Gå til innhold

Hvor mye skal jeg spise for å få i meg x-antall gram proteiner/karbohydrater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal etter min vekt og trening spise ca. 150 gram proteiner og 120 gram karbohydrater.

Høres enkelt ut?

Ikke for meg!!

Hvor mye kyllingfilet må jeg spise for å få i meg 150 gram proteiner?

Og hva med karbohydrater?

Noe brød/knekkebrød MÅ jeg ha, men hvor mye får jeg i en skive grovbrød eller et rugsprø, f.eks?

I følge denne lista fra I Form er det 5 gram karbohydrater i 100 gram brokkoli.

http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/proteiner-pa-topp

Vil det si at jeg (hvis jeg BARE hadde spist brokkoli) små spise 2400 kg brokkoli per dag?!

Er jeg helt på viddene her??

Er det noen kyndige her som kan gi meg noen eksempler på HVA jeg skal spise per dag for å dekke dette? :rolleyes:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har du nok gjort en regnefeil, som igjen viser at det lønner seg å følge med i matematikktimen.

Det er altså 5 gram karbohydrater i 100 gram brokkoli. Hvor mange ganger dette skal du spise for å få i deg 120 gram karbohydrater?

5 * x = 120

x = 120/5

x = 24

24 ganger 100 gram = 2400 gram = 2,4 kg.

Hvis brokkoli skulle vært din eneste kilde til karbohydrater må du altså trøkke i deg 2,4 kg per dag for å få i deg 120 gram karbohydrater.

En helt annen ting: Hvor i all verden får du tallene 150 gram proteiner og 120 gram karbohydrater fra? Hvordan i all verden kan noen fastsette at du skal ha i deg mer eller mindre nøyaktig dette hver dag? Hvis det er en eller annen formel på en nettsiden vil jeg gjerne at du gir meg linken, så skal jeg teste hva den gir for meg. Jeg kan vedde mye på at den gir et tall som er laaangt unna det jeg faktisk spiser, men jeg har allikevel en helt grei vekt i forhold til min høyde.

Skrevet

;)

Skrev nok feil der ja, visste at det var gram og ikke kilo da...

Rart du ikke tok den...;)

Ellers fikk jeg tallene av en personlig trener på Avancia.

Fikk et noe lavere tall her http://iform.nu/test-deg-selv/test-kosthold/test-hvor-mye-protein-trenger-jeg

Noen andre som kan komme med tips til hvor mye jeg bør spise per dag av de ulike matvarene for å dekke "behovet" mitt?

Skrevet

Jeg tar det ikke så veldig serriøst, men har som "mål" å spise minst 70 gram protein og 70 gram fett, og resten karbohydrat, med en kalorigrense på rundt 1400. Det når jeg innenfor rimelige marginer hver dag bare ved å spise vanlig mat - knekkebrød med ost, ett eller to egg, kjøtt eller fisk til middag, noen nøtter, melk. Jeg har kommet fram til disse tallene ved å sammenholde råd fra forskjellige kilder - bla Statens ernæringsråd (som abefaler mye mindre protein og fett) og, eh, kroppsbyggere, som propper i seg protein dagen lang. Ett eller annet sted imellom disse to ytterlighetene er det sannsynlig at vi vanlige dødelige slankere og mosjonister bør ligge for å få greit utbytte av treningen og beholde helsa, og uten å ruinere oss eller stresse med mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...