Gå til innhold

Inkassovarsel, betalt 1 dag over betalingsfrist.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ettersom jeg ikke har hatt tilgang på postkassen min på over en måned grunnet venting av ny lås (har ikke ventet noe post eller rekninger heller, så har ikke stresset av den grunn). Men når jeg åpnet hadde jeg fått inkassovarsel nå på en bok fra Krimklubben som jeg mener jeg ikke har fått. Skal sjekke opp i det senere.

Uansett, inkassovarselen hadde forfallsdato i går, og jeg betalte nettopp. Hvor strenge er de når det gjelder varsel? Kommer den til å bli sendt til inkasso nå? Bør jeg ta kontakt med bokklubben? Betaler alltid punktlig, så har aldri fått inkassovarsel før og vet ikke hvordan det fungerer. Når det er varsel, får det ingenting å si for kredittsjekkene mine?

Anonymous poster hash: 1f532...d15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint. Uansett måtte de sendt flere inkassovarsler (som er det nye ordet for purring). Så du kan slappe helt av.

Anonymous poster hash: a3dcf...328
Skrevet

Kommer an paa firma, men jeg har betalt dagen etter foer og det gaar helt fint. Som regel tar det tid for den aa registrere betalinger uansett.

Anonymous poster hash: 4b674...05b
  • Liker 1
Skrevet

Som regel tar det 14 dager etter betalingsfrist før de sender saken til inkasso, en dag over er ikke noe problem, så ikke noe du skal bekymre deg over :)

Skrevet

Det vil helst gå bra. Tror ikke du trenger å bekymre deg

Skrevet

Det går helt fint. Uansett måtte de sendt flere inkassovarsler (som er det nye ordet for purring). Så du kan slappe helt av.

Takk for svar. Det skal sies at dette var inkassovarsel etter 2.gangs påminnelse, altså har jeg fått 2 purringer før dette (som jeg ikke har sett). Den første kom tydeligvis dagen etter jeg hadde tilgang til postkassen sist. Vet ikke hvor mange purringer det er vanlig å sende ut?

Men satser på at det går bra da.

Skrevet

Takk for svar. Det skal sies at dette var inkassovarsel etter 2.gangs påminnelse, altså har jeg fått 2 purringer før dette (som jeg ikke har sett). Den første kom tydeligvis dagen etter jeg hadde tilgang til postkassen sist. Vet ikke hvor mange purringer det er vanlig å sende ut?

Men satser på at det går bra da.

Helt sikker paa at det gaar bra.

Anonymous poster hash: 4b674...05b

Skrevet

Takk for svar. Da krysser jeg fingrene. Så får jeg undersøke hvor boken har blitt av som jeg nå har betalt full pris for + purregebyr. Godt det ikke var noe dyrere, som NRK-lisens med inkassovarsel. :)

Skrevet

Det er bare et varsel om inkasso, og de har ikke lov til å sende det til inkasso før noen uker etter varselet er sendt.

Anonymous poster hash: e75ae...34a

Skrevet

Bør gå bra, en eneste dag over blir det ikke problemet av, da de uansett må ha tid til å sjekke opp betalingsstatus osv.

Flere uker blir ofte et problem.

Anonymous poster hash: 75c5e...5fc
Skrevet

Man trenger kun sende ett inkassovarsel og behøver ikke sende noe purring før dette, selv om det er ganske vanlig. For at man skal kunne ilegge purregebyr må purring/varsel sendes minimum 14 dager etter forfall. Et inkassovarsel skal igjen ha betalingsfrist på minimum 14 dager, antar at det er den fristen det betalt en dag etter. Ville bare tatt en tlf til inkassobyrået om jeg var TS, det er ikke alltid de er like runde på det.

Anonymous poster hash: de43d...503

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger kun sende ett inkassovarsel og behøver ikke sende noe purring før dette, selv om det er ganske vanlig. For at man skal kunne ilegge purregebyr må purring/varsel sendes minimum 14 dager etter forfall. Et inkassovarsel skal igjen ha betalingsfrist på minimum 14 dager, antar at det er den fristen det betalt en dag etter. Ville bare tatt en tlf til inkassobyrået om jeg var TS, det er ikke alltid de er like runde på det.

Anonymous poster hash: de43d...503

Du har helt rett. Jeg skulle hørt på deg og tatt kontakt samme dag, dog jeg ikke er sikker på om det egentlig hadde hatt noe for seg. For joda, den har blitt sendt til inkasso og nå har jeg fått et latterlig krav på 650 kr som jeg må betale innen fredag. Prøvde å forklare situasjonen med at jeg faktisk betalt en dag over fristen, og at jeg ikke hadde hatt sjansen før grunnet ikke-tilgang på postkassen og ellers at aldri har fått boken jeg har fått purring for, slik at jeg visste at jeg kom til å få purring. Det hele er bare helt utrolig latterlig situasjon.

Fikk et nærmest frekt svar tilbake om at boken hadde jeg fått i november (har jo fremdeles ikke fått den), og at den måneden uten tilgang med postkassen min ikke hadde noe med saken å gjøre, slik at kravet stod. Hadde tydeligvis ikke lest det jeg hadde svart.

Er vel ikke annet å gjøre først enn å betale kravet før fristen for å unngå noe mer tullball, men ganske frusterende å ende opp med å betale 1100 kr for en bok jeg aldri har fått, fordi jeg betalte en purring med inkassovarsel en dag over fristen. :/

Så jo, det gjør visst noe å betale en dag over fristen.

AnonymBruker
Skrevet

slik at jeg ikke visste at jeg kom til å få en purring*, skulle det stå. Gikk litt fort i svingene.

- TS

Skrevet

TS, du kan bestride kravet. Slik jeg har forstått det kan de da ikke gå videre med en inkassosak. Let litt på nettet, jeg fant bl.a. dette:

"Kan du ikke betale, eller er uenig i kravet bør du ta kontakt med byrået eller kreditor så fort som mulig. Mener du enten at kravet er for høyt eller at du ikke skylder noen penger i det hele tatt, og disse innsigelsene ikke er åpenbart grunnløse, blir kravet sett på som omtvistet. Det kan da ikke bli drevet inn gjennom ordinær inkasso, og saken blir oversendt forliksrådet for rettslig avgjørelse."

Er hentet fra en informasjonsside om inkasso hos Finansportalen. Har du ikke mottatt boka burde det være grunnlag for å bestride kravet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De tar høyde for noen dager før pengene er på kontoen pga. noen banker er trege til å overføre. Det går bra!

Anonymous poster hash: d3e1c...066

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...