AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #1 Skrevet 19. februar 2014 Hei. Har tenkt å gjøre det slutt med kjæresten min. Han har tidligere vært truende mot meg, og til og med gått så langt at han har slått meg. Så skal jeg gjøre det slutt med han, er det tryggest hvis jeg får et besøksforbud så fort som mulig. Men hvordan funker det? Når får han vite at jeg har bedt om det? Hva skjer videre når man har fått det osv? Anonymous poster hash: e39cb...62d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #2 Skrevet 19. februar 2014 Du må snakke med politiet først. Hvis du ikke har noen anmeldelser så tror jeg ikke du får det. Anonymous poster hash: ccd8a...abd 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #3 Skrevet 19. februar 2014 TS her. Har en episode hvor han følget etter meg og prøvde å dra meg inn i bilen. Da ringte jeg politiet og sa jeg ville anmelde. De skulle ringe meg noen dager senere, men det skjedde aldri. Men de har det vel i databasen et sted? Anonymous poster hash: e39cb...62d
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #4 Skrevet 19. februar 2014 Ring krisesenteret å få hjelp, flytt dit å ta det derifra med hjelp i fra dem. Anonymous poster hash: d9e2a...77e 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #5 Skrevet 19. februar 2014 Snakk med krise senter ja, de vet hva de gjør. Ellers tror jeg det er litt vanskelig å få besøks forbud. Det er mulig du kan få ett verbalt forbud fra politiet til ham, men altså, det er jo ikke det beste i verden. Gjør det klinkkende klart for ham at du ikke nøler med å ringe politiet om han truer deg igjen. Anonymous poster hash: 3913e...d9c
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #6 Skrevet 19. februar 2014 Du må snakke med politiet først. Hvis du ikke har noen anmeldelser så tror jeg ikke du får det. Anonymous poster hash: ccd8a...abd jo det får du!! jeg fikk det på eksen min. men jeg ville ikke annmelde han. jeg var hos politiet i avhør og en stund senere fikk jeg brev i posten om at de hadde kontakten min ex om dette og at besøksforbudet var innvilget eller noe slik. Anonymous poster hash: 984a7...c82
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #7 Skrevet 19. februar 2014 Jeg fikk besøksforbud ordnet mot min ex etter at politiet hadde blitt tilkalt ved tre forskjellige tilfeller. Det tok et par måneder, så jeg levde "i skjul" frem til da. Etter at han fikk dette begjært fikk jeg beskjed rett etterpå. Du trenger IKKE å anmelde for å få besøksforbud, jeg gjorde heller ikke det. Men, han må godta begjæringen -om han ikke godtar må dere begge møte i retten og ta det derifra. De aller fleste godtar om de vet at de har gjort noe som ikke er ok. Besøksforbudet varte i tre måneder, fikk høre at dette var vanlig for majoriteten av voldsakene -disse tre månedene er de mest kritiske og de aller flest voldsutøvere får tenkt seg litt om på denne tiden. De vet at om de tar kontakt mens forbudet gjelder så blir de anmeldt av politiet, og da må de i retten og høyst sannsynlig får de en dom og noen uker på cella. Jeg hørt ikke noe mer fra min ex etter dette, men jeg har også tatt mine forholdsregler. Byttet telefonnummer, blokkert fra sosiale media og ikke minst så fortalte jeg ALLE om hva som hadde skjedd. Jo flere som vet, jo flere vil støtte opp om det tilfeldigvis skulle skje noe. Husk at forbudet gjelder begge veier, sånn om du i frustrasjon skulle overhøre at han har snakket stygt om deg til andre ol. og får lyst til å sende han tilsvar på en tekstmelding eller lignende. Anonymous poster hash: 46804...ecb
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #8 Skrevet 19. februar 2014 Jeg tror det er litt forskjellig det her. Virker som om noen politistasjoner her bare er late. Skal ikke være noe problem å få besøksforbud ut i fra det du forteller. Har tidligere måtte ha ordnet dette selv, og politistasjonen her fiksa det med en gang. Forklar dem situasjonen, si det er alvorlig og at du vil at de skal gjøre noe med en gang. Anonymous poster hash: 95003...29b
Peter007 Skrevet 20. februar 2014 #9 Skrevet 20. februar 2014 Hei. Har tenkt å gjøre det slutt med kjæresten min. Han har tidligere vært truende mot meg, og til og med gått så langt at han har slått meg. Så skal jeg gjøre det slutt med han, er det tryggest hvis jeg får et besøksforbud så fort som mulig. Men hvordan funker det? Når får han vite at jeg har bedt om det? Hva skjer videre når man har fått det osv?Anonymous poster hash: e39cb...62d Straffeprosessloven. § 222 a. Påtalemyndigheten kan nedlegge besøksforbud dersom det er grunn til å tro at en person ellers vil a) begå en straffbar handling overfor en annen person, b) forfølge en annen person, eller c) på annet vis krenke en annens fred. Forbudet kan nedlegges dersom den som forbudet skal beskytte, har begjært det, eller allmenne hensyn krever det. § 170 a gjelder tilsvarende. Besøksforbudet kan gå ut på at den forbudet retter seg mot, forbys a) å oppholde seg på et bestemt sted, eller b) å forfølge, besøke eller på annet vis kontakte en annen person. Er det nærliggende fare for en handling som nevnt i første ledd bokstav a, kan personen forbys å oppholde seg i sitt eget hjem. Besøksforbudet kan begrenses på nærmere angitte vilkår. Besøksforbudet skal gjelde for en bestemt tid, høyst ett år av gangen. Besøksforbud i eget hjem kan vare i høyst tre måneder av gangen. Besøksforbud kan bare opprettholdes så lenge vilkårene er oppfylt. Påtalemyndighetens beslutning om å ilegge et besøksforbud skal være skriftlig og angi den forbudet er rettet mot, den det skal beskytte og grunnlaget for forbudet. Tilsvarende gjelder en beslutning om ikke å ilegge et besøksforbud. Den forbudet er rettet mot og den det skal beskytte, skal underrettes om påtalemyndighetens beslutning ved en kopi av beslutningen. En beslutning om å ilegge et besøksforbud skal likevel forkynnes for den som forbudet er rettet mot. Den et forbud er rettet mot, skal også gjøres kjent med følgene av å bryte forbudet, jf. straffeloven § 342. Avslår påtalemyndigheten en begjæring om besøksforbud, skal det opplyses om retten til å bringe avslaget inn for retten etter sjette ledd tredje punktum. Er det fare ved opphold, kan beslutningen etter første og annet punktum gis muntlig, men den skal da snarest mulig nedtegnes. Den som forbudet er rettet mot, kan straks eller senere kreve beslutningen brakt inn for retten. Påtalemyndigheten sørger for at han blir gjort kjent med denne rett. Dersom beslutningen kreves brakt inn for retten, skal påtalemyndigheten snarest råd og så vidt mulig innen 5 dager etter at kravet ble fremsatt, oversende saken til retten. Oversittes fristen, skal grunnen opplyses i rettsboken. Dersom den som forbudet er rettet mot ikke er avhørt av politiet, skal det opplyses om grunnen i påtegningen til retten. Påtalemyndigheten skal snarest råd og så vidt mulig innen 5 dager etter at en beslutning om å ilegge en person besøksforbud i eget hjem er forkynt, bringe beslutningen inn for retten. Sjette ledd fjerde og femte punktum gjelder tilsvarende. En beslutning om ikke å ilegge besøksforbud kan bringes inn for retten av den et forbud skal beskytte. Den et besøksforbud er rettet mot, og den det skal beskytte, skal varsles om rettsmøter. Begge parter har rett til å være til stede og til å uttale seg. Bistandsadvokat oppnevnt etter § 107 a første og fjerde ledd kan også uttale seg selv om den forbudet skal beskytte, ikke møter. Rettens avgjørelser treffes ved kjennelse. Reglene i §§ 184 og 243 gjelder tilsvarende så langt de passer. § 222 b. Ved fare for voldsutøvelse som ledd i et gjensidig oppgjør mellom grupper av personer der det på begge sider brukes voldelige midler, kan påtalemyndigheten forby en eller flere personer som tilhører eller har tilknytning til en av gruppene å oppholde seg på en eller flere eiendommer som er tilholdssted for en av gruppene, dersom det på grunn av vedkommendes opphold der er grunn til å frykte at voldsutøvelsen kan føre til skade på personer som bor eller oppholder seg i nærheten av tilholdsstedet. Når særlige grunner taler for det, kan forbudet som nevnt i første punktum også gjelde for en annen bestemt eiendom. § 170 a gjelder tilsvarende. Når særlige grunner taler for det, kan et forbud etter første ledd rettes mot enhver som tilhører eller har tilknytning til grupper som nevnt i første ledd. Forbudet kunngjøres ved oppslag. Forbudet skal gjelde for en bestemt tid, høyst for ett år av gangen. Påtalemyndigheten må snarest råd og så vidt mulig innen fem dager etter beslutningen bringe saken inn for tingretten, som avgjør spørsmålet ved kjennelse. §§ 175 første ledd, 177, 181 annet og tredje ledd, 184 og 187 a gjelder tilsvarende så langt de passer. Straffeloven. § 342. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som a) ved dom er forvist til eller fra bestemte deler av riket og som rettsstridig igjen oppholder seg på et sted der dette er forbudt for vedkommende, eller som på annen måte bryter kontaktforbud i medhold av straffeloven, b) krenker forbud etter straffeprosessloven §§ 222 a eller 222 b, eller c) forsettlig eller grovt uaktsomt hindrer at elektronisk kontroll i medhold av straffeloven § 33 kan iverksettes eller hindrer pågående kontroll. Overtredelse av bokstav a, b eller c kan straffes med fengsel inntil 2 år dersom han tidligere er straffet for en slik forseelse. Medvirkning straffes på samme måte. Forsøk er straffbart
nini95 Skrevet 20. februar 2014 #10 Skrevet 20. februar 2014 TS her! Tusen takk for svar. Ringer krisesenteret i morgen å hører hva jeg skal gjøre videre!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #11 Skrevet 20. februar 2014 Du må snakke med politiet først. Hvis du ikke har noen anmeldelser så tror jeg ikke du får det. Anonymous poster hash: ccd8a...abd Det tror jeg hun kan, men det er nok en fordel dersom det er registrert noen episoder. Til TS, vær kjapp med å ringe politiet ved uønsket adferd. De kan bortvise fra stedet som et enkelttilfelle, og har du et par sånne registrert så bør det gå lett å få et besøksforbud. Min manns ex-samboer var i en periode fæl til å oppsøke ham, og siste gangen han ringte politiet slo de opp navnet hennes og sa "Åja, hun der ja, der var det litt av hvert". Så det blir registrert. I tillegg kan du ta vare på truende meldinger, eller anropslogger som viser 140 oppringninger på en kveld osv. Hvis du er konsekvent med å ringe politiet hver gang han kommer på døra, kan det også hende at oppførselen hans endrer seg bare med det, og besøksforbud ikke blir nødvendig. Det viktigste er at du er konsekvent og ikke vingler, det gir ham bare vann på mølla og viser at maset hans fungerer. Anonymous poster hash: 51842...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå