Gå til innhold

Ettåring som spytter ut maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en ettåring som egentlig spiser mye forskjellig, men han har en tendens til å spytte/slippe maten ut av munnen. Det er spesielt hvis han begynner å bli mett eller det er noe nytt som han ikke har spist før eller noe annet enn det forrige han fikk. Feks hvis han først får potet og så fiskebolle så spytter han ut fiskebollen eller tar den ut med handa og ser på den, før han evt slipper den ned eller putter den tilbake igjen. Vi prøver å la han spise selv der det er mulig men det er jo ikke alt det er mulig med, og selv når han spiser selv kan det hende han tar det ut og "studerer" det litt før han avsier dommen :ler:

Jg får en følelse av at besteforeldrene synes vi må kjefte på ham for dette, men vi føler jo ikke at han gjør dette for å være slem så det blir litt feil for oss.

Noen som har tips eller erfaringer?

Anonymous poster hash: b694a...60d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt og greit, det går over. Ikke vits å sure til måltidet for noe som vil gå over. Dette er en naturlig del av det å bli kjennt med maten.

Anonymous poster hash: cb419...6d1

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Enkelt og greit, det går over. Ikke vits å sure til måltidet for noe som vil gå over. Dette er en naturlig del av det å bli kjennt med maten.

Anonymous poster hash: cb419...6d1

Signerer denne jeg!

Gjest Jørild
Skrevet

Helt vanlig. Vi matet aldri, lot bare barnet plukke og smake selv. Er i dag altetende.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Ingen grunn til å kjefte, barnet opplever maten gjennom smak, å kjenne på konsistensen, å se på maten. Det går seg til

Skrevet

Ser ikke problemet.

Nei, det gjorde ikke vi heller men det er nå alt man blir usikker på :ler: Iallefall når det sitter en mor/svigermor der og messer om uoppdragne barn rundt middagsbordet...

Skrevet

Nei, det gjorde ikke vi heller men det er nå alt man blir usikker på :ler: Iallefall når det sitter en mor/svigermor der og messer om uoppdragne barn rundt middagsbordet...

syns nå det er værre med voksene mennesker som sitter og ødelegger måltide med klaging. la barnet få smake og føle så han blir vant til smakene:)

Skrevet

Min sønn spiste grøt med fingrene da han var 1 år. Min mor klaget. Da han spiste "oent" like før han ble 2 forsto hun ikke at drt gikk ann. Hmmmm

jeg ble matet til jeg ble 2, hun trodde hun skulle komme unna sølingen. Skjedde ikke, alle barn må lære seg å treffe med skje og gaffel.

Skrevet

En uoppdragen ettåring ved middagsbordet...? :klo: Høres ut som det bare er snakk om utforsking av smak og konsistens. :)

Kasting av mat osv. er selvsagt noe helt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...