AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Etter ønske fra jenta vår og klarering fra bhg skal hele avdelingen til datteren min, 15 unger 3-5 år, komme til oss et par timer på dagtid for å feire bursdag. Vi bor rett ved. Men vi aner jo ikke hvordan det skal gjøres! Har aldri arrangert barnebursdag før. Kan dere mer erfarne hjelpe oss? Hvordan ordner man sitteplasser til så mange, feks? Må de sitte ved et bord? Skal vi arrangere noen leker, i så fall hvilke er vanlige? Pleier ungene å få fritt leide inn på rommet til bursdagsbarnet for å finne leker? Vet ikke helt hva vi har begitt oss ut på... Hjelp:)Anonymous poster hash: 0102d...d0f
kulu-kulu Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Spør om det går an å leie barnehagen,for å feire bursdagen. Mange barnehager som leier ut Da slipper du å tenke på plassmangel. Endret 18. februar 2014 av kulu-kulu
absinthia Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Jeg hadde barnehagen til de to største barna på besøk i en annen anledning enn bursdag, men jeg gjorde som vi ofte pleide i bursdager,da jeg vokste opp. Jeg hadde en stor bolledeig klar og så fikk barna bake boller som de pyntet med rosiner og jeg tok fram sjokoladekaka når de var ferdige. Etter maten, tegnet de som ville på papirduken og de andre lekte. Veldig ok. Det er nesten slik at jo enklere en gjør det, jo bedre blir det. Endret 18. februar 2014 av absinthia 1
Gjest Magdalene Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Vi hadde hele avdelingen til bursdagsfeiring. Et par timer går fort! Selvsagt skal de sitte ved bordet når de får mat og kaker. Organiserte ingen annen lek enn fiske etter godteposer, og flasketuten peker på - for å dele ut bursdsgsgavene. De lekte fritt, noen på rommet til bursdagsbarnet, og noen i stuen,
LineV Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Jobber selv i barnehage og kan se for meg at 15 barn kan bli litt av et kaos om en ikke har et visst system inni bildet de par timene;) Hva med å samle barna i en ring på gulvet? (hvis de skal spise), bruke papptallerken f.eks. Sette røde lapper (i barnas høyde) på dørene dere ikke ønsker at barna skal gå inn på. (forklare reglene med en gang de kommer) Er det noe konkret du lurer på?
Gjest Riskjeks Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Man trenger ikke gjøre noe særlig. Vi har bare gjort det slik: Ungene kommer, bursdagsbarnet åpner opp gaver. Så er det servering av pølser - alle ungene sitter rundt bordet. Papirduk og papptallerkner er et must Så leker de litt, mens jeg rydder, og setter frem kaker. Så spiser de kaker, og så leker litt igjen, før de blir hentet. 2 timer er nok. Ungene kjenner jo hverandre og leker veldig greit. Bare å passe på at ingen krangler og passe på at ingen blir holdt utenfor etc. Man trenger ikke noe stort opplegg. Blant de minste er kanskje noen av foreldrene med også.
strawberry Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Lykke til, sier jeg bare! Du får håpe at noen av foreldrene blir med, men det regner jeg nesten med. Som de sier over her, gjør det enkelt.
Muscae Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Forsto det sånn at dette er i barnehagetiden, da blir vel ikke foreldrene med, men et par av de voksne fra barnehagen kommer vel sammen med barna? Dette har vi gjort i en barnehage jeg jobbet i tidligere, og det er veldig koselig! Sitteplass til 16 barn kan bli vanskelig, jeg kjenner ingen som har 16 stoler hjemme... Kanskje det er et grendehus/samfunnshus eller lignende i nærområdet som leier ut stoler og bord? Ellers lar man bare ungene leke. Ta bort de lekene dere er redde for. Husk å sjekke med barnehagen om det er noen allergier eller lignende. Tips: husk at barna er i barnehagen, de trenger ikke å se på tv, og de trenger slett ikke godtepose når de skal gå! (Har aldri skjønt vitsen med å gi barn godteposer i døra på vei hjem...)
charactouy Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Bak boller, bland saft og lag piknik på stuegulvet med tepper til å sitte på :-) 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 Utebursdag? Avhengig av hvor i landet man bor så kan man ake eller leke selskapsleker, grille pølser o.l. Leie/låne barnehagen. Være i barnehagens uteområde. Da vet man at man ikke mister noen av barna. Hvis man er inne bør man legge opp til at mest mulig skjer mens man sitte ved bordet. Jo lenger de sitter, jo enklere å holde styr på de. Anonymous poster hash: 5aac6...232 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #11 Skrevet 19. februar 2014 Jeg synes det høres ut som en fin ting å ha avdelinga på besøk i barnehagetiden. Noen i vår bhg har også gjort dette. Da blir jo noen voksne fra barnehagen med, som kjenner barna og kan hjelpe til. ¨Det er jo veldig stas å komme hjem til noen andre, så jeg tipper at hvis de får leke med lekene til barnet ditt, og være litt på rommet, så trenger du ikke finne på så veldig mye. Men dette kan være en idé: Har du en rull med papir (tegnepapir) kan du teipe den på gulvet et sted, og ha fargestifter rundt, så kan de barna som vil tegne på papiret! Ha en annen krok med lego eller lignende, eller andre typer leker. Har dere utkledningsklær og slikt, kan jo det også tas fram, mange barn (bl.a. mine) elsker å kle på seg rare klær, hatter, parykker osv. Hale på grisen? Bjørnen sover? Ha en morsom bok liggende, så det kan bli eventyrstund, hvis barna er slitne og må ha en samlende, rolig aktivitet. Når dere skal spise, ville jeg valgt noe enkelt som det ikke blir så mye søl av. Pizzasnurrer? (innbakte) pølser? Ta med noen av barna inn på kjøkkenet og ha en frukt-kutte-stasjon der så dere kan lage smoothie til alle sammen? Lykke til, det blir sikkert bra! Anonymous poster hash: 7ded5...5d0
tingeling Skrevet 19. februar 2014 #12 Skrevet 19. februar 2014 Piknik på dtuegulvet, pølsekiosk og boller Jeg ville helt klart hatt et opplegg, barnehage barn er vant til struktur og du unngår kaos.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #13 Skrevet 19. februar 2014 Tusen takk for mange flotte svar! Nå ble jeg litt mindre nervøs... Vi skal ordne et ordentlig opplegg, og servere god men sunn mat. Har fått ønske om pizza og blåbærkake, så prøver å finne oppskrift på noen sunne varianter av pizzasnurrer og kake med blåbær på. Er ikke helt typen til å arrangere og styre bursdagsleker, så tror jeg heller ordner noe a la tegne på papirduk der de kan leke selvstendig samtidig som det ikke blir kaos. Det er et par av barna på avdelingen til datteren vår som har hatt en slik hjemmebursdag, blant annet hennes bestevenninne. Så da vil hun gjerne ha det selv, og hun vil gjerne vise fram hvor hun bor til de andre. Hun blir også storesøster snart, så vi vil gjerne gjøre noe hun syns er stas. Både jeg og mannen kommer til å være hjemme den dagen, så sammen med de ansatte i bhg så blir vi vel nok voksne håper jeg. Hjemmebursdagen fungerer slik at hele avdelingen med de ansatte kommer hjem til bursdagsbarnet og feirer et par timer. De har turdag en dag i uka, så den uka blir turen lagt til leiligheten vår:) tror det er greit for foreldrene også, da slipper de å gjøre noe. Jeg syns også det er greit i forhold til at vi ikke trenger å be alle foreldrene også. Da ville det blitt trangt om plassen, selv om stua er stor;)Anonymous poster hash: 0102d...d0f
Gjest gurimalla Skrevet 19. februar 2014 #14 Skrevet 19. februar 2014 Vi har gjort det flere ganger med stor suksess. De barnehageansatte var veldig positive, hele avdelingen 18 stk gikk hjem til oss. Barna fikk pølser, muffins og bursdagskake, de lekte i hele huset bortsett fra bodene og vaskerommet. Kjempefint å ha med de ansatte i bhg for de hadde god kontroll på gruppa. Lykke til :-)
Luckiness Skrevet 19. februar 2014 #15 Skrevet 19. februar 2014 Jeg ville prøvd å fått til å lage et langbord, da det ofte i barnebesøk blir sånn "jeg må sitte med anne", "meg, anne og lise skal sitte her borte..." og så er det ikke plass til "sofie" som ønsker å sitte med de på samme bord. Jeg har aldri vært fan av navnelapper, da jeg mener at folk må få sette seg der de ønsker, slik at de kan sitte sammen med venner de føler seg trygg med, og vil da være mindre usikre og kose seg mer. Men dersom du vet hvem som pleier å være mye sammen, så kan du jo lage navnelapper ut i fra det, evt spørre de ansatte i barnehagen. Dersom dere ikke har nok stoler og ikke har mulighet til å låne fra naboer f.eks, så kan dere legge en papirduk på gulvet og dekke på der. Alle barn er jo myke nok til å sitte på gulvet Når det kommer til "fri adgang" på barnet ditt sitt rom, så ville jeg lukket døren og sagt at dersom noen ønkser å leke, så foregår det i stuen. Så kan du heller finne frem litt leker, i samråd med ditt barn, som gjestene kan få leke med. Det er selvfølgelig viktig å dele på sine leker når man får gjester, men samtidig må man forstå at barn gjerne har sine yndlingsleker de er veldig redd for, og er redd for skal bli ødelagt. Evt så kan du jo spørre ditt barn hva h*n synes er greit i forhold til å leke på sitt rom. Dere kan jo også planlegge et par leker dere kan ha mens de sitter ved bordet. F.eks. hvem-hva-hvor, "hvor mange legoklosser er det i denne krukken?" eller en enkel quiz som f.eks handler om barnetv, barnesanger o.l. Ellers så er det mange barn som liker halen på grisen, bro bro brille, bjørnen sover osv. Danseleken kan dere også ha, det var en slager da jeg var liten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå