AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Jeg har kastet meg på trenden med eltefritt brød, det er jo SÅ enkelt, og så godt! Og rimeligere enn kjøpebrød. Jeg bruker en silikonform som jeg blander, hever og steker i, så det blir minimalt med både jobb og oppvask! Her om dagen prøvde jeg å steke 3 brød på en gang, men jeg syns de ble mer "kladdete" og ikke så luftige som når jeg steker ett om gangen. Men jeg vil jo kunne lage flere på en gang. Noen erfarne brødbakere her som vet om det er lurt å heve temperaturen eller steketiden? Steker brødene på 220 gr (over- og undervarme) i 40 min i silikonformen, tar brødet ut av formen og steker brødet opp ned i 10 min til på samme tenp. Bruker denne formen http://www.lekue.be/en/bread-maker-0200600 Det ble ganske tett med 3 former inni ovnen, men på esken viser det 3 brød inni en ovn på en gang, så jeg tenkte at da burde det gå... Anonymous poster hash: 253d1...51a
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Tror det skulle gå bra å gjøre det slik. Jeg har også tre former tett i tett når jeg baker. Anonymous poster hash: abd3b...bb4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #3 Skrevet 19. februar 2014 Det blir mer damp av tre brød i forhold til ett. Kan det være det?Anonymous poster hash: fdc59...416
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #4 Skrevet 19. februar 2014 Tror det skulle gå bra å gjøre det slik. Jeg har også tre former tett i tett når jeg baker. Anonymous poster hash: abd3b...bb4 Men brødene ble som sagt kladdete og ikke så luftige når jeg gjorde som beskrevet over med 3 brød inni :/ TsAnonymous poster hash: 253d1...51a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #5 Skrevet 19. februar 2014 Det blir mer damp av tre brød i forhold til ett. Kan det være det?Anonymous poster hash: fdc59...416 Kanskje det? Noen forslag til løsning? Hva er best å øke? Temp eller tid? (Kan jo såklart prøve meg fram, men er kjedelig å ødelegge 3 brød på en gang 😉) TsAnonymous poster hash: 253d1...51a
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #6 Skrevet 19. februar 2014 Jo flere brød du har inni ovnen samtidig, jo mindre stekt blir dem. Øk steketiden, dersom de begynner å se brent ut, tar du folie over. Når du steker ett brød, vil det på et måte få all varmen, men nå er det tre brød som skal "konkurrere" om varmen, og da får de ikke like mye varme fra alle sidene fordi det er noe som hindrer varmen i komme innimellom. Brødene får ikke nok steketid i forhold til varmen, og vil derfor ikke bli stekt igjennom. Anonymous poster hash: ac003...93a 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #7 Skrevet 19. februar 2014 Kanskje det? Noen forslag til løsning? Hva er best å øke? Temp eller tid? (Kan jo såklart prøve meg fram, men er kjedelig å ødelegge 3 brød på en gang ) TsAnonymous poster hash: 253d1...51a Åpne døren og slipp ut damp. Sjekk alltid om brøene er gjennomstekt før du tar de ut. Ikke øk temperaturen noe særlig. Anonymous poster hash: fdc59...416 2
Gjest navnelapp Skrevet 19. februar 2014 #8 Skrevet 19. februar 2014 Bruk litt meir tid, og slepp ut litt damp undervegs.
Frk. Belle Skrevet 19. februar 2014 #9 Skrevet 19. februar 2014 Jeg tror det er lurt å øke temperaturen. Ihvertfall til å begynne med. Når du setter i tre brød vil temperatuen i ovenen synke. Vet at noen bakere anbealer å sette tempearturen 10-20grader høyerere de første 10minuttene for å kompensere for den store mengden deig som settes inn i ovnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå