Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråden ang. silikonpupper (en av de mange..) begynte jeg å tenke over kvinners ansvar for andre kvinner, ettersom enkelte syntes å mene at kvinner må ta ansvar for å ikke bidra til kropp- og utseendepresset i samfunnet.

Nå vil jeg ikke fortsette den tråden, men jeg lurer på hvor mange som genuint mener at man som kvinne bærer et ansvar for andre kvinner? Skal man alltid, ved sine handlinger, jobbe for en mer progressiv kvinnerolle i samfunnet?

I så fall ville jo det hele bli fryktelig vanskelig rett og slett fordi kvinner er forskjellige i sine ønsker, holdninger og behov. Spesielt i et feministisk land som Norge er det omtrent slik at dersom en kvinne velger en mer tradisjonell kvinnerolle, er mer opptatt av barneoppdragelse og matlaging enn karriere - tilnærmet dolker tidligere generasjoner av feminister i ryggen.

Jeg er lei av at kvinner skal ha alle andre kvinner i tankene for ethvert valg de tar. Hvis vi først skal ta diskusjonen om hvorvidt kvinner odelegger for andre kvinner, så er det mest relevant å bringe inn seksuell promiskuositet. Kvinner som sprer beina for enhver drittsekk de moter bidrar til å gjøre sex “billigere” på markedet, at menn blir vant til lite investering forbundet med sex og har i det store og hele forskjovet markedet på et slikt vis at flere sliter med å danne parforhold. Hvis man derimot påpeker det faktum at en kvinne ligger rundt er responsen stort sett at det får hun da bestemme selv, hun skader vel ingen og hun kan gjøre som hun vil.

Kvinner som bruker begrepet “søsterlig solidaritet” har en tendens til å bruke det når ting ikke er i deres favør. I tråden om elskerinner og utro ektemann kom dette opp. Nå hersker det vel ingen tvil om hvor lite moralsk det er å ha en affære med en gift mann. Men noen så ut til å mene at dette var spesielt ille - og kanskje t.o.m. rettferdiggjorde en voldelig hevn - ettersom en kvinne tydeligvis har større forpliktelser overfor andre kvinner enn en mann har. At det handler om “søsterlig solidaritet”.

Noen irriterer seg grenselost over valg andre kvinner tar. Hvordan de kler seg, om de benytter seg av kosmetisk kirurgi, om de våger å se råbra ut fire dager etter fødselen eller om de henter barna i barnehagen i høye heler og nyfrisert. Jeg horer aldri menn klage over at andre menn kjøper seg en Ferrari eller får hårtransplantater fordi det setter lista høyere for andre menn.

Ideen om at omtrent halve planeten kan være ett “team” som bærer hverandre fram er jo veldig koselig. Men realiteten er oftest det motsatte - kvinner odelegger for hverandre profesjonelt og er sjalu på hverandre innen dating. Det burde derfor ikke være a forvente at en kvinne skal hjelpe deg bare fordi dere begge har en vagina, noe mer enn at en mann skal hjelpe deg.

Helt ærlig - lar du andre være eller mener du at de har et ansvar for deg som kvinne? Hvorfor plager det deg konsekvent mer hva slags valg kvinnelige bloggere, kjendiser og venninner tar?

Anonymous poster hash: 38a13...a1a
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner har ikke mer ansvar for andre kvinner enn det en mann har. Og en mann har ikke mer ansvar for andre menn. Det blir jo bare dumt, man er jo ikke mer knyttet til andre fordi man har livmor eller testikler.

• Liker 1
Skrevet

Kvinner har ikke mer ansvar for andre kvinner enn det en mann har. Og en mann har ikke mer ansvar for andre menn. Det blir jo bare dumt, man er jo ikke mer knyttet til andre fordi man har livmor eller testikler.

Selvsagt, men virker som mange kvinner tenker slik - valgene man tar blir alltid sett i et storre perspektiv.

Skrevet (endret)

Jeg gjør hva jeg vil, men jeg mener at jeg har et ansvar for andre mennesker generelt, til ikke å presse dem inn i roller og å være med på å forstå at de både er bra som de er og at de kan få til det utroligste om de vil, ut fra sitt utgangspunkt.

Det med at menn ikke baksnakker og er sjalu og misunnelige er bare tull. Jeg har hengt med gutter og menn siden jeg var liten og de er like ille som damer. Jeg hadde en gang i verden en utrolig pen ung mann som nesten bestekompis og svært mange andre menn ( også andre kompiser av meg) snakket om at han var forfengelig, la merke til og snakket om at håret hans var bemerkelsesverdig velfrisert på en negativ måte og ble småsure når damer snakket om at han var så pen og/ eller at han i tillegg var fryktelig snill, omtenksom og oppegående.

Har sett det samme flere ganger, når det gjelder at menn ikke er så fryktelig begeistret for direkte vakre menn.

Endret av absinthia
  • Liker 2
Skrevet

Jeg gjør hva jeg vil, men jeg mener at jeg har et ansvar for andre mennesker generelt, til ikke å presse dem inn i roller og å være med på å forstå at de både er bra som de er og at de kan få til det utroligste om de vil, ut fra sitt utgangspunkt.

Det med at menn ikke baksnakker og er sjalu og misunnelige er bare tull. Jeg har hengt med gutter og menn siden jeg var liten og de er like ille som damer. Jeg hadde en gang i verden en utrolig pen ung mann som nesten bestekompis og svært mange andre menn ( også andre kompiser av meg) snakket om at han var forfengelig, la merke til og snakket om at håret hans var bemerkelsesverdig velfrisert på en negativ måte og ble småsure når damer snakket om at han var så pen og/ eller at han i tillegg var fryktelig snill, omtenksom og oppegående.

Har sett det samme flere ganger, når det gjelder at menn ikke er så fryktelig begeistret for direkte vakre menn.

Hvem har noen gang trodd at menn ikke blir sjalu? Forskjellen er den at vi ikke viser det så ofte :)

Skrevet (endret)

Så kvinner irriterer seg over feil ting altså - det er egentlig det du prøver å si?

Som mann føler jeg minimalt med ansvar for alle menn, utover at jeg føler et ansvar om å oppføre meg sånn nogenlunde i vater.

Det er mange ting menn ikke liker med andre menn. En bitteliten eim av homofili, en duft av seksuell utstråling, og den største synden av de alle - å kapre en vakker kvinne!

Det må jo være noe galt med slike!

Endret av Mike Waters
Skrevet

Jeg skrev ikke at menn ikke baksnakker eller er sjalu. Sjalusi er en menneskelig egenskap og ikke kjonnsspesifikk.

Jeg skrev at menn blir ikke like ofte trukket frem som om de ved side handlinger og sitt utseende har ansvar for alle verdens menn.

Skrevet

Helt enig med TS.

Do whatever makes you happy. Jeg lever ikke for andre. Det er min kropp, og jeg gjør hva jeg vil med den.

Anonymous poster hash: 97804...ef6
  • Liker 1
Skrevet

Hvem har noen gang trodd at menn ikke blir sjalu? Forskjellen er den at vi ikke viser det så ofte :)

Joda, dere viser det for kompiser og gode venninner. Noen menn viser det til de fleste ved å baksnakke eller på en annen måte, degradere menn som kvinner tilfeldigvis skulle nevne noe godt om, dersom de føler at de er i en slags konkurransesituasjon.
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Joda, dere viser det for kompiser og gode venninner. Noen menn viser det til de fleste ved å baksnakke eller på en annen måte, degradere menn som kvinner tilfeldigvis skulle nevne noe godt om, dersom de føler at de er i en slags konkurransesituasjon.

Ja, det er jo ganske naturlig. Om likevel ikke helt bra.

Endret av Halvor
Skrevet

Man får feie for egen dør, man vet aldri hva en person strever med og isteden for å bidra til undergang kan man la vær å spre kvalme. Uten å være troende mener jeg at"gjør mot andre som du selv vil at andre skal gjøre mot deg"er en tankegang alle har godt av å tygge litt på.

Da jeg var yngre hadde jeg lett for å henge meg på mobben, men nå i mer voksen alder vil jeg heller erkjenne mine egne feil enn å påpeke dem hos andre.

• Liker 1
Skrevet

Man har vel ansvar for å ha god folkeskikk???

• Liker 1
Skrevet

Det skader aldri å være et godt eksempel.

Først og fremst bør selvfølgelig foreldrene være det overfor sine barn. Det er en plikt.

Skrevet

Kvinner er kvinner verst.

Vi lager drama, konkurranse og baksnakker hverandre.

Menn er faktisk ikke så ille som oss.

Vær sikker!

Så jeg er for solidaritet mellom kvinner.

Vi bør snart begynne å respentere hverandre, og dvs respektere deres forhold.

En ligger unna andres menn. Jeg mener ikke det fordi jeg har opplevd noe ang det. Annet enn en (fin..you know) mann som prøvde seg.

Jeg ba ham avslutte forholdet han hadde før han "prøvde"seg. Og, han ga meg pluss for det faktisk. Han tok kontakt igjen da han var singel :-D

Menn liker at vi er lojale tror jeg?

De er etter mitt syn mye mer lojale ovenfor hverandre enn vi damer er.

Anonymous poster hash: e9f21...c91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...