Gjest Xavia Skrevet 26. mai 2004 #1 Del Skrevet 26. mai 2004 Vi har utrolig lyst til å reise til Egypt til høsten. Noen med erfaringer? Reisetips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2004 #2 Del Skrevet 29. mai 2004 Hei! Jeg var i Egypt i 2000, og hadde en fantastisk reise! Bodde i Hurghada, men dro på turer til Kairo og Luxor. Alle 3 stedene var flotte steder. (Tror kanskje Hurghada er mer turistpreget nå, men..) I Hurghada bodde vi på Star Tours "Magawish hotel", og der var det deilig! Det er som en liten landsby, med mange bungalower. Der finner du flere restauranter, butikker, svømmebasseng og privat strand. De arrangerer også turer, blant annet snorkling i Rødehavet, som er utrolig moro! (Ikke usannsynlig at dere får se delfiner..) Pyramidene MÅ jo sees! Og det egyptiske museum i Kairo er veldig fascinerende. I Luxor får man sett det imponerende Kongenes dal og flere andre severdigheter. Om du drar må du være klar over den store kulturforskjellen mellom Norge og Egypt. Vis respekt for deres måte å være på og du vil få det fantastisk! Hvis det er noe mer du lurer på er det bare å spørre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. mai 2004 #3 Del Skrevet 29. mai 2004 Egypt er verd å få med seg. Jeg har bare vært i Kairo en gang, men det er en opplevelse som sitter i meg ennå.. 10 år etter. Jeg hadde alltid drømt å se pyramidene og fikk endelig se dem. Men jeg må innrømme at jeg ble LITT skuffet. Museet er absolutt imponerende og det samme er kulturen og menneskene i Kairo. Masse flotte markeder med salg av alt mulig rart. Jeg anbefaler deg å finne et hotell som ikke er av de billigste. Gjerne litt utenfor Kairo (om det er dit du vil dra). Maten på restaurantene er litt "rar", så det kan være greit å ha noen internasjonale alternativer. Husker at jeg satte veldig pris på at det var basseng på hotellet. Ute i gatene er det ikke stuerent å vise skuldre og knær. Godt å kunne avkjøle seg i et basseng etter lange dager i stekende sol. Egypt anbefales. Men jeg ville nok snakket med et reisebyrå for å få anbefalt hoteller m.m. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. mai 2004 #4 Del Skrevet 29. mai 2004 Egypt er fantastisk. Det er så utrolig mye som bare MÅ ses i Egypt. Derfor er det ikke alt som kan rekkes på en tur. Eks. på ting å fylle turen med Pyramidene Egypt museet Saqqara (utenfor Kairo) Koptisk Kairo Khan el Khalili (handlestrøk i Kairo) Muhammed Ali moskeen Al Aqsa moskeen Cairo Tower (for å få bra utsikt over Kairo) Kongenes Dal (Luxor) Karnak tempelet (Luxor) Luxor tempel Dronningenes dal (Luxor)¨ Hatshepshut tempelet (Luxor) Medinet Habu (Luxor) Alexandria Aswan Philae tempelet Sinai Ørkenen Snorkling i rødehavet. Jeg har sikkert glemt noe nå. Egypt er fascinerende. Husk. Ta alle vaksiner som er anbefalt. Heller for mange enn for få. Det kan være lurt å ta ETEC colera vaksine. Den beskytter også mot turistdiare. Sjansen for å få magetrøbbel i Egypt er dessverre stor. Jeg har bodd på billige pensjonater og hoteller i Egypt, reist med tog og taxi. Det fungerer greit, men da må man være forberedt på det meste. Menn bør ikke gå med shorts i Kairo. Det kan være greit for kvinner å ha med sjal. Hvis man vil inn i moske kan man låne sjal.. men jeg ville ikke tatt sjansen på at det var reint. Håndhygiene er viktig. Ta med antibakterielle våtservietter. Pengene kan være ganske skitne.. Kjøp forseglete vannflasker. Det finnes noen som selger springvann på "kjøpevannflasker". Så sjekk forseglingen. EGYPT er fantastisk. GOD TUR Hilsen Skjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Marple Skrevet 1. juni 2004 #5 Del Skrevet 1. juni 2004 Jeg slenger meg på; Egypt var bare helt topp!!! Litt masete å handle o.l. da man må prute på absolutt alt, men med noen dagers trening går det som ei kule. Vi, jeg og en venninne, var i Sharm el Sheik, en by bygd kun omkring turisme. Det vil si, at de fleste som jobber der er menn som pendler fra Kairo. Det var utrolig flott der, som ferieby, og jeg og mannen reiser tilbake til høsten, men for meg også var det Kairo som gjorde det største intrykket. Pyramidene, Citadelle, museet, Kahn el Kahlili (gedigent marked), Nilen, kulturen osv osv. Det er bare helt fantastisk...Men etter tre dager i Kario, som jeg synes var litt "skitten", altså forurenset, det var en slags fog over hele byen, var det deilig å komme til Sharm og sjøen igjen. Her kan man bade og kose seg - og for all del, SNORKL!!! det er bare helt ufattelig! På land i Egypt er det tørt og ørkenlandskap, men med en gang man kommer under vann er det en flora av fisker, blomster og liv generelt. Det anbefales på det varmeste! En anne ting er at det koster nesten ingenting å "leve" i Egypt, mat er billig, klær er billig, alt egentlig! Før jeg dro snakket jeg med legen min, han sa at det er ingen vaksiner som man MÅ ha for å dra til Egypt, men det kunne kanskje være en fordel å ta heptitt A vaksine. Jeg tok ingen ting, ikke IDOform engang, og verken jeg eller venninnen min ble dårlige (og vi spiste absolutt alt, salat, is, osv). Men man skal ikke drikke springvann, heller ikke pusse tennene i det ble det meg fortalt!' LYKKE TIL OG GOD TUR! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå