August Skrevet 16. juni 2002 #1 Del Skrevet 16. juni 2002 Jeg lager en hjemmeside, jeg bruker Microsoft FrontPage2000 og Microsoft Image Composer. Kan jeg lage bildene i lavere oppløsning i noen av disse programmene? Jeg ønsker jo ikke at folk ikke tar seg tid til å se på hjemmesiden min hvis det tar for lang tid å laste opp bildene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bompi Skrevet 16. juni 2002 #2 Del Skrevet 16. juni 2002 Prøv å gjøre bildene dine så små som mulig... dvs små i størrelse... og vil du f.eks ha et bildegalleri, hvor du har full størrelse på bildene, så gjør et eksemplar mindre, og gjør det klikkbart, slik at man kan åpne en side med bildet i full størrelse... så kan folk velge om de vil se de store eller de mindre bildene... er det grafikk ellers som plager deg, så bør du husker på at f.eks å bruke .gif fremfor .jpg er bra... .gif inneholder mindre farger, men er mindre, og inneholder de "websikre" fargene, dvs de fargene som ser stort sett like ut overalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 16. juni 2002 #3 Del Skrevet 16. juni 2002 No kjenner ikkje til korkje FP eller Image Composer, men generelt sett for å krympe bilete i kB: JPEG (utmerka for fotografi o.l.): Her kan du velge kvalitet når du lagrar, frå 0 (mest komprimering/dårlegast kvalitet) og oppover. (Vanlegvis til 10 eller 100 - sjølv brukar eg ofte 3.) GIF (klare fargar, store flater, strekteikning): her kan du velje kor mange fargar du vil bruke, frå 2 til 256. Du kan ofte velje pallett òg - og ikkje berre websikre fargar. PNG: Eit format som kan vera nyttig å sjå nærare på. Ikkje alle program er like flinke til å komprimere så godt som dei burde, men det finst det verktøy for å gjere. PNG skal komprimere betre enn GIF, fleire mulighetar for gjennomsiktige og delvis gjennomsiktige bilete m.m. JPEG kan komprimere betre (med tap av kvalitet, i motsetning til PNG) men sjølv om PNG-filer kan vera større, kan motivet visast fortare. Støtta for dei avanserte mulighetane i PNG kunne vore betre i nettlesarane, men den skal vera ganske bra i dei siste. (Visstnok særleg i Mozilla/Netscape 6+ - og Opera 6?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 17. juni 2002 #4 Del Skrevet 17. juni 2002 Har ikke brukt noen av disse programmene, bruker stort sett dreamweaver til å lage websider. Har du Adobe Photoshop? I såfall kan du åpne bildene der og velge "Save for web" da forminskes bildet mye uten at kvaliteten blir merkbart dårligere. Du bestemmer selv hvor mye du vil forminske det. (Altså ikke i størrelse men i tyngde) Mvh Vala Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leni Skrevet 19. juni 2002 #5 Del Skrevet 19. juni 2002 Du kan gjøre bildene mindre i ACDsee for eksempel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå