Gå til innhold

Omskolere seg i voksen alder - hva ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er i 30-årene, har mann, barn, huslån og allerede en bachelor fra før av som man ikke vil bruke. Jeg vurderer økonomi, juss og ergoterapi. Tror jeg egner meg like godt for alle tre, er kanskje mest interessert i ergoterapi, men tenker det kanskje er mest fornuftig å satse på en av de andre mtp jobbmuligheter og lønn.

Hva ville dere valgt?

Anonymous poster hash: 05367...41a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du bachelorgrad i fra før?Hva er grunnen til at du ikke vil bruke den? Jeg ville valgte økonomi.

Skrevet

Stort sprik fra ergoterapi til økonomi! For sikrere og bredere spekter av jobbmuligheter ville jeg valgt økonomi.

Hva ser du for deg? Er du ung og fremadstormende, eller er det greit midt på treet? Kommer du deg litt oppover er lønningene gode, men som regnskapsmedarbeider tjener man ikke fult så bra.

Der jeg arbeider tjener ufaglærte stillingene som dokumentkontroller, assistentene til innkjøp og HR kr 50 000 til 80 000 mer enn faglært regnskapsmedarbeider.

Anonymous poster hash: e9fb3...4da
Skrevet

Ts her, er fra før sykepleier, men vil ikke jobbe som dette lenger, ei heller ta videreutdanning. Har prøvd å få andre jobber med utdannelsen, men det er ikke så enkelt da det er mange om beinet. Jeg ønsker rett og slett en ny start!

Enig i at det er stort sprik mellom det jeg vurderer, men det er fordi jeg på den ene siden kunne tenke meg å jobbe med mennesker og synes en ergoterapeuts jobb virker veldig interessant, samtidig som jeg føler det er mer fornuftig å velge økonomi eller juss- og at det kan gi meg flere muligheter på arbeidsmarkedet.

Tenker som så at velger jeg økonomi eller juss så er det greit med en "middelmådig" stilling, da jeg ikke er noen karriereklatrer. Mens hadde jeg valgt ergoterapi hadde jeg vært mer interessert i å stige i gradene da jeg finner faget veldig interessant i seg selv.

Vanskelig dette her..

Skrevet

Med sykepleier i bunn og med litt økonomi og ledelse blir du en mye mer etterspurt kandidat til "andre" jobber innen helse, da mer kontorrelatert.

Skrevet

Vel, du er jo innen omsorgsyrke fra før av, og det er jo tydeligvis at ergoterapi er det som faller deg nærmest.

For meg høres det ut som valget er mellom en jobb blant massene- alle vi som kun jobber for å tjene til hus og mat, men ingen lidenskap til jobben - eller en jobb som du interesserer deg for, og mest sannsynlig vil bli lidenskapelig om og stortrives i.

Enkelt og greit....

• Liker 1
Skrevet

Vel, du er jo innen omsorgsyrke fra før av, og det er jo tydeligvis at ergoterapi er det som faller deg nærmest.

For meg høres det ut som valget er mellom en jobb blant massene- alle vi som kun jobber for å tjene til hus og mat, men ingen lidenskap til jobben - eller en jobb som du interesserer deg for, og mest sannsynlig vil bli lidenskapelig om og stortrives i.

Enkelt og greit....

Du har nok rett i det. Det er bare noe inni meg som gjør at det føles "tullete" å velge en helse relatert utdannelse når jeg allerede har det fra før av. Hadde jeg vært 20 år igjen, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt ergoterapi, men nå er jeg redd for at det er litt for seint å velge det som interesserer mest- og at jeg heller burde velge fornuftig mtp lønn osv. For jeg tror jeg kunne passet greit til en typisk økonomisk kontorjobb også, men det er ikke noe jeg brenner for akkurat.

Skrevet

Du har nok rett i det. Det er bare noe inni meg som gjør at det føles "tullete" å velge en helse relatert utdannelse når jeg allerede har det fra før av. Hadde jeg vært 20 år igjen, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt ergoterapi, men nå er jeg redd for at det er litt for seint å velge det som interesserer mest- og at jeg heller burde velge fornuftig mtp lønn osv. For jeg tror jeg kunne passet greit til en typisk økonomisk kontorjobb også, men det er ikke noe jeg brenner for akkurat.

Hva er det som gjør at du ikke vil jobbe som sykepleier lenger?

Anonymous poster hash: 7216d...15b

Skrevet

Hva er det som gjør at du ikke vil jobbe som sykepleier lenger?

Anonymous poster hash: 7216d...15b

Mange grunner, men hovedsakelig at jeg misliker å ha ansvar for andres liv og medisiner, samt travelheten og uforutsigbarheten i jobben. Liker ikke det alvoret, at det er en jobb som dreier seg om død og liv. Jeg er nok en person som liker mer forutsigbarhet, rutiner og det å kunne fordype meg i et felt. Men som sagt, så liker jeg å jobbe med mennesker og helse, men det må bli på en annen måte hvis jeg skal fortsette med det.

• Liker 1
Skrevet

Mange grunner, men hovedsakelig at jeg misliker å ha ansvar for andres liv og medisiner, samt travelheten og uforutsigbarheten i jobben. Liker ikke det alvoret, at det er en jobb som dreier seg om død og liv. Jeg er nok en person som liker mer forutsigbarhet, rutiner og det å kunne fordype meg i et felt. Men som sagt, så liker jeg å jobbe med mennesker og helse, men det må bli på en annen måte hvis jeg skal fortsette med det.Anonymous poster hash: 05367...41a

hvis du brenner for f.eks ergoterapi, eller bare generelt det å jobbe med mennesker ville kanskje det beste vært å utdanne seg innen dette. Er det det å kunne hjelpe og møte mennesker i hverdagen som er givende for deg? Hvis det er sånn blir det kanskje litt meningsløst for deg å sette deg inn på et kontor?

Anonymous poster hash: 0cb97...acc

Skrevet

hvis du brenner for f.eks ergoterapi, eller bare generelt det å jobbe med mennesker ville kanskje det beste vært å utdanne seg innen dette. Er det det å kunne hjelpe og møte mennesker i hverdagen som er givende for deg? Hvis det er sånn blir det kanskje litt meningsløst for deg å sette deg inn på et kontor?

Anonymous poster hash: 0cb97...acc

Ja det er det jeg er redd for, at det vil gi meg lite mening å sitte å jobbe med økonomi f eks. Men samtidig vil jeg heller ikke at jobben skal ta alle kreftene, som det kan gjøre når man jobber med mennesker. Synes dette er utrolig vanskelig.

Skrevet (endret)

Ja det er det jeg er redd for, at det vil gi meg lite mening å sitte å jobbe med økonomi f eks. Men samtidig vil jeg heller ikke at jobben skal ta alle kreftene, som det kan gjøre når man jobber med mennesker. Synes dette er utrolig vanskelig.

Men husk at om du velger å studere økonomi eller juss,så kan du jo i høyeste grad jobbe med mennesker,og hjelpe dem. F.eks. som rådgiver eller jurist.

Synes det blir helt feil når helsesektoren blir fremstilt som det eneste stedet man "jobber med mennesker" utgjør en forskjell i folks liv og hjelper dem. Slik er det jo absolutt ikke. Men det blir mindre slitsomt enn i helsesektoren, vanligvis. Og jeg skjønner godt at du vil bort fra det.

Endret av Sandie
Skrevet

Men husk at om du velger å studere økonomi eller juss,så kan du jo i høyeste grad jobbe med mennesker,og hjelpe dem. F.eks. som rådgiver eller jurist.

Synes det blir helt feil når helsesektoren blir fremstilt som det eneste stedet man "jobber med mennesker" utgjør en forskjell i folks liv og hjelper dem. Slik er det jo absolutt ikke. Men det blir mindre slitsomt enn i helsesektoren, vanligvis. Og jeg skjønner godt at du vil bort fra det.

Ja er jo det jeg og tenker, at det finnes flere måter å jobbe med mennesker på. En annen ting er at jeg på videregående var skoleflink og hadde 5 i snitt, såg egentlig for meg en mer akademisk karriere- (mener ikke at man ikke er skoleflink som sykepleier altså). Men jeg var samtidig skolelei og rådvill etter vgs og lot meg "overtale " til sykepleierstudiet. Jeg er nok en typisk person som må oppleve ting før jeg innser hvordan det er, derfor er jeg litt redd for å gjøre samme feil igjen, og som voksen med flere forpliktelser kan jeg ikke tillate meg det.

• 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

ble det en omskolering? Jeg er nysgjerrig fordi jeg selv står i samme situasjon nå, med samme utdanning som deg og lurer på å omskolere meg til jus. 

Anonymkode: 0f516...449

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...