Gå til innhold

Fungerer lavkarbo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fungerer lavkarbo uavhengig av hvor mange kalorier man får i seg? Har en venninne som har begynt på lavkarbo og hun lever omtrent på majones og klarte å få i seg 2500 kcal bare til lunch.

Anonymous poster hash: 3f53f...bb6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det fungerer utmerket til å gå ned i vekt i form av vann og muskelmasse.
Men så lenge man ser bra ut så gjør det vel ingenting?

Anonymous poster hash: e0d38...b86
  • Liker 1
Skrevet

Fungerer lavkarbo uavhengig av hvor mange kalorier man får i seg? Har en venninne som har begynt på lavkarbo og hun lever omtrent på majones og klarte å få i seg 2500 kcal bare til lunch.

Det funker nok ikke uanset hvordan du vrir og vender på det.

Lav-karbo kan funke, men du trenger enda vitaminer og mineraler. Høres ut som om venninnen din er en typisk "lat-lav-karbo". tror de kan kose seg med masse fett og ikke gjøre en innsats og gå ned i vekt.

Selv har jeg ikke gått på lav-karbo, men gått på 0-karbo/ketose og det funker helt ypperlig. Mistet under et halvt kilo muslker på 1 mnd, og over 10 kg fett.

Anonymous poster hash: d41bd...ef4

Skrevet

For meg var ikke lavkarbo noe særlig. Ble slapp og sliten, og klarte ikke fullføre en løpetur engang! Løping er viktig for meg.

Men det er abslutt verdt et forsøk - dersom man gjør det skikkelig! Men for meg er en god dose karbohydrater nødvendig for at jeg skal ha det bra. Får karbo fra litt poteter og søtpoteter, linser og bønner ol. men ikke fra ris og pasta.

Funker utmerket for meg. Man må nesten bare prøve seg fram og se hva som funker for en selv :) Har hatt 1 mnd på mange ulike kosthold - det er ganske kjekt å prøve!

• Liker 1
Skrevet

Lav-karbo kan funke, men du trenger enda vitaminer og mineraler. Høres ut som om venninnen din er en typisk "lat-lav-karbo". tror de kan kose seg med masse fett og ikke gjøre en innsats og gå ned i vekt.

Selv har jeg ikke gått på lav-karbo, men gått på 0-karbo/ketose og det funker helt ypperlig. Mistet under et halvt kilo muslker på 1 mnd, og over 10 kg fett.

Takk

Hun er i Ketose, jeg tviler ikke på innsatsen hennes så vil ikke si "lat-lavkarbo". Men kan man få i seg så mange kalorier man bare vil så lenge man er i ketose?

Brydde du deg om kalorier da du var i ketose og var du veldig overvektig da du gikk ned 10 kg fett? Trodde selv 1 kg i uka var ganske rask slanking.

TS

Skrevet

Her er et eksempel på at det er lett å tro at kcal mengden ikke har noe å si på lavkarbo!

Jeg er helt enig med påstanden om "lat-lavkarbo"!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10039901

Skrevet

Mener du: "Kan man gå ned i vekt uansett hvor mye man spiser så lenge man spiser lavkarbo?".

Svaret er nei.

Det blir mer riktig å si: For de fleste som spiser et godt sammensatt lavkarbokosthold kan spise så mye de har lyst på, det vil si følge sultfølelsen, og likevel være vektstabil eller gå ned i vekt. Jo lavere du drar karbohydratmengden, jo større sannsynlighet er at du går ned i vekt.

Det er også veldig vanlig dersom man har spist et kosthold med overvekt av energi fra karbohydrater at man opplever å miste all energi når man legger om til lavkarbo. Kvalme, hodepine, følelse av ubehag, restless leg og kramper er vanlige bivirkninger. Veldig mange avbryter kostholdsendringen pga disse endringene, men de er ikke permanente.

Lavkarbo (som ikke er det definert kosthold) er heller ingen mirakelkur, men utifra det utvalget vi har i dag er nok det det beste utgangspunktet du har for å tilpasse kostholdet til dine behov og ønsker.

• Liker 3
Skrevet

Her er et eksempel på at det er lett å tro at kcal mengden ikke har noe å si på lavkarbo!

Jeg er helt enig med påstanden om "lat-lavkarbo"!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10039901

Mener du: "Kan man gå ned i vekt uansett hvor mye man spiser så lenge man spiser lavkarbo?".

Svaret er nei.

Det blir mer riktig å si: For de fleste som spiser et godt sammensatt lavkarbokosthold kan spise så mye de har lyst på, det vil si følge sultfølelsen, og likevel være vektstabil eller gå ned i vekt. Jo lavere du drar karbohydratmengden, jo større sannsynlighet er at du går ned i vekt.

Det er også veldig vanlig dersom man har spist et kosthold med overvekt av energi fra karbohydrater at man opplever å miste all energi når man legger om til lavkarbo. Kvalme, hodepine, følelse av ubehag, restless leg og kramper er vanlige bivirkninger. Veldig mange avbryter kostholdsendringen pga disse endringene, men de er ikke permanente.

Lavkarbo (som ikke er det definert kosthold) er heller ingen mirakelkur, men utifra det utvalget vi har i dag er nok det det beste utgangspunktet du har for å tilpasse kostholdet til dine behov og ønsker.

Takk til begge.

Skrevet

Når kommer folk til å lære at sånt ikke funker? Med EN GANG du slutter med lavkarbo så legger du på deg, det har jeg vært vitne til MANGE ganger!

Det BESTE er å spiste sunt, variert, kontrollert og bruke mer enn det man får i seg.

Vær ei god venninne og fortell det til henne.. Lei av folk som skal tro på sånne mirakelkurer, DET FUNKER IKKE.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Uansett hva kosthold du velger så handler det om kalori inn/ut. Greia med lavkarbo er at det er begrenset hvor mye proteiner og fett du klarer å stappe i deg før du blir mett og derfor spiser de fleste mindre kalorier totalt sett fordi de rett og slett ikke orker store mengdene.

I tillegg metter fett lenge slik at en sjeldent er sulten mellom måltider. De fleste som spiser lavkarbo spiser som oftest ikke flere enn 3 måltider om dagen, mulig et lite mellommåltid.

Og så må en ikke blade LCHF og lavkarbo. Det er 2 forskjellige kosthold.

De som spiser mer karbohydrater kan ofte føle mer sult og mer svingende blodsukker og det er også derfor mange sliter med at de er konstant sulten når de spiser lavkalori med karbohydrater.

Men dette er individuelt. For noen funker det ene for andre funker det andre. Det er ingen fasit. Det viktigste er at en finner et kosthold som fungerer for seg og sin livsstil.

• Liker 1
Skrevet

Når kommer folk til å lære at sånt ikke funker? Med EN GANG du slutter med lavkarbo så legger du på deg, det har jeg vært vitne til MANGE ganger!

Det BESTE er å spiste sunt, variert, kontrollert og bruke mer enn det man får i seg.

Vær ei god venninne og fortell det til henne.. Lei av folk som skal tro på sånne mirakelkurer, DET FUNKER IKKE.

Skrevet

Ble tull med siteringen:

Selvfølgelig går man opp igjen om man går tilbake til det kostholdet som gjorde deg overvektig i utgangspunktet ... Noen endringer må man jo gjøre for å holde vekten nede.

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

Nei, men en gang en spiser mer enn en forbrenner så legger en på seg. Uansett hva kosthold en lever etter.

• Liker 2
Skrevet

Lav karbo som livsstil fungerer. LCHF fungerer for å gå ned i vekt Når vektmålet er nådd kan lavkarbo vært tingen for å holde vekta.

For meg hjelper lavkarb i forhold til betennelser i kroppen, bedre søvn, bedre hud og mindre smerter.

• Liker 1
Skrevet

Uansett hva kosthold du velger så handler det om kalori inn/ut. Greia med lavkarbo er at det er begrenset hvor mye proteiner og fett du klarer å stappe i deg før du blir mett og derfor spiser de fleste mindre kalorier totalt sett fordi de rett og slett ikke orker store mengdene.

Enig. Jeg trodde jeg spiste kjempemye når jeg først la over til lavkarbo, men når jeg faktisk sjekket hvor mange kalorier jeg fikk i meg fylte jeg opp kvota helt fint. Kroppen sa også fra om at den var sulten på en annen måte. Magen kunne rumle og jeg kjente at kroppen sa hey, nå er det på tide å spise, men jeg ble ikke slapp og ukonsentrert og grinete og fikk hodepine slik som på høykarbo.

Anonymous poster hash: 24cd4...9b7

Skrevet (endret)

I tillegg metter fett lenge slik at en sjeldent er sulten mellom måltider.

De som spiser mer karbohydrater kan ofte føle mer sult og mer svingende blodsukker og det er også derfor mange sliter med at de er konstant sulten når de spiser lavkalori med karbohydrater.

Jeg tror det er det som skjer når jeg slanker meg - at det er karbohydratene som gjør meg sulten, og når jeg kutter kalorier, kutter jeg også (mest) karbohydrater. Jeg er mye mindre (aldri) sulten når jeg slanker meg, selv om jeg ikke spiser typisk lavkarbo.

Eller er det bare det at jeg har kuttet ut sukker som gir denne effekten? Er alle karbohydrater like?

Tillegg: Eller har ikke sultfølelsen noe med sukker og karbo å gjøre i det hele tatt, bare at jeg har spist dårlig/ensidig og fått mangel på næringsstoffer?

(Tankespinn, forventer ikke svar :laugh: )

Endret av Pringle
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jeg tror det er det som skjer når jeg slanker meg - at det er karbohydratene som gjør meg sulten, og når jeg kutter kalorier, kutter jeg også (mest) karbohydrater. Jeg er mye mindre (aldri) sulten når jeg slanker meg, selv om jeg ikke spiser typisk lavkarbo.

Eller er det bare det at jeg har kuttet ut sukker som gir denne effekten? Er alle karbohydrater like?

(Tankespinn, forventer ikke svar :laugh: )

Haha :)

Det kommer selvsagt an på karbohydratene og hvordan du setter sammen måltider.

Spiser du kjøtt, fullkornsris og masse grønnsaker så er jo de karbohydratene trege så du vil få et greit stabilt blodsukker slik at du ikke blir sulten fort igjen.

Spiser du derimot en Grandiosa som har hvit bunn med raske karbohydrater så er iallefall jeg sulten etter ca. 30 minutter selv om hele pizzaen har mer kalorier en måltidet med kjøtt, fullkornspasta og grønnsaker.

Sukker har jo samme effekten med at det gir ekstremt svingende blodsukker og da blir man jo kjempesulten temmelig rask.

Så de som spiser en del karbohydrater vil jo ha mye mer nytte av de gode og trege karbohydratene :)

Endret av Runforit
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Ja, det er helt utrolig hvor mye man kan få ned av raske karbohydrater. Ikke rart mange av oss blir tjukke! Mye lettere å begrense seg med sunnere mat - ikke fordi det smaker vondt, hehe, men man blir faktisk mett av det. Jeg har kommet fram til noen "kompromisser", "trygg mat" som jeg kan spise meg mett på. Det funker bra for meg.

Skrevet

Når man snakker om å bli sulten etter å ha spist raske karbohydrater så handler det sannsynligvis ikke om svingende blodsukker. Blodsukkeret når først sin topp en god stund etter måltidet og sitt absolutte lavpunkt (under fastende nivåer) flere timer senere.

Sannsynligvis dreier det seg om lysten på noe mer (søtt) gjennom andre signalveier. Det er etter hvert en akseptert teori at sukker stimulerer belønningsfølelse som omtrent stimulanter. Det finnes også noe forskning rundt dette med avhengighet i sammenheng med denne belønningsfølelsen.

Metthet blir også signalert via leptin som produseres i fettceller. Det er ikke uvanlig at overvektige er resistent til dette signalet. Robert Lustig skriver en del om akkurat dette.

• Liker 2
Skrevet

Shoutout til Supraspinatus for å komme med masse nyttig input om kosthold! Lærer alltid noe av å lese svarene dine :)

Anonymous poster hash: 24cd4...9b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...