Gå til innhold

Innbilt drektighet - sterilisere?

Anbefalte innlegg

Tispa mi fikk innbilt drektighet ved forrige løpetid. Dyrlegen anbefalte sterilisering.. Ville dere gjort det? I så fall.. Hvorfor, hvorfor ikke?

Jeg er også litt tilbakeholden fordi at jeg tidligere har erfart at hun ikke så lett går i narkose etc. så hun må få mye å sove på. Jeg tenker da at dette kan bli belastende for henne? Hvor ville dere eventuelt ha gjort det? Dyresykehus vs dyrlege? Prisen varierer jo også veldig her. Jeg vil ikke gå for det billigste, men det er jo noe jeg er interessert i å undersøke ettersom jeg må dekke det selv.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/813357-innbilt-drektighet-sterilisere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Funky Punk

Jeg ville definitivt gjort det kunne jeg gått tilbake i tiden når det gjelder min hund.

Hun fikk innbilt. Fikk medisin hver gang. Til slutt fikk hun jursvulster og måtte opereres. 1 år senere fikk hun flere klumper og da ble hun sterilisert samtidig som de fjernet svulstene.

Hadde jeg vært litt smartere, så hadde jeg sterilisert med en gang så hun slapp alt stresset hver gang hun kom i løpetid, og kunne unngått 1 ekstra unødvendig operasjon.

Om veterinæren er på din side så kan det hende du slipper å dekke hele beløpet selv dersom du har forsikring. Veterinæren kan legge frem saken at det er forebyggende operasjon og derfor nødvendig.

Alle tisper får egentlig innbilt drektighet etter løpetid, men det er individuelt hvor mye det merkes. Plages hunden nevneverdig av innbilten? Isåfall er det ofte greit å kastrere. Dersom hunden ikke plages, men bare du (f.eks. at hunden bare er litt fjern og søler melk rundtomkring) så bør man ikke ta den unødvendige risikoen med operasjon.

Anonymous poster hash: 94287...c2e

Tispa vår hadde innbilt svangerskap, men dyrlegen sa at det ikke er noen grunn i det hele tatt til at hun skal steriliserers.

Er det anbefalt for alle tisper om det plager hunden mye? Fikk ikke så mye informasjon fra min vetrinær.

Anonymous poster hash: 40bae...4e9

Annonse

• 2 uker senere...

Det er ikke uvanelig at tispene blir innbilte etter løpetid :) Jeg hadde ikke gjort noe med det - hverken gitt medisiner eller sterilisert :) Det jeg derimot hadde gjort var å aktivisere mye, fjerne alle bamser, småleker, ikke massert/klappa henne på magen :) Vet det er forskjellig grad av det å være innbilt, men det er jo ikke farlig - litt ubehagelig, ja kanskje, men det går over :)

Helt enig med Anette! Synes det er litt drastisk å kastrere hvis det bare har skjedd én gang. Selvfølgelig, ser du at dette er et problem ville kanskje kastrering være løsningen. Det som man kan ha litt i bakhodet er at når man fjerner livmora vil også naturlig hormonproduksjon gå tapt.

Skulle ønske jeg hadde sterilisert hunden vår mye tidligere enn vi gjorde.

Hun sleit mye med innbilt svangerskap, syns hun var veldig preget av det humørmessig.

Den dagen jeg HELDIGVIS endelig fikk rotet meg til det var det i grevens tid, hun hadde fått livmorbetennelse og livmora var stor som en fotball. Kunne gått veldig galt.

Om man uansett ikke skal avle er det i mine øyne like greit å sterilisere. Hunden slipper mye stress og risikoen for en del sykdommer forsvinner/minimeres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...