Gå til innhold

Gryte som brødform

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre litt teite spørsmål om å bruke gryte til brødsteking.

1: kan jeg bruke stålgryte, eller må det være jern?

2: må jeg bruke lokk?

3: må det være eltefri deig eller kan det være "vanlig" deig?

Anonymous poster hash: c2ebd...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Så lenge gryten tåler temperaturen kan du bruke den. Jeg prøvd litt ulike varianter, og får best skorpe med emaljert jerngryte.

2. Ja.

3. Nei.

Anonymous poster hash: 94adf...736
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke alt som leder varme, med vanlig brøddeig.

Gryter har tjukkere gods enn brødformer av aluminium, så det tar litt lengre tid før varmen sprer seg, og også før de kjøler seg. Dette har kun betydning når du hurtigsteiker på sterk varme uten lokk.

Du bør steke brød uten lokk, ellers risikerer du at det samler seg damp, og at deler av deigen blir "kokt".

Har brukt ildfaste former og kasseroller selv, med utmerket resultat. Favoritten er en pensjonert sautépanne som mistet skaftet. Blir litt tjukkere skorpe enn med tynn aluform. Samtidig gjør bruk av form at du kan bruke løsere deig. Da kan du øke steketiden.

Selv pleier jeg å drysse grovt mel i formen, og rulle deigen i det før jeg har den oppi. Etterhever til deigen når øvre kant, og litt høyere midt på. Da får jeg litt "soppform" på brødet, fordi det eser enda litt mer i ovnen. Men det går også greit å lage bolleformet brød med mindre deig. Smak og behag.

Stek lavt i ovnen, og bruk kun undervarme mot slutten (evt dekk toppen av brødet) hvis det brunes for fort oppå, i forhold til resten.

Tar noen prøveomganger for å tilpasse alt til din ovn. Gjærbakst er veldig tilgivende, og ingen millimetervitenskap, så du skal se det blir spiselig, selv om du må justere noen parametre underveis før det blir "perfekt".

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan bruke alt som leder varme, med vanlig brøddeig.

Gryter har tjukkere gods enn brødformer av aluminium, så det tar litt lengre tid før varmen sprer seg, og også før de kjøler seg. Dette har kun betydning når du hurtigsteiker på sterk varme uten lokk.

Du bør steke brød uten lokk, ellers risikerer du at det samler seg damp, og at deler av deigen blir "kokt".

Har brukt ildfaste former og kasseroller selv, med utmerket resultat. Blir litt tjukkere skorpe enn med tynn aluform. Samtidig gjør bruk av form at du kan bruke løsere deig. Da kan du øke steketiden.

Selv pleier jeg å drysse grovt mel i formen, og rulle deigen i det før jeg har den oppi. Etterhever til deigen når øvre kant, og litt høyere midt på.

Stek lavt i ovnen, og bruk kun undervarme mot slutten (evt dekk toppen av brødet) hvis det brunes for fort oppå, i forhold til resten.

Tar noen prøveomganger for å tilpasse alt til din ovn. Gjærbakst er veldig tilgivende, og ingen millimetervitenskap, så du skal se det blir spiselig, selv om du må justere noen parametre underveis før det blir "perfekt".

Takk for godt og utfyllende svar!

Jeg bakte mye før, men det er 2-3 år siden sist nå, og kunnskaper som ikke brukes forsvinner visst :)

Blir et brødbakeforsøk igjen i dag tror jeg :D

Anonymous poster hash: c2ebd...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker eltefritt i min jerngryte. Massiv jerngryte er bra fordi den er tung har derfor gode temperaturegenskaper når det kommer til denne bruken.

Jeg forvarmer kjelen til 240 grader, hiver oppi brødet når kjelen har stått ca 15-20 min etter nådd temperatur, steker med lokk de første 30 min og 15 min uten lokk. Blir skikkelig bra hver gang :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødet mitt smakte skikkelig høgg sist jeg prøvde! Prøvde LeCreuset sin egen oppskrift, siden jeg har en LeCreuset-gryte. Noen som har noen gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket har som funksjon å holde mest mulig fuktighet rundt deigen lengst mulig i stekeprosessen, slik at elastisiteten i glutenet får strekke seg maksimalt og brødet blir så luftig som mulige før skorpe dannes. Det samme kan oppnås ved å kaste vann eller isbiter inn i bunnen av stekeovnen idet man setter gjærbakst i ovnen.

Men Jim Laheys metode lar man lokket være på en halvtime, og steker siste kvarteret uten, slik at det får farge og skikkelig skorpe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokket har som funksjon å holde mest mulig fuktighet rundt deigen lengst mulig i stekeprosessen, slik at elastisiteten i glutenet får strekke seg maksimalt og brødet blir så luftig som mulige før skorpe dannes. Det samme kan oppnås ved å kaste vann eller isbiter inn i bunnen av stekeovnen idet man setter gjærbakst i ovnen.

Men Jim Laheys metode lar man lokket være på en halvtime, og steker siste kvarteret uten, slik at det får farge og skikkelig skorpe.

... med andre ord bør man ikke prøve å unngå at det samler seg damp, men søke å oppnå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...