Gå til innhold

Hva defineres som farlig lav BMI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål om BMI. Vet at en defineres som undervektig om man har enBMI under 18,5. Jeg har en BMI på 16,3 og jeg lurer litt på hvor farlig dette er? Noen er jo naturlig tynne (det er forsåvidt ikke jeg for min lave BMI skyldes at jeg har trent altfor mye). Hva anser dere som alvorlig lav BMI? Bare så det er sagt så holder jeg på å legge på meg og har trappet ned på trening. Bør jeg slutte med kondisjonstrening helt eller er det ok å trene to økter i uka? Nå trener jeg to økter styrke og to løpeøkter hver uke.

Anonymous poster hash: 1cf83...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er greit å trene, bare du spiser nok (og riktig).

• Liker 1
Skrevet

Hva er fettprosenten din da? Spiser du nok hver dag? Å ha den vekta du har trenger ikke være skadelig i seg selv, men livsstilen du kjører kan være skadelig for kroppen din.

Anonymous poster hash: 9476b...6e0
Skrevet

Fikk målt fettprosent på en inbody 520 vekt og da hadde jeg en fettprosent på 8 % (ja jeg vet altfor lavt), men har rett og slett trent altfor mye. Føler jeg spiser bra

frokost: brødskive med speilegg, smør og skinke, lunsj: kyllingsalat med dressing eller olje, brødskive med smør, mellommåltid blir en skyr yoghurr og en neve nøtter, normal porsjon middag og en brødskive med egg og skinke til kvelds.

Skrevet

Kostholdet ditt virker godt for et menneske som ikke trener. Trener man bør man spise litt mer.

Hvordan er formen ellers? Er du kvikk og opplagt? Hvordan fungerer kroppen din? Hvordan er det med menstruasjonen din? Du har den fremdeles? Det å miste den er ofte et tegn på at kroppen din ikke har det bra.

Om du føler deg bra, energifylt og ikke går rundt å føler deg sulten, så er det ikke direkte skadelig å ha en BMI på 16,3.

Hva ønsker du å oppnå med treningen?

Men må føye til at å ha en BMI på 16,3 tilsier at du ikke spiser nok. Fettprosenten din er også litt for lav til å være kvinne som ikke driver med fitness(vet jo ikke om det er dette du gjør da, men BMIen er lav om du driver med dette). Du burde nok hatt en fettprosent på 12 til 15.

Skrevet

Jeg hadde en BMI på 14….. det var tydeligvis farlig, jeg ble innlagt.

Anonymous poster hash: e64b9...37c
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har mistet mensen (har ikke hatt den på et år) og formen er veldig varierende, sliter endel med at jeg føler meg muskelsvak, svimmel og kroppen verker. Fryser gjør jeg også, men det vet jeg skyldes lav fettprosent. Driver ikke med fitness altså, så vet at fettprosenten bør opp. Går opp ca 200 gram i uka av det jeg spiser nå. Vil gå sakte opp i vekt så kroppen får tid til å venne seg til det. Går iallefall lett opp i vekt for det er jo ikke enorme mengder mat jeg spiser heller. Har vært hos lege og han sier jeg må opp i vekt. Så nå prøver jeg på det. Han sa også at man ikke bør trene når man er så undervektig (med unntak av gåturer og styrke) og det var derfor jeg lurte på dette med kondisjonstrening. Men jeg vil fortsette med det for har planer om å løpe maraton om 6 mnd.

Skrevet

16,3 er veldig lavt, men mulig å leve fint med. :)
Tren masse og husk og spis deretter. Om du ikke har lett for å spise mye, så spis masse protein og bra fett, nøtter, kylling o.s.v.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde 16,7 i BMI på mitt laveste, og jeg var sunn og frisk. :)

Anonymous poster hash: fd00a...88b
  • Liker 3
Skrevet

Kostholdet ditt virker godt for et menneske som ikke trener. Trener man bør man spise litt mer.

Hvordan er formen ellers? Er du kvikk og opplagt? Hvordan fungerer kroppen din? Hvordan er det med menstruasjonen din? Du har den fremdeles? Det å miste den er ofte et tegn på at kroppen din ikke har det bra.

Om du føler deg bra, energifylt og ikke går rundt å føler deg sulten, så er det ikke direkte skadelig å ha en BMI på 16,3.

Hva ønsker du å oppnå med treningen?

Men må føye til at å ha en BMI på 16,3 tilsier at du ikke spiser nok. Fettprosenten din er også litt for lav til å være kvinne som ikke driver med fitness(vet jo ikke om det er dette du gjør da, men BMIen er lav om du driver med dette). Du burde nok hatt en fettprosent på 12 til 15.

Vil bare understreke at selv fettprosent på 12-15 anses som lavt til å være kvinne, særlig i kombinasjon med lav vekt. Det betyr jo at man både har lite fett og forholdsvis lite muskler.

For meg høres det ut som du burde få hjelp til å øke vekt, herunder både fettmengde og muskelmengde.

Anonymous poster hash: 80489...545

• Liker 1
Skrevet

Siden du ikke har hatt mensen på et år, er dette et alvorlig varsko! Dette vet du sikkert, men det at du ikke får mensen kan gå ut over beinhelsen din. Du kan ende opp med veldig lite beinmasse og beinskjørhet dersom du ikke tar dette på alvor!

Kostholdet ditt virker sunt og fint, men for å komme deg litt raskere opp i BMI, ville jeg lagt til en del kaloririke drikker, feks h-melk (evt. med sjokkopulver) eller andre smothies med noen ss olje i. Ta også gjerne litt ekstra smør på skiva, majones osv for å få inn mer kalorier. Du kan gjerne ha en litt raskere vektøkning enn det du beskriver, men det er veldig fint at du alleredet er på vei oppover :)

Jeg ville ikke annbefalt deg å trene noe særlig kondisjon (gå kortere turer er selvfølgelig bra) før du har gått opp en del i vekt. Helsen din bør komme før et eventuelt løp, men litt stryketreningen kan du gjerne fortsette med. Bare pass på å ikke trene for hardt og å spise enda litt mer de dagene du trener.

Lav BMI i seg selv er ikke nødvendigvis så farlig, men når menstruasjonen stopper opp hos en kvinne i fruktbar alder må man ta dette alvorlig.

Masse lykke til!

Anonymous poster hash: db7b8...515
Skrevet

BMI er en utrolig upresis måling. Få en skikkelig skjekk av fettprosent og muskelmasse, så kan du finne ut om du har en "usunn" kropp.
Og det trenger ikke være noe som henter "jeg har trent alt for mye". Det er ikke det som er problemet. Tenker du ikke på at det er matinntaket ditt som mest sannsynlig er grunnen til vekttap? Du må fylle på etter treningen. På den måten vil du også ha bedre utbytte av den. Viktig viktig! :Nikke:

Skrevet

Du er den første jeg hører om som har trent på seg for lav BMI, de flerste jeg kjenner trener på seg for høy BMI...

Anonymous poster hash: 8f3d9...2ed
Skrevet

BMI er en utrolig upresis måling. Få en skikkelig skjekk av fettprosent og muskelmasse, så kan du finne ut om du har en "usunn" kropp.

Og det trenger ikke være noe som henter "jeg har trent alt for mye". Det er ikke det som er problemet. Tenker du ikke på at det er matinntaket ditt som mest sannsynlig er grunnen til vekttap? Du må fylle på etter treningen. På den måten vil du også ha bedre utbytte av den. Viktig viktig! :Nikke:

Ja, enig i at BMI er en upresis måleenhet - men først og fremst når BMI'en er for høy, siden muskler veier mer enn fett. Når BMI'en er såpass lav som dette, vil både muskelmasse og fettmasse være liten, og man må uansett kunne si at det finnes en BMI som er for lav. Om den er for lav for TS er vanskelig å si siden vi ikke vet de andre faktorene.

Enig i det om mensen også - når en kvinne i fruktbar alder mister mensen, er det tegn på at ting ikke er som det skal være. I lengden er det usunt, både for indre organer og for skjelett.

Føler det er noe mer enn bare lav BMI som er problemet til TS, rådet mitt er at du søker hjelp. Det lyser liksom SF lang vei. :klem:

Du er den første jeg hører om som har trent på seg for lav BMI, de flerste jeg kjenner trener på seg for høy BMI...

Anonymous poster hash: 8f3d9...2ed

Antar at dersom planen til ts er å løpe maraton, så er det mye løpetrening det går i. Og da er det sjelden fare for at man legger på seg. #tidligereløper

Anonymous poster hash: 80489...545

Skrevet

Jeg har mistet mensen (har ikke hatt den på et år) og formen er veldig varierende, sliter endel med at jeg føler meg muskelsvak, svimmel og kroppen verker. Fryser gjør jeg også, men det vet jeg skyldes lav fettprosent. Driver ikke med fitness altså, så vet at fettprosenten bør opp. Går opp ca 200 gram i uka av det jeg spiser nå. Vil gå sakte opp i vekt så kroppen får tid til å venne seg til det. Går iallefall lett opp i vekt for det er jo ikke enorme mengder mat jeg spiser heller. Har vært hos lege og han sier jeg må opp i vekt. Så nå prøver jeg på det. Han sa også at man ikke bør trene når man er så undervektig (med unntak av gåturer og styrke) og det var derfor jeg lurte på dette med kondisjonstrening. Men jeg vil fortsette med det for har planer om å løpe maraton om 6 mnd.

JHvor mye veier du nå? eg syns 200 gram i uka høres veldig lite ut (med mindre det er noe legen har bedt deg om), da vil det jo ta deg et halvt år å gå opp bare 5 kg. Jo fortere du kommer opp i en sunn vekt, jo fortete kan du begynne å trene mer også.

Anonymous poster hash: ac6aa...cee

Skrevet

Har vært hos lege og han sier jeg må opp i vekt. Så nå prøver jeg på det. Han sa også at man ikke bør trene når man er så undervektig

Tren masse

Herregud, dette forumet er jo livsfarlig. Her er situasjonen:

Lege med 6 års medisinsk faglig utdannelse og antakeligvis minst 10 års erfaring i legeyrket ser pasienten foran seg, snakker med henne, veier henne og sier hun ikke må trene kondisjon og må spise mer.

Random forumbruker sier til samme person, uten å se henne, uten å kjenne historikken hennes eller hvordan hun oppfører seg rundt mat og trening, at hun skal trene masse. Personen har selv sagt hun trener for mye og spiser for lite.

Gratulerer.

Anonymous poster hash: 4b298...5ea

• Liker 4
Gjest Chlorophyll
Skrevet

BMI er bare noe tull på vanlige mennesker. Det gir bare en pekepinn hos skikkelig overvektige personer.
Når skal folk få det inn i skallen?

• Liker 1
Skrevet

BMI er bare noe tull på vanlige mennesker. Det gir bare en pekepinn hos skikkelig overvektige personer.

Når skal folk få det inn i skallen?

Eller hos personer med alvorlige spiseforstyrrelser.

Anonymous poster hash: ce6b4...896

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde spiseforstyrrelser for noen år siden, og på mitt sykeste veide jeg 36 kg. Hadde da en BMI på 14,06. Dette var selvfølgelig veldig farlig, og jeg fikk ikke "frihet" før jeg var oppe på 44-45 kg, altså med en BMI på litt over 17. Legen sa fortsatt at jeg måtte legge på meg, men jeg fikk være litt mer selvstendig. Ble ikke erklært som "normal" før jeg var oppe på 49-50 kg, altså en BMI på over 19. I dag veier jeg 51-52 kg, og har aldri hatt det bedre!

Anonymous poster hash: 449d5...76f
  • Liker 2
Skrevet

Herregud, dette forumet er jo livsfarlig. Her er situasjonen:

Lege med 6 års medisinsk faglig utdannelse og antakeligvis minst 10 års erfaring i legeyrket ser pasienten foran seg, snakker med henne, veier henne og sier hun ikke må trene kondisjon og må spise mer.

Random forumbruker sier til samme person, uten å se henne, uten å kjenne historikken hennes eller hvordan hun oppfører seg rundt mat og trening, at hun skal trene masse. Personen har selv sagt hun trener for mye og spiser for lite.

Gratulerer.

Anonymous poster hash: 4b298...5ea

Håper og tror at de fleste brukerne inkludert TS skjønner at jeg ikke mener at hun skal springe seg ihjel. Nekter å tro at en lege vil be en pasient om å ikke trene i det hele tatt. Med "tren masse" så satset jeg på at TS skjønte at det er styrke og trening som skal hjelpe til å øke vekten hennes sammen med riktig mat.

Om du tror at jeg kommer her og ber en jente som selv vet at hun veier lite om å gå ned MER i vekt, så er det du som trenger en gratulasjon kjære deg. Dessuten, så virker det som om TS liker å trene og derfor ikke burde slutte med det, men heller kanskje endre måten hun trener + spise mer og riktig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...