AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #1 Skrevet 19. februar 2014 mitt barn på 9 måneder får ingen av delene. jeg er ganske nøye med dette og holder hun unna alt. lager mat med urter og rene varer. noen kjøpeglass innimellom. har lest mye om det og funnet ut at dette er det jeg vil gjøre for mitt barn. Men allikevel, helt siden jenta mi var ca 4 måneder MÅ folk mase i vei om at "jammen et kake stykke gjør da ingenting" "jo men det er jo så lite salt i den suppa" "la hun smake på kremen da" "er jo ikke så mye hun spiser av den likevel" jeg tenker og svarer at et kakestykke her og litt salt der blir til slutt ganske mye salt, sukker og melkeprodukter. og dette ønsker jeg ikke inn i kostholdet hennes enda. da argumenterer folk med at - jammen når jeg og den og den var liten så fikk di masse av det og de tok ikke skade av det. HVORFOR skal folk begynne å argumentere mot meg for det? altså, er det ikke mitt barn? bestemmer ikke jeg dette uten å hver eneste gang vi er borte hos enkelte måtte forklare opptil flere ganger iløpet av en kveld at NEI det vil ikke vi! javel folk kan syntes det er hysterisk, men det syntes ikke jeg så hvorfor skal folk blande seg? jeg blir så utrolig sliten av det. hun får masse god variert mat med grønnsaker, kjøtt osv og frukt som moses, epler, pærer, bær og koser seg jo masse med det. så hvorfor på død og liv gi henne noe med masse dårlig fett, salt, melkeprodukter og sukker? spesielt når det ikke er anbefalt for så små barn itillegg. jeg fatter bare ikke hvorfor enkelte ikke respekterer mitt valg og slutter å mase om dette hele tiden! hva skal jeg si for å virkelig få slutt på dette? har nesten ikke lyst til å dra bort lenger.. og bestemt er jeg, så jeg står jo fast ved valget. er akkurat som om de bare venter utolmodig på at jeg skal si - JA gi hun halve kaka du. Anonymous poster hash: 9f732...1f2
Pringle Skrevet 19. februar 2014 #2 Skrevet 19. februar 2014 Det er en uting å mate andres dyr og barn. 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #3 Skrevet 19. februar 2014 Kjempe bra! Min sønn på 19 mnd får heller ingen av delene :-) Anonymous poster hash: 5a918...c47 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #4 Skrevet 20. februar 2014 Dere vet at man bør starte tidlig med litt melkeprodukter slik at barnet ikke får allergi? Det er lite smart å skjerme ungen fra allergener...Anonymous poster hash: 63431...f80 1
Gjest chiki Skrevet 20. februar 2014 #5 Skrevet 20. februar 2014 Jenta mi på 3 år smakte si første kake på 1 årsdagen, sitt første lille smak av brus på 2 årsdagen. Salt er vi fortsatt bevist på å ikke ha mye av i maten. Melkeprodukter startet vi vell litt med fra hun var 10-11 mnd. Men å ja så vi har fått gått igjennom mas fra andre ang kake, kjeks, brus osv!
Niennas Skrevet 20. februar 2014 #6 Skrevet 20. februar 2014 Vi var også veldig bevisst på at barnet vårt skulle spise sunt. Mye av grunnen til det (utenom at det er bra for deg) er at vi er begge overvektige, og ønsker selvsagt ikke dette for barnet vårt. Tror det kanskje også er grunnen til at vi har sluppet unna mesteparten av "et kakestykke skader vel ikke?". Venner med barn på samme alder begynte å gi smågodt før de var året, og jeg vet om barn som har fått sjokoladekalender fra de kunne spise. Sånt synes jeg er hårreisende. Ingen TRENGER raffinert sukker... Datteren min, som ble to år i desember, drikker kun vann (varm saft ved sykdom, da MED sukker, for jeg er ikke superfan av kunstig søtning), drikker heller ikke melk, og får ikke godteri jevnlig. Vi lar henne spise boller, kaker osv på bursdager og f.eks. 17. Mai, men det utgjør ikke mange dagene i løpet av et år. Fra tid til annen har vi latt henne smake brus, men bare når den er iskald. Det gjør at kulsyra er ganske heftig, og hun har ikke likt det, hehe! Så hvis vi tilbyr brus nå, så sier hun nei Men vi har hele tiden sagt at vi ikke skal være "nazi" på dette resten av livet hennes. Jeg føler at vi har lagt grunnlaget nå, i de to første årene hennes, og at det er greit å "slippe litt taket". Nå kan hun få litt salt på egget e.l., og hun kan få godteri på lørdager hvis hun er borte hos noen ( vi synes hun er for ung for lørdagsgodt enda). Hun spiser ost, yoghurt og andre ting med melk i, men drikker det ikke.
Gjest gurimalla Skrevet 20. februar 2014 #7 Skrevet 20. februar 2014 Da jeg hadde småbarn var det ikke vanlig å gi salt, sukker og meieriprodukter til barn under 1 år. Det er ikke lenge siden, har anbefalingene endret seg? 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #8 Skrevet 20. februar 2014 Da jeg hadde småbarn var det ikke vanlig å gi salt, sukker og meieriprodukter til barn under 1 år. Det er ikke lenge siden, har anbefalingene endret seg? Nei, de har ikke det som jeg vet ihvertfall. Tror kanskje det er endret til ti mnd mtp melkeprodukter. De fleste gjør det likevel. Anonymous poster hash: 5a918...c47
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #9 Skrevet 20. februar 2014 Dere vet at man bør starte tidlig med litt melkeprodukter slik at barnet ikke får allergi? Det er lite smart å skjerme ungen fra allergener...Anonymous poster hash: 63431...f80 tidlig? jeg har lest at ti-elleve måneder kan man begynne med litt melkeprodukter i maten..men ikke melk alene før baby har rundet året.. mitt barn er ikke ti måneder enda. og masingen begynte lenge før. Anbefalingene er i hovedsak gitt med tanke på barnas jerninntak det første leveåret. Kumelk inneholder svært lite jern. Morsmelk inneholder heller ikke mye jern, men dette jernet utnyttes godt. Derfor kan det ha negative konsekvenser hvis spedbarnet får jernfattig kumelk i grøt og som drikke før ett års alder. Etter ett års alder har andre matvarer overtatt som hovedkilder til jern for barnet, og dermed utgjør ikke kumelken noe problem for jerninntaket. det er heller ikke slik at mitt baren aldrig i sitt liv skal få dette. men i starten ser jeg virkelig ingen poeng i å gi matvarer som ikke er bra for barnet! TS Anonymous poster hash: 9f732...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #10 Skrevet 20. februar 2014 Vi var også veldig bevisst på at barnet vårt skulle spise sunt. Mye av grunnen til det (utenom at det er bra for deg) er at vi er begge overvektige, og ønsker selvsagt ikke dette for barnet vårt. Tror det kanskje også er grunnen til at vi har sluppet unna mesteparten av "et kakestykke skader vel ikke?". Venner med barn på samme alder begynte å gi smågodt før de var året, og jeg vet om barn som har fått sjokoladekalender fra de kunne spise. Sånt synes jeg er hårreisende. Ingen TRENGER raffinert sukker... Datteren min, som ble to år i desember, drikker kun vann (varm saft ved sykdom, da MED sukker, for jeg er ikke superfan av kunstig søtning), drikker heller ikke melk, og får ikke godteri jevnlig. Vi lar henne spise boller, kaker osv på bursdager og f.eks. 17. Mai, men det utgjør ikke mange dagene i løpet av et år. Fra tid til annen har vi latt henne smake brus, men bare når den er iskald. Det gjør at kulsyra er ganske heftig, og hun har ikke likt det, hehe! Så hvis vi tilbyr brus nå, så sier hun nei Men vi har hele tiden sagt at vi ikke skal være "nazi" på dette resten av livet hennes. Jeg føler at vi har lagt grunnlaget nå, i de to første årene hennes, og at det er greit å "slippe litt taket". Nå kan hun få litt salt på egget e.l., og hun kan få godteri på lørdager hvis hun er borte hos noen ( vi synes hun er for ung for lørdagsgodt enda). Hun spiser ost, yoghurt og andre ting med melk i, men drikker det ikke. jeg syntes du høres fornuftig ut. lager et godt grunnlag og har visse grenser også videre men ikke hysterisk. enig med deg at man etterhvert kan slippe taket litt etterhvert som du sier. man kommer jo ikke unna at barnet får smake salt og søtsaker etterhvert uansett. så lenge man ikke har fri tilgang på dette TS Anonymous poster hash: 9f732...1f2
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #11 Skrevet 20. februar 2014 Jenta mi på 3 år smakte si første kake på 1 årsdagen, sitt første lille smak av brus på 2 årsdagen. Salt er vi fortsatt bevist på å ikke ha mye av i maten. Melkeprodukter startet vi vell litt med fra hun var 10-11 mnd. Men å ja så vi har fått gått igjennom mas fra andre ang kake, kjeks, brus osv! så bra hvordan syntes du det var med maset? blé du like lei som meg eller var det ikke noe problem? og isåfall sa du ifra noen gang? TS Anonymous poster hash: 9f732...1f2
Gjest chiki Skrevet 20. februar 2014 #12 Skrevet 20. februar 2014 så bra hvordan syntes du det var med maset?blé du like lei som meg eller var det ikke noe problem?:)og isåfall sa du ifra noen gang? TS Anonymous poster hash: 9f732...1f2 De fikk ikke gi henne uansett hvor mye de maste. Ble selvfølgelig lei, når vi har gitt klar brskjed om at slik var det. Mest foreldrene mine som maste, og dem greier jeg å gi beskjed til;) Svigermor ga henne kake da hun fikk ta henne med i selskap en gang, fordi hun syns det var så vanskelig å si nei til søskene sine. DA ble vi passe irriterte
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2014 #13 Skrevet 21. februar 2014 Jeg har en liten på samme alder, og det samme gjelder for henne. Hun skal begynne å få smake litt på melkeprodukter når hun bikker 10 mnd, men nå holder jeg henne unna. Det samme gjaldt storesøsteren da hun var baby. Jeg er på ingen måte nazi, treåringen min får både lørdagsgodt og brus, men jeg ser ingen grunn til å putte slikt i babyer som ikke vet noe bedre. Minsta mi er storfornøyd med frukt og kavring, så hvorfor da putte i henne syltetøy og kjeks? Jeg gir klar beskjed om noen prøver å putte i henne noe jeg ikke vil hun skal spise, de kan få syns hva de vil: mitt barn, mine regler. (De får skjemme bort treåringen da)Anonymous poster hash: ab81a...96f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå