Gå til innhold

Er jeg sær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er av den gammeldagse typen (tydeligvis) som ikke vil gå rundt og være forlovet i evigheter før man gifter seg. Jeg mener at når man forlover seg så skal det være bryllupsplaner innen overskuelig fremtid.

Venner og familie er stikk motsatt... Samtlige jeg kjenner som ikke allerede er gift, men kun forlovet, har vært dette i flere år, uten at noe bryllup er på tapetet. De "verste" har vært forlovet i 8 år! Flere har også flere forlovelser bak seg...

Får hele tiden høre at "man må jo begynne et sted", "forlovelse binder hverandre sammen", "mer forpliktende"..... Jeg føler ikke en forlovelse betyr en dritt når det gjøres på denne måten. Føler meg som et sosialt utskudd når jeg må forsvare hvorfor jeg ikke enda har ring på fingeren!

Skjedde igjen i går.... Måtte derfor bare få ut litt frustrasjon!

Anonymous poster hash: 4e649...2e5
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboeren min er også slik - skal vi forlove oss skal vi sette en dato for bryllupet..

Jeg er litt mer sånn at jeg synes det er veldig koselig å være forlovet, så tar man resten siden. Men jeg ser argumentet, det er et godt argument, for det er jo egentlig det en forlovelse er til for.

Det er jo opp til hver og en hva man mener - det er ingen andre sin sak enn din egen spør du meg. For min del er det min familie som maser om når vi skal gifte oss og få barn.. Når jeg sier vi ikke vil ha barn, blir jeg ledd opp i ansiktet og får klar beskjed om at det kommer til å endre seg.. Er 28 nå, og aldri hatt mindre lyst på barn enn nå, så jeg tror ikke det kommer til å endre seg.

Anonymous poster hash: e864d...abd
Skrevet

Jeg er enig med deg, men virker som om for de fleste er det bare en måte å vise at man er seriøse på =/

Skrevet

Enig med deg, TS. En forlovelse er en offentliggjøring av at man i nær framtid skal inngå ekteskap. Å være forlovet i mange år uten å ha bryllupsplaner er sikkert koselig det, men.. kan virke litt som at forlovelsen blir litt "utvannet", litt halvveis.. - vet om flere som har vært forlovet både en og to ganger- fortsatt ikke noe ekteskap

Anonymous poster hash: 25fde...293
  • Liker 8
Skrevet

Er helt enig med deg, TS. Jeg ser ikke poenget med å forlove seg uten å sette en bryllupsdato, og for oss var det ikke aktuelt å annonsere det ene uten det andre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er også helt enig, TS :) En bør ikke forlove seg om en ikke har en intensjon om å gifte seg innen overskuelig fremtid.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig, TS. Slike forlovelser er direkte patetisk.

Anonymous poster hash: f0849...ceb
  • Liker 3
Skrevet

Er forlovert for andre og siste gang. Første gang var jeg ung, dum og naiv. Denne gangen var alt nøye gjennomtenkt.
Vi har også satt dato for bryllup, for som deg TS mener jeg også at en forlovelse innebærer bryllup.

Skulle forlovelse eller ekteskapet havarere, kommer jeg ikke til å gjenta noen av delene. Skal jeg gifte meg skal det være for godt, ellers kan det bare være ;)

Anonymous poster hash: d4bc7...e0a
Gjest Hjertesukk
Skrevet

Halleluja TS. Er så enig :) Det blir for dumt å forlove seg om man ikke har planer om å gifte seg.

Skrevet

En forlovelse er jo tross alt en måte man viser omverdenen at man er forpliktet "før løftet", så for meg henger det automatisk sammen med at man da har tanker til selve løftet også :) Jeg er såpass gammeldags og direkte at jeg sier "gratulerer! Når er bryllupet?" og kikker lett brydd bort hvis de svarer at det bare er forlovet.. Jeg syns vi skal gå tilbake til tiden hvor man måtte tinglyse forlovelsen og den var tilnærmet like vanskelig å bryte som hvis man søkte skilsmisse. Da hadde nok for tatt slutt på alle disse tulleforlovelsene ;)

• Liker 3
Skrevet

Enig med deg, TS. Jeg har jo visst lenge at mannen min er "den rette", men ventet med å fri til jeg var klar for å planlegge bryllup. Mannen hadde hintet om forlovelse tidligere, men jeg ga klar beskjed om at det ikke ble forlovelse før vi faktisk skulle planlegge bryllup. Og det var han ikke interessert i da, så det tok noen år før vi forlovet oss etter den praten.

Skrevet

Jeg syns folk må få gjøre som de ønsker. Om andre har lyst til å "bare" være forlovet, må de gjerne det for min del.

Selv forlovet vi oss, med tanke for ekteskap.

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke blir fridd til før samboer føler han kan gifte seg innen et års tid. Så du er ikke alene =)

Anonymous poster hash: dbd65...c64
Skrevet

Jeg er helt enig med deg, TS. En forlovelse betyr ingenting hvis man ikke planlegger bryllup i overskuelig fremtid. Da er man jo bare kjærester, akkurat som før. Hele poenget med forlovelse, er jo at man blir enige om å gifte seg.

• Liker 2
Skrevet

Du er ikke sær TS! Jeg er enig og flere venninner med meg. Jeg synes et tidsrom på et par år er rimelig, slik at man kan få bli enige om hva man ønsker av et bryllup før man begynner å planlegge hvis det ikke er snakket så mye om før :) Man frir da vel med et bryllup i tankene tenker jeg da? Hvit kjole, sort dress, mat, kaker og fest? :)

Skrevet

Det er ikke sært. Syns det er merkelig å forlove seg uten å ha planer om å gifte seg innen 1 år. I vår familie er de fleste veldig tradisjonelle på dette området. Tror alle i vår familie, bortsett fra de som har vært gift før, har giftet seg innen et år etter forlovelsen. Også før barn. De som har vært gift har forlovet seg igjen, men gifter seg nok ikke. Også en greie i vår familie, man gifter seg kun EN gang.

Skrevet

Mange kaster på forlovelsesringer i heisen uten å ville se i fremtiden. Vil bare være forlovet. Misbruk synes jeg.

Jeg vil ikke være forlovet lenger enn noen måneder i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet

Helt enig! Er teit å love å gifte seg hvis de ikke har tenkt å gifte seg. Hvor er logikken, liksom? Men om det tar 1 eller 8 år, er for meg likegyldig, så lenge de virkelig har tenkt å gifte seg.

De må gjerne være seriøse, men ikke kall det forlovelse, som betyr et løfte om giftermål, om det ikke er planen. Kall det ringkjærester, samboer eller hva som helst. Jeg kaller ikke joggeskoene mine for høyhælte sko bare fordi jeg liker høyhælte sko.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Enig. Vi forlovet oss fordi vi ville gifte oss. Vi kunngjorde forlovelsen ved å si: "Vi skal gifte oss i løpet av 2014(hadde ikke dato)." Dette synet er mye på grunn av en haug med bekjentes "fjortisforlovelser" i ungdomstida. ;-)

Folk kan selvfølgelig gjøre som de ønsker, uten at det plager meg da. =)

Endret av Bergensbrud2014
  • Liker 1
Skrevet

Ligger vel i ordet, for- lovet - Man har lovet seg bort. Som en reservert plass på restauranten.

Du har jo rett som de andre sier i tråden her. Kult med noen som er bevisst på forlovelse/ ekteskap, for disse sin egen skyld.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...