Gå til innhold

Stor krangel om innetid til 16,5 åring pluss ganske mye til....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rotete blir nok dette...

Har en 16,5 åring. Han var på jobb i går til kl 2100. Har vinterferie og ringte etter jobb. skulle ut med noen venner. Helt greit, men sa at han måtte være hjemme til kl 0100. Vi har hatt dette som fast inne tid.

Han kommer hjem kl 23, har sent sms om at det ikke ble noe av. Måtte snakke med oss skrev ha, men sendt så en sms hvor han ikke ville snakke med oss......

Kommer hjem, vi venter på han. Han er sint og forteller at vi har en jernklo på han. Alle andre får være ute lengre en halv time, og ingen foreldre sitter oppe å venter.Han har aldri nevnt dette før. Vi har tidligere sagt at han hvis behov kan være ute til 0130 (siste toget) Blir en kjempe krangel om mye.

Han har siden våren 2013 slitt med en depresjon, blir fulgt opp på BUP og går på medisiner i forhold til dette. Han har ingen forståelse for at dette er vanskelig for oss foreldre, at vi er bekymret. Vi får veiledning fra BUP som foreldre. .Alt er mas,spør vi hvordan dagen er er det mas, spør vi ikke er det galt. Han sitter på rommet sitt når han er hjemme, ser på Netflix eller gamer......

Er sosial i helgene, har ofte behov for å prate når han kommer hjem. Men i går var det helt feil at vi sitter oppe.

Endt med en slags ny enighet. Ny innetid kl 0130 og at en av oss sitter og venter på han.

Er vi for strenge? Er det uvanlig å være våkne når mindreårige kommer hjem om natten?

Anonymous poster hash: a9925...45d
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor sitter dere å venter på han? Dere kan heller be han komme inn på rommet deres, dersom dere er lagt, for å si at "nå er jeg hjemme". Og da kan dere jo sjekke klokken om tidspunktet dere har avtalt stemmer. Og så kan dere ha en regel om at han gir beskjed til dere hvem han er hos/hvor han skal være når han skal ut.

Jeg forstår godt at han fikk et lite "utbrudd" i går. Det har sikkert plaget han lenge at dere alltid sitter oppe til han kommer hjem, og at det føles som om dere passer alt for mye på han. Han er tross alt snart 17 år. Og det er da heller ikke lenge til han er 18. Synes egentlig dere bør slakke tøylene og la han være ute til han selv ønsker å komme hjem. Da må han selv passe på og lære seg å komme hjem til en fornuftig tid avhengig av om det er helg eller skoledag dagen etter. Evt kan dere avtale med han at dere prøver dette i f.eks 1 mnd og at om dere ser han planlegger fornuftig i forhold etter hva han skal dagen etter, så kan han få fortsette å velge selv. Og dersom han kommer valsende hjem kl 4 om natten, så får dere heller lage regler om innetid igjen. Det med at siste buss går 1.30 må han jo også selv tenke på. For han må jo komme seg hjem.

edit: dere kan jo også be han fortelle når han tenker å være hjemme dersom han skal velge selv.

Endret av Luckiness
  • Liker 7
Skrevet

TS her

Han har jo tidligere, senest forrige helg, hatt behov for å prate når han kommer hjem om natten i forhold til hva som har skjedd på festen.

Tenker du at en som går i 1,på VGS skal kunne bestemme selv når han/hun skal være hjemme om natten?

Skrevet

Synes det er en fin avtale dere fikk til nå jeg. Når han blir eldre, kommer han til å være takknemlig for at dere tok dere tid til å være der for ham. Det er bra at noen er våkne når ungdom kommer hjem fra fest, da har man litt oversikt over hvordan festen var også. Man får ikke den samme oversikten dersom man er i ørska og halvsover når ungdommen kommer hjem.

Anonymous poster hash: 5a804...484
  • Liker 10
Skrevet

Synes ikke dere er strenge. Har selv ei på samme alder, og hun må være hjemme senest kl 0100 i helgene. Ikke alltid jeg sitter oppe og venter på henne, men jeg sovner aldri før jeg hører hun er hjemme. I tillegg så får hun ikke gå hjem alene om helgene når hun har vært til venninner. Hvis hun ikke har noen å slå følge med så henter vi henne (stoler på henne, men ikke andre tullinger som ferdes ute).

Hun vet også at hun alltid kan ringe oss uansett hva det skulle være.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner at det er vanskelig for deg ts, det er ikke lett når de små blir store og uavhengige. Nå er jeg ung, og har nylig vært der sønnen din er.

Det er mye stress med å være i den alderen. Uansett om man er "populær" eller ikke. Man må alltid ha hodet hevet, smile, tulle og være med på alt. I alle fall tror man at det er det som er viktigst. Når man da kommer hjem, etter å ha vært intenst sosial i masse timer så vil man helst bare slappe av forran en skjerm og ikke trenge å være hyggelig, smilende og sosialt fungerende. Og det er jo da de fleste mødre kommer med hodet stinkende inn og vil høre hvordan dagen har vært. Godtar mor en "bra", så er det flott, men de fleste har energi nok til å komme med et handlingsreferat. Det er slitsomt nok å være utenfor huset om ikke mor skal grave om alt straks man kommer hjem.

• Liker 1
Skrevet

Endt med en slags ny enighet. Ny innetid kl 0130 og at en av oss sitter og venter på han.

Er vi for strenge? Er det uvanlig å være våkne når mindreårige kommer hjem om natten?

Nei, dere er ikke for strenge, og det tror jeg både dere og han vet. Men, du har en tenåring i hus, og tenåringer er vel generelt sett veldig glade i å "teste" grenser og ser nok ikke helt poenget med at mamma og pappa sitter oppe om natten for å forsikre seg om at de kommer trygt hjem.

Jeg regner ikke med at dere sitter oppe kun fordi han ofte har behov for å prate når han kommer hjem, men også for å være sikre på at han kommer seg hjem i god behold? Kan du ikke forklare ham dette? At selv om han snart er voksen og helt sikkert kan ta vare på seg selv, så trenger dere å vite at han faktisk kommer seg trygt hjem. Og at selv om han er til å stole på, så betyr ikke det at alle andre som ferdes ute på natten er det og at dere derfor velger å sitte oppe. :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Feil

Endret av Trude.lutt
Skrevet

TS her

Han har jo tidligere, senest forrige helg, hatt behov for å prate når han kommer hjem om natten i forhold til hva som har skjedd på festen.

Tenker du at en som går i 1,på VGS skal kunne bestemme selv når han/hun skal være hjemme om natten?

Hva har han behov for å prate om?

Har han drukket?

Dersom han babler i vei og virker oppspilt hadde jeg blitt bekymret for om han hadde tatt noe narkotika.

Men det kan jo være at han prater fordi dere er der. Om dere ikke hadde vært der hadde han ikke pratet med dere heller. Så hva snakker dere om?

Anonymous poster hash: c3b62...46f

• Liker 3
Skrevet

Ts her

Han tar ikke narkotika, jobber innen for feltet.

Han har nok drukket alkohol et par ganger, ikke hysterisk i forhold til det. Hn vet han kan ringe hvis det er noe

Grunnen til at han vil prate er at det ofte har skjedd noe på festen, slåssing, folk som har kommet som ikke skal være der osv......flere av festene har blitt avsluttet av politiet......

Han er den som har bedt om en prat, ofte har han sendt sms hvor han ber om det.

Skrevet

Ts her

Han tar ikke narkotika, jobber innen for feltet.

Han har nok drukket alkohol et par ganger, ikke hysterisk i forhold til det. Hn vet han kan ringe hvis det er noe

Grunnen til at han vil prate er at det ofte har skjedd noe på festen, slåssing, folk som har kommet som ikke skal være der osv......flere av festene har blitt avsluttet av politiet......

Han er den som har bedt om en prat, ofte har han sendt sms hvor han ber om det.

For noen fester han går på da... Men kan dere ikke bli enige om at dere legger dere, og så kommer han og sier i fra når han har kommet hjem, og om han vil snakke så gjør dere det?

Anonymous poster hash: c3b62...46f

Skrevet

Hvordan har han tenkt å komme seg hjem etter siste tog da? Dere kan jo være åpne, men være inne på deres rom og lese eller noe, da hører dere jo når han kommer hjem.

Tilslutt blir han nok takknemlig for at dere bryr dere. Jeg er ikke og har heller aldri vært en fest person, men dersom jeg var på en fest og overnattet f.eks så hindret set aldri mamma fra å ta seg litt vin/øl, og selv om det betyr at hun stoler på meg er det jo litt kjipt å ikke kunne ringe hjem om det skjer noe

• Liker 1
Skrevet

Virker som dere har et godt samarbeid, og godt at han vil prate med dere egentlig.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 16 bodde jeg for meg selv allerede, og selvsagt hadde jeg ikke innetider da. Om jeg var hjemme på helg og ute med venner så gjorde det da ingenting at jeg kom hjem klokka 3 om natta. Men så har jeg aldri noe tog jeg må rekke selvsagt. Jeg er nå straks 18 og gjør vel akkurat som jeg vil selv. Tror det er dette som er mest normalt. Venninnene mine har det i alle fall sånn de også.

Men tror foreldrene mine hadde hatt strammere tøyler om jeg ikke klarte å ta vare på meg selv.

Anonymous poster hash: f7b4a...a36
Skrevet (endret)

Da jeg var 16 bodde jeg for meg selv allerede, og selvsagt hadde jeg ikke innetider da. Om jeg var hjemme på helg og ute med venner så gjorde det da ingenting at jeg kom hjem klokka 3 om natta. Men så har jeg aldri noe tog jeg må rekke selvsagt. Jeg er nå straks 18 og gjør vel akkurat som jeg vil selv. Tror det er dette som er mest normalt. Venninnene mine har det i alle fall sånn de også.

Men tror foreldrene mine hadde hatt strammere tøyler om jeg ikke klarte å ta vare på meg selv.

Anonymous poster hash: f7b4a...a36

Tror ikke det er vanlig at an på 16 17 år får være ute til kl 0300. Kommer vel litt ann på hvor en bor også. Jeg bor i Asker/ Bærums området. Jeg hadde iallefall reagert hvis jeg hjem fra fest kl 0300 hadde møtt nabogutten på 16 år

Til TS

Synes det virker som avtalen er grei

Endret av Trude.lutt
  • Liker 1
Skrevet

Synes det høres ut som en god avtale dere har. Sønnen deres virker også å være en oppegående og fornuftig ung mann. Kan dere ikke heller avtale at om han ønsker å prate når han kommer hjem, så sender han en sms slik at dere vet at minst en av dere må sitte oppe? Også kan dere forsøke å være litt mindre "overvåkende" og legge dere før han kommer hjem med mindre dere pleier å sitte så lenge oppe til vanlig? :)

Skrevet

Hvis han ikke rekker det siste toget, så må dere hente han? Om han ikke skal være ute hele natta? Det betyr at dere kan sette et fornuftig krav der, om at han rekker det. Han må egentlig lære at også han må ta hensyn til andre, og at dette også gjelder foreldre.

Det er faktisk en trygghet i det at foreldre venter og er våkne når ungdommen kommer hjem, selv om han ikke tilsynelatende setter pris på det.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor sitter dere å venter på han? Dere kan heller be han komme inn på rommet deres, dersom dere er lagt, for å si at "nå er jeg hjemme". Og da kan dere jo sjekke klokken om tidspunktet dere har avtalt stemmer. Og så kan dere ha en regel om at han gir beskjed til dere hvem han er hos/hvor han skal være når han skal ut.

Jeg forstår godt at han fikk et lite "utbrudd" i går. Det har sikkert plaget han lenge at dere alltid sitter oppe til han kommer hjem, og at det føles som om dere passer alt for mye på han. Han er tross alt snart 17 år. Og det er da heller ikke lenge til han er 18. Synes egentlig dere bør slakke tøylene og la han være ute til han selv ønsker å komme hjem. Da må han selv passe på og lære seg å komme hjem til en fornuftig tid avhengig av om det er helg eller skoledag dagen etter. Evt kan dere avtale med han at dere prøver dette i f.eks 1 mnd og at om dere ser han planlegger fornuftig i forhold etter hva han skal dagen etter, så kan han få fortsette å velge selv. Og dersom han kommer valsende hjem kl 4 om natten, så får dere heller lage regler om innetid igjen. Det med at siste buss går 1.30 må han jo også selv tenke på. For han må jo komme seg hjem.

edit: dere kan jo også be han fortelle når han tenker å være hjemme dersom han skal velge selv.

Han er fortsatt 16, og det er noe helt annet enn 18, selv om det i antall år ikke er så lenge til. Det er mye utvikling som skjer i mellomtiden, han vil bli mye mer voksen i løpet av de 1,5 år.

Men der er han ikke enda, så det å råde til at han får være ute så lenge han vil, er helt uansvarlig. Det får meg til å lure på hvor gammel du er?

En må slakke på tøylene i tråd med utvikling, og det er heller ikke det samme for alle.

Skrevet

Kommer muligens an på hvor man bor, men jeg hadde ikke innetider da jeg gikk på vgs! Er han ute på fest, så vil man jo sørge for at han kommer seg trygt hjem, men er han ute med venner så er det vel ikke noe å vente på.. Mobilen kan jo ligge på nattbordet så han får tak i dere dersom han trenger. Jeg har kommet hjem både 3 og 4 etter vennekvelder, filmkvelder, datapartys osv.. Men jeg hadde jo vett til å komme meg trygt hjem og komme tidligere dersom jeg skulle opp tidlig dagen etter. Dere kjenner deres sønn best, og hvis du mener han ikke er mer ansvarsfull enn at han trenger innetid kl. 01:00, så får dere fortsette med det.. Men jeg forstår han godt, for jeg husker ingen som hadde innetid før 2 i hvertfall.

Anonymous poster hash: aa41e...e4b
Skrevet

Ts her

Takk for gode svar.

Ja selvfølgelig har det noe å si hvor han er. og om det er fest eller filmkveld.

Han har begynt på vgs i nabokommunene. Vi kjenner ingen av hans nye venner. Er han hos barndomsvenner 5 min unna på filmkveld ikke noe prob.

Vi bor i Oslo området.

Har snakket med han nå i dag, fått en klem og ingen sint gutt i dag.

16 år er ikke 18 år. Selv som 18åring kommer vi til å forvent en del ting, bor han hjemme er han jo endel av familien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...