AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Litt nysgjerrig på hva dette kommer av. Når jeg lekesloss i sofaen med valpen begynner den voksne hunden ofte å gneldre litt (ikke bjeffing eller knurring, bare... klaging) og går i mellom oss. Hvis jeg terger valpen til å komme mot meg stiller hun seg i mellom og legger valpen på ryggen mens hun klager masse. Evnt kan hun klatre opp på fanget mitt eller bare sitte i mellom oss. Hun prøver ikke å legge meg i bakken når jeg går etter valpen liksom, så det kan nesten virke litt som om hun beskytter meg. Hun liker det rett og slett ikke og prøver å enten holde oss adskilt eller få valpen til å roe seg ned. Det jeg er nysgjerrig på er hva det kommer av og hvordan jeg skal tolke det. Er det en dårlig ting? Betyr det at hun føler at hun eier meg? For det gjenspeiles ikke i forholdet vårt ellers, der jeg desidert er sjefen over bikkja. Eller er det rett og slett bare naturlig for henne å beskytte eieren sin av andre grunner? Eller er det ikke beskytting i det hele tatt, men kanskje sjalusi? Finner det veldig interessant. Anonymous poster hash: 13cc0...9e8 1
Cho Kon It Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Virker på det lille du har skrevet her som om hunden simpelthen lærer valpen hva som er et akseptabelt energi nivå og ikke. Du burde høre på hunden din! 2
Cathrine88 Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 Hunder er konfliktløsere og hun bryter ganske enkelt opp konflikten mellom dere. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Litt nysgjerrig på hva dette kommer av. Når jeg lekesloss i sofaen med valpen begynner den voksne hunden ofte å gneldre litt (ikke bjeffing eller knurring, bare... klaging) og går i mellom oss. Hvis jeg terger valpen til å komme mot meg stiller hun seg i mellom og legger valpen på ryggen mens hun klager masse. Evnt kan hun klatre opp på fanget mitt eller bare sitte i mellom oss. Hun prøver ikke å legge meg i bakken når jeg går etter valpen liksom, så det kan nesten virke litt som om hun beskytter meg. Hun liker det rett og slett ikke og prøver å enten holde oss adskilt eller få valpen til å roe seg ned. Det jeg er nysgjerrig på er hva det kommer av og hvordan jeg skal tolke det. Er det en dårlig ting? Betyr det at hun føler at hun eier meg? For det gjenspeiles ikke i forholdet vårt ellers, der jeg desidert er sjefen over bikkja. Eller er det rett og slett bare naturlig for henne å beskytte eieren sin av andre grunner? Eller er det ikke beskytting i det hele tatt, men kanskje sjalusi? Finner det veldig interessant. Anonymous poster hash: 13cc0...9e8 Hehe dette er vel den store hunden sin måte å si at: "Nå må dere gi dere unger før det ender opp i grining her"
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Virker på det lille du har skrevet her som om hunden simpelthen lærer valpen hva som er et akseptabelt energi nivå og ikke. Du burde høre på hunden din! Helt enig. Den prøver bare å oppdra valpen. TS er det vel verre med… Anonymous poster hash: dd9da...5ce 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 TS igjen. Det kan godt være at hun prøver å oppdra valpen, rett og slett. Men det som er interessant er at valpen prøver å dra og rive i hunden hele dagen lang (stakkars gamla ) og da bare syter hun litt eller finner seg i det uten problemer. Men nå var det konstant klaging, når det var jeg som var involvert. Har ikke hørt henne reagere på denne måten før. Anonymous poster hash: 13cc0...9e8
Cho Kon It Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Valpen er nok fortsatt på "valpelov", altså at den fortsatt er så liten at den får lov til å være litt bajas. Men ikke for mye, selvfølgelig.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Helt enig. Den prøver bare å oppdra valpen. TS er det vel verre med… Anonymous poster hash: dd9da...5ce Jeg skiller fint i mellom lek og oppdragelse så dette går helt fint. Er ikke snakk om at hun får rive og bite i noen (verken meg eller de andre hundene)., bare at vi leker litt med labbene/hendene foran hverandre og hopper litt rundt. Valpen har ikke fått sette tenna eller klørne i annet enn leker siden vi fikk henne. Trodde ikke det var sett på som dårlig hundehold å leke seg med valpen, akkurat. Anonymous poster hash: 13cc0...9e8
Portvinpiken Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Du har en veldig smart hund :-). Hunder går ofte "i mellom", dvs. de vil avbryte voldsom lek eller noe som kan utarte seg til krangel/konflikter. Som flere sier over, så er de av natur konfliktløsere fordi de ikke overlever som flokk i naturen om flokken har konflikter innad. Anbefaler "På talefot med hunden" av Turid Rugaas. Her står det mer om dette og andre dempende signaler som hunder bruker - og som vi burde så absolutt kunne! :-)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 Hun skiller dere, og viser vha dempede signaler, at dere skal holde avstand og ikke holde på sånn. Å stille seg mellom og prøve å skille dere er fordi hun tenker at dere sloss eller krangler. Hunden vår gjør det på oss når vi står og koser. Ellers i hverdagen har valpen valpelisens og slipper unna med det meste! Anonymous poster hash: 0ca78...c17
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå