AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #1 Skrevet 19. februar 2014 Jeg har ADHD og er lei av fordommene rundt oss med diagnosen! Hadde først veldig lyst til å bli politi, men der kommer man jo ikke langt med ADHD virker det som! Pilot, ambulansesjåfør, brannmann eller idrettsutøver på høyt nivå kan man også se langt etter (ettersom de fleste ADHD-medisiner står på dopinglista, om ikke alle). Man kan jo bli alt dette dersom man ikke har fått diagnosen på papiret og ikke bruker medisin, men det er ikke noe jeg ville valgt fremfor å være medisinert. Jeg forstår godt det med at de ikke nødvendigvis vil ha en kvinne eller mann med ADHD bak styret på et fly eller i Forsvaret blant massevis av våpen, det gjør jeg. Det er jo ikke alle som har like god kontroll på sinnet sitt, verken med eller uten ADHD. Som kjent kan man også være hakket mer dristig og distré med diagnosen. Likevel så tror jeg f.eks. at jeg kunne ha blitt en flink politikvinne, fordi jeg har flere gode egenskaper som jeg vet de ser etter i den jobben. Men sånn blir det ikke! Heldigvis for meg så har jeg en stor interesse i jus, så jeg har bestemt meg for å gå den veien, og til slutt bli advokat. Kan lett sitte 10 timer å studere/lese i strekk, har god hukommelse og lærer fort. Dette vet jeg kommer av at diagnosen hjelper meg å fokusere fullt og helt på det jeg er interessert i, og om jeg vil noe, så er jeg ekstremt målbevisst og fokusert. ADHD er ikke bare negativt! Stort engasjement, viljestyrke, effektivitet og evnen til å jobbe hardt og hurtig er bare noe av det positive diagnosen kan gi om man bruker det riktig. Klarer man å snu de negative egenskapene, f.eks. agressjon til noe positivt, har man en haug av ekstra krefter å tære på i fordel for en ADHD-fri person. Det jeg vil med dette innlegget er å høre hva enten DU eller noen du kjenner med ADHD har tatt utdannelse innenfor/jobber med, eller eventuelt hva du studerer? Hvordan synes du det funker å jobbe/studere/generelt leve med ADHD? Hva mener du om "fordommene"? Anonymous poster hash: 797e4...8aa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #2 Skrevet 19. februar 2014 Min kusine er forsker, men jeg tror det er ADD hun har for hun er ikke hyperaktiv, men likevel impulsiv... Anonymous poster hash: 269a6...fb3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #3 Skrevet 19. februar 2014 jeg har adhd og prøver å fullføre en fagskoleutdanning på andre forsøk, men tror helt ærlig at jeg ikke kommer til å klare det denne gangen heller. sitter igjen med et stort studielån og ingen utdannelse etter flere mislykkede forsøk. jeg jobber i helsevesenet og fungerer veldig bra i den jobben! derfor tenker jeg kanskje å samle timer og ta fagprøva. tror ikke jeg hadde fungert like godt om jeg skulle jobbe med det jeg studerer nå… også trives jeg veldig godt med det jeg jobber med! ville gjerne tatt høyere utdanning innenfor det fagområdet, men slår meg til ro med fagbrev (om jeg klarer det). er ikke så opptatt av lønna uansett Anonymous poster hash: 6ed54...916
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #4 Skrevet 19. februar 2014 Jeg kjenner 2-3 førskolelærere med ADHD, en journalistutdannet, to elektroingeniører, en data og telekommunikasjonsmontør, en bonde, en gartner. Halvparten av disse er i slekta mi og det er bare journalisten som bruker medisin. To av disse har vel egentlig ADD ( inkludert meg selv) og da vi studerte sammen, var det en del i kullet vårt som ergrer seg grønne over at det var de største vimsekoppene som stakk av med de beste karakterene og gjorde det best til eksamen. Vi hadde en viss skippertaksmentalitet begge to, men var de som var mest aktive i faglige diskusjoner og leste mye utenom pensum. Dessverre for oss var det også vi som trengte å koble mest ut etter eksamen eller f.eks større oppgaver. Selv må jeg kombinere variasjon og ro rundt meg for å yte best. Jeg må ha noen rutiner på plass, men får jeg for mange rutiner, så kjeder jeg meg og søker nye utfordringer. Er godt likt i jobben, men enkelte medarbeidere blir muligens litt forvirret av meg, da jeg gjerne har mange jern i ilden. Anonymous poster hash: 07092...2aa
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #5 Skrevet 19. februar 2014 Jeg kjenner 2-3 førskolelærere med ADHD, en journalistutdannet, to elektroingeniører, en data og telekommunikasjonsmontør, en bonde, en gartner. Halvparten av disse er i slekta mi og det er bare journalisten som bruker medisin. To av disse har vel egentlig ADD ( inkludert meg selv) og da vi studerte sammen, var det en del i kullet vårt som ergrer seg grønne over at det var de største vimsekoppene som stakk av med de beste karakterene og gjorde det best til eksamen. Vi hadde en viss skippertaksmentalitet begge to, men var de som var mest aktive i faglige diskusjoner og leste mye utenom pensum. Dessverre for oss var det også vi som trengte å koble mest ut etter eksamen eller f.eks større oppgaver. Selv må jeg kombinere variasjon og ro rundt meg for å yte best. Jeg må ha noen rutiner på plass, men får jeg for mange rutiner, så kjeder jeg meg og søker nye utfordringer. Er godt likt i jobben, men enkelte medarbeidere blir muligens litt forvirret av meg, da jeg gjerne har mange jern i ilden. Anonymous poster hash: 07092...2aa . Meg, over her. Jeg glemte at jeg også kjenner en spesialpedagog med ADHD. Anonymous poster hash: 07092...2aa
SnappleIsland Skrevet 19. februar 2014 #6 Skrevet 19. februar 2014 Hei hei! jeg er en 21 år gammel jente med ADHD og sliter veldig med konsentrasjonsproblemer og impulsivitet. Tok hundrevis av tester i over et år i samarbeid med psykolog før jeg fikk diagnosen ADHD. Har aldri brukt noen form for medikamenter på grunn av dette. Jeg studerer for øyeblikket sisteåret bachelor i psykologi + førsteåret siviløkonomi. så jeg studerer for øyeblikket to separate utdanninger. Dette har krevd uhorvelig mye selvdisiplin og nøye planlagte studieplaner for å komme i mål!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #7 Skrevet 20. februar 2014 Jeg har adhd. Tok yrkesrettet utdanning da jeg startet på vgs som 15-16åring. Endte med å droppe ut av grunnkurs for så å ta det på nytt, men strøk i en del fag jeg måtte ta opp igjen. Fullførte vg1 og startet på læretid som jeg raskt droppet ut av til fordel for noe annet. Nå i voksen alder har jeg tatt ny yrkesrettet utdannelse som helsesekretær. Gikk et komprimert løp så det var tungt og krevde en del av meg, men jeg klarte å fullføre med gode karakterer. Har aldri vært særlig skoleflink så høyere utdanning nytter ikke for meg, selvom jeg har veldig lyst, det krever for mye konsentrasjon. Jeg har ikke fått medisiner ennå. Anonymous poster hash: 10163...888
cattleya Skrevet 20. februar 2014 #8 Skrevet 20. februar 2014 Jeg har ADHD og er lei av fordommene rundt oss med diagnosen! Hadde først veldig lyst til å bli politi, men der kommer man jo ikke langt med ADHD virker det som! Pilot, ambulansesjåfør, brannmann eller idrettsutøver på høyt nivå kan man også se langt etter (ettersom de fleste ADHD-medisiner står på dopinglista, om ikke alle). Man kan jo bli alt dette dersom man ikke har fått diagnosen på papiret og ikke bruker medisin, men det er ikke noe jeg ville valgt fremfor å være medisinert. Jeg forstår godt det med at de ikke nødvendigvis vil ha en kvinne eller mann med ADHD bak styret på et fly eller i Forsvaret blant massevis av våpen, det gjør jeg. Det er jo ikke alle som har like god kontroll på sinnet sitt, verken med eller uten ADHD. Som kjent kan man også være hakket mer dristig og distré med diagnosen. Likevel så tror jeg f.eks. at jeg kunne ha blitt en flink politikvinne, fordi jeg har flere gode egenskaper som jeg vet de ser etter i den jobben. Men sånn blir det ikke! Heldigvis for meg så har jeg en stor interesse i jus, så jeg har bestemt meg for å gå den veien, og til slutt bli advokat. Kan lett sitte 10 timer å studere/lese i strekk, har god hukommelse og lærer fort. Dette vet jeg kommer av at diagnosen hjelper meg å fokusere fullt og helt på det jeg er interessert i, og om jeg vil noe, så er jeg ekstremt målbevisst og fokusert. ADHD er ikke bare negativt! Stort engasjement, viljestyrke, effektivitet og evnen til å jobbe hardt og hurtig er bare noe av det positive diagnosen kan gi om man bruker det riktig. Klarer man å snu de negative egenskapene, f.eks. agressjon til noe positivt, har man en haug av ekstra krefter å tære på i fordel for en ADHD-fri person. Det jeg vil med dette innlegget er å høre hva enten DU eller noen du kjenner med ADHD har tatt utdannelse innenfor/jobber med, eller eventuelt hva du studerer? Hvordan synes du det funker å jobbe/studere/generelt leve med ADHD? Hva mener du om "fordommene"? Anonymous poster hash: 797e4...8aa Jeg tror først og fremst du burde gå etter dine interesser og så tenke hva er evt. dine utfordringer med ADHD etter det. Enig i at politi (som krever helt sykt stor tålmodighet *les impulskontroll) kanskje ikke er tingen, men kan jo høres bra ut med juss om du er interessert. Men jeg er uenig i det du skriver om at "diagnosen din hjelper deg å fokusere" det er godt mulig du er fokusert altså, men det har ingenting med ADHD diagnosen din å gjøre. Det er ikke slik at folk med ADHD er mer fokusert enn andre. Ta heller litt "kredit" for at du som person er flink å lese og utholdende For øvrig kjenner jeg folk med ADHD som er brannmenn, sykepleiere og musikere 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har ikke adhd, men bipolar lidelse. Det vil si, jeg har ikke diagnosen fordi jeg er av dem som har valgt å ikke ha den på papiret, og ikke ta medisiner. Jeg velger å se på de egenskapene jeg har, og som også karakteriserer diagnosen, som svakheter og styrker ved meg. Jeg er også ekstremt konsentrert og kan jobbe hardt over lang tid når jeg "faller" for noe. På samme måte som det krever mye av meg å lære meg noe jeg ikke finner interessant. Det fine med høgskolen for min del, er at jeg velger linje og fag etter interesse. Jeg har aldri hatt det bedre! Tidligere, mens jeg enda ble utredet for diagnosen og fortalte folk dette opplevde jeg at folk "googlet" meg. Det var en ekkel opplevelse. Alle mennesker har styrker og svakheter. Slik jeg ser det kan alle diagnoser forklare enkelte trekk ved et menneske, og også være nyttig i behandling, men i aller høyeste grad handler det om å finne "det som fungerer for deg" uansett personlighet og diagnose, som på ingen måte henger sammen. Anonymous poster hash: 88464...00e
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Når jeg tenker meg om, er det ingen jeg vet om med ADHD (fra grunnskolen min) som har utdannelse. Det høres kanskje litt rart ut, men alle har faktisk fått barn i veldig ung alder også. Merkelig. Det er snakk om seks mennesker. Men jeg har en venninne med ADHD som faktisk går politihøyskolen, jeg tror hun går på medisin også... men nå begynte jeg å lure litt på akkurat det. Men uansett så går hun politihøyskolen og det passer henne midt i blinken, hun er en skikkelig flott og tøff jente med bein i nesa Anonymous poster hash: 2c3c1...4b4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Har ADD og har slitt mye på skolen gjennom årene. Er 21 år og har forsøkt å gjort ferdig VGS siden jeg var 16 år. Det var ikke før jeg fikk barn at jeg fikk til på skolen. Jeg fikk motivasjon av å ha noen som er fullstendig avhengig av meg, og jeg ville kunne gi barnet en god oppvekst uten store økonomiske problemer. Gikk ut første året helse og sosial med 5(!!!) i snitt Fint det du skriver, og kjenner meg absolutt igjen. Anonymous poster hash: 4c573...73a
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #12 Skrevet 26. mars 2014 Har ADHD (kvinne23) og begynte på medisinutdanningen i Polen, men sluttet fordi jeg ikke hadde nok interesse. Nå skal jeg studere psykolog til høsten:) Anonymous poster hash: 88908...56c
Guybrush Skrevet 26. mars 2014 #13 Skrevet 26. mars 2014 Har inntrykk av at svært mange er selvdiagnosert som adhd tilfeller. Hvor mange av de dere oppgir å kjenne vet dere hundre prosent har en diagnose? Og det er vel også slik at diagnosen ikke definerer en persons alle egenskaper. Så om du er konsentrert kommer vel ikke det nødvendigvis av diagnosen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå