, men at jeg ikke får noe dekket (bøker, osv), men det er ikke så viktig for meg. Jeg er veldig glad hvis jeg får begynne å studere i det hele tatt.

Problemet er at AAP'en tar slutt etter 1 år på studiet, og da har jeg fremdeles 2 år igjen. Jeg ser hos Lånekassen at man maks får ca 97.000 (?) i lån og stipend pr år. Så da må man jo jobbe ved siden av.

Jeg er gift og vi har ingen barn. Mannen tjener ok, men ikke nok til å forsørge oss begge. Vi har huslån (ca 60 % av verdien).

Jeg har overhode ikke mulighet til å jobbe ved siden av et fullt studie, og studiet tilbys ikke deltid. Grunnen til at jeg ikke kan jobbe ved siden av, er at det vil bli mer enn nok for meg å studere fulltid. Og at det vil ta alle mine krefter.

Er det dumt å evt. låne på huset for å få økonomi nok til å studere de siste to årene? Noen gode forslag?

Alternativt kan jeg selvfølgelig begynne å se etter jobb, men jeg vil så gjerne ta dette studiet. Føler det er nå eller aldri pga alder også.

Anonymous poster hash: 2806d...435
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta opp studielån på linje med oss andre.

• Liker 12
Skrevet

Du må ta opp studielån på linje med oss andre.

Jeg forstår det. Fint om du hadde lest hele innlegget mitt...

• Liker 2
Skrevet

Du kan få ekstra studielån. Les på lånekassens sider. Du kan også få støtte av Lånekassen samtidig som du har AAP. Da kan du legge dette lånet til side og bruke når du ikke har AAP lenger.

Anonymous poster hash: 8e7d7...dd1
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er enslig mor, forsørger 2 barn. Har kun stipend og studielån. Og en jobb 1 dag i uken. Det går veldig bra. Jeg tar et krevende studie. Har aldri barnefri og er kronisk syk.

Lurer på hvorfor dere ikke skal klare det, da mannen din har inntekt. Og i stipend og studielån får du vel nok til å dekke dine utgifter. Og man har stort sett 3 mnd sommerferie, da kan du vel jobbe ekstra.

Anonymous poster hash: 5c887...760
  • Liker 6
Skrevet

Jeg forstår det. Fint om du hadde lest hele innlegget mitt...

Og det gjorde jeg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enslig mor, forsørger 2 barn. Har kun stipend og studielån. Og en jobb 1 dag i uken. Det går veldig bra. Jeg tar et krevende studie. Har aldri barnefri og er kronisk syk.

Lurer på hvorfor dere ikke skal klare det, da mannen din har inntekt. Og i stipend og studielån får du vel nok til å dekke dine utgifter. Og man har stort sett 3 mnd sommerferie, da kan du vel jobbe ekstra.

Hvis stipend og lån utgjør 97.000 i året så er det dessverre ikke nok til å dekke mine utgifter, og ja det er selvfølgelig mulig å jobbe i sommerferien.

Skrevet

Du kan få ekstra studielån. Les på lånekassens sider. Du kan også få støtte av Lånekassen samtidig som du har AAP. Da kan du legge dette lånet til side og bruke når du ikke har AAP lenger.

Ja det har jeg ikke tenkt på. God idè. Det var slike jeg var ute etter, for det stoppet litt opp hvordan jeg tenkte jeg skulle klare det økonomisk.

Ang. ekstra lån hos Lånekassen, hvor står dette? Jeg finner ikke noe på Lånekassen sine sider om det.

Skrevet

Er det ingen muligheter for å forlenge AAP under utdanning? Dersom du får tilskudd i et år kvalifiserer jo utdannelsen til det, så da kan det jo være mulig å få det under resten av studiet?

Anonymous poster hash: ff14a...0d5
  • Liker 1
Skrevet

Er det ingen muligheter for å forlenge AAP under utdanning? Dersom du får tilskudd i et år kvalifiserer jo utdannelsen til det, så da kan det jo være mulig å få det under resten av studiet?

Mulig, men lite trolig.

TS: Info finner du her: http://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Nye-stotteordninger-for-elever-og-studenter-med-nedsatt-funksjonsevne/

Skrevet

I følge veileder mente hun bestemt nei, og jeg tenker at jeg ikke ønsker å ta opp noen "kamp" i så måte. Fokuserer heller energien på noe positivt og helst da studere sånn at jeg har bedre mulighet for en jobb som passer meg etter sykdommen.

Skrevet

Tilskudd? Nei jeg tror ikke jeg får det. Altså, veileder mente det var vanskelig med økonomisk støtte til studiene, men jeg har ikke undersøkt mer. Var egentlig bare glad for at jeg fikk lov å gjøre det.

Skrevet

Hvis stipend og lån utgjør 97.000 i året så er det dessverre ikke nok til å dekke mine utgifter, og ja det er selvfølgelig mulig å jobbe i sommerferien.

Men da må du faktisk kutte ned på utgiftene. Du burde i hvert fall gå over utgiftene dine, for er helt sikkert noe du kan kutte ned på. Og mannen din har vel mulighet til å hjelpe deg litt? Dere er to mennesker, med en full inntekt og ca 100 000 i stipend og studielån. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det ikke skal gå. Da må dere ha et veldig høyt forbruk.

Selv forsørger jeg jo 3 på mye lavere inntekt. Er jo avhengig av å bo i større bolig. Da barna er forskjellig kjønn. Og jeg klarer det fint. Vi reiser utenlands 2-3 ganger i året og. Ene barnet går på dyr fritidsaktivitet og.

• Liker 8
Skrevet

Men da må du faktisk kutte ned på utgiftene. Du burde i hvert fall gå over utgiftene dine, for er helt sikkert noe du kan kutte ned på. Og mannen din har vel mulighet til å hjelpe deg litt? Dere er to mennesker, med en full inntekt og ca 100 000 i stipend og studielån. Jeg klarer ikke å forstå hvordan det ikke skal gå. Da må dere ha et veldig høyt forbruk.

Selv forsørger jeg jo 3 på mye lavere inntekt. Er jo avhengig av å bo i større bolig. Da barna er forskjellig kjønn. Og jeg klarer det fint. Vi reiser utenlands 2-3 ganger i året og. Ene barnet går på dyr fritidsaktivitet og.

Jeg tror kanskje du misforstår... Om jeg studerer vil det kun være 1 inntekt, hans. Jeg jobber jo ikke men studerer. Hans lønn er ikke høy nok til å forsørge oss begge, og vi har huslån og andre faste utgifter.

Skrevet

Forlenget AAP?

Kvalifiseringsstønad?

Anonymous poster hash: 0604f...7d9

• Liker 1
Skrevet

Forlenget AAP?

Kvalifiseringsstønad?

Anonymous poster hash: 0604f...7d9

I følge veileder mente hun bestemt at AAP ikke kunne forlenges. Jeg vet ikke hva kvalifiseringsstønad er...? Nå skal det sies at veileder har liten tro på at jeg kommer til å jobbe fullt igjen. Legen min derimot (og jeg) har stor tro på det!

Skrevet

Er da bare å ta studielån og redusere utgiftene?

Anonymous poster hash: fbb7c...620
  • Liker 3
Skrevet

Er da bare å ta studielån og redusere utgiftene?

Anonymous poster hash: fbb7c...620

Ja selvfølgelig. Men noen ganger blir gapet for stort og det går dårlig å gjøre det. I utgangspunktet spurte jeg om det ville være en dum idè å låne på huset for å gjøre dette. Jeg skal se nærmere på det.

Skrevet

Da er det egentlig bare en del av studiet som blir et problem da? Du får AAP i ett år, samtidig som du sparer alt du får i studielån og stipend, år 2 lever du av nytt stipend + gammelt stipend. Hvis du reduserer utgiftene noe også, så har du kanskje igjen nok penger til et halvår til. Med andre ord: omtrent ett halvt år blir vanskelig. Det ville jeg bare tatt som det kommer. Du har lang tid til å planlegge den perioden.

Synes det er kjempebra at du vil studere :)

Anonymous poster hash: 82210...53f
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...