Gå til innhold

Amming og tette melkeganger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et lite hjertesukk fra meg, og håp om hjelp fra noen med erfaring.

Nå som sommeren nærmer seg vil man jo gjerne være ute og få litt sol på kroppen. Eller i allefall utendørs når gradestokken viser over 20 grader.

Jeg kan det - men jeg må ha på meg ULLTØY eller fleecejakke når jeg beveger meg ut. En liten stund (10 minutter) i solsteika på terassen i singlet (med BH med ullinlegg) er alt som skal til, så er jeg pottetett i begge puppa, og har en fortvila baby som ikke får mat nok når hun er sulten.

Så da kler jeg ikke av meg da - går og luker i hagen i fleecejakke i 25 grader og sol, og føler meg både svett sliten og dum.

Må jeg ha det sånn i hele sommer? Kan jeg håpe på at det er mulig med bikini på de varmeste sommerdagene? Er det mulig å ta et bad i sjøen når man ammer?

(Har vært hos lege for å spørre om forebyggende råd, og fikk beskjed om at dette er en "anatomisk svakhet" som ikke jeg kan gjøre noe med - så jeg er mest på jakt etter selvlærte råd /kjerringråd for å unngå dette)

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille Du
Skrevet

Heisann;

Skjønner at dette er noe som plager dg...og det ville det gjort med meg også om jeg hadde hatt det samme problemet.

Eg ammer nå barn nr to, uten noen gang å hatt tette melkeganger. Har til og med vært ute i 10 minusgrader på t- skjorta for å hente ved...

Men denne gangen hadde eg litt trøbbel med å få tømt brystene for melk, del lille jenta sov rett og slett for mye til at hun kunne tømme brystene ordentlig. Resultatet ble kuler og noe ømhet. Løsningen kom fra ei veninne av meg; Lanolin lammeull pakket inn i ei flanellsbleie. Dette la eg over brystene om natta og gjerne på kveldene når eg krøp under teppet i sofaen. Utrolig deilig og effektivt!

Skaff deg det vel...prøv og så hva du syns. Strikk deg gjerne et lite pledd i lanolin lammeull garn og ha under topper o.l. Det som er viktig å huske på er det at jo større ammeinnleggene dine er jo bedre er det. Ikke tenk at du ikke trenger så store innlegg...Kjøp de største du finn, det er bedre enn små...

Håper dette var til litt hjelp for deg...

Lille Du

Skrevet

Hvor mange uker/måneder er barnet ditt?

Jeg hadde samme problem som deg. Helsesøsteren sa at slike problemer ofte "bare" var startproblemer, og at de rundt 3-månedersalder ofte forsvant. Da jenta mi var rundt to måneder fungerte endelig amminga normalt.

Uansett, håper at det ordner seg for deg :-)

Hilsen Ella

Skrevet

Babys er snart halvåret, og problemet mitt er blitt verre og verre. Da hun var 3 måneder var det februar, og jeg var alltid godt påkledd. Med finvære kom problemene.

Jeg har ammeinnlegg som går rundt hele min e-cup pupp, så store at S-mann nesten ikke fikk lov til å kjøpe dem på apoteket - for "vi selger aldri de som er så store", men har ikke lanolin ull utenom i innleggene. Får jeg det på apoteket? Fikk noe som het fettvatt på barselavdelingen, men det er ikke å oppdrive på apoteker, de har bare vanlig bomull, og det vil jeg ikke surre rundt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...