AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #1 Skrevet 18. februar 2014 Hei.Jeg er alenemor til to barn på 3 og 5 år. Det største problemet jeg har, er at de begge nekter å sitte stille ved bordet til måltidene. Dette begynner å bli et veldig slitsomt og stort problem; jeg tør f.eks. ikke å ta dem med på restaurant lenger, og det er skikkelig pinlig de gangene vi har besøk eller er på besøk til andre.Dere som har barn som sitter ved matbordet til måltidet er ferdig; hvordan har dere fått til det?Og til dere som har/har hatt det samme problemet som meg: Hvordan løste dere det, eller hvordan er dere i ferd med å løse det?Moren min skjeller meg ut pga. dette jevnlig, og sier jeg ikke klarer å sette grenser, kritiserer og hakker, men gjør alt verre. Anonymous poster hash: 99533...79b 1
Japp Skrevet 18. februar 2014 #2 Skrevet 18. februar 2014 Hva forsøker du å gjøre når de ikke sitter rolig da?
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #3 Skrevet 18. februar 2014 God gammeldags belønning. En "dessert" etter maten til de som har sittet fint. F.eks en kjeks.Anonymous poster hash: b4878...e54
Kvothe Skrevet 18. februar 2014 #4 Skrevet 18. februar 2014 Min på 4.5 fikk beskjed om at når hun forlot bordet så var måltidet over for hennes del og at hun da måtte vente til neste måltid med å spise. Det var et par ganger vi måtte igjennom gråting, hyling, kasting av mat (!) før hun forstod at jeg mente alvor. Nå sitter hun stille og spiser seg mett før hun går fra bordet. Jeg krever dog ikke at hun sitter og venter på at vi voksne skal bli ferdige med å spise fordi vi bruker gjerne litt lenger tid enn henne. Har vi andre barn ved bordet så må hun sitte og vente på at de også skal bli ferdig med å spise før hun får gå. 4
Muscae Skrevet 18. februar 2014 #5 Skrevet 18. februar 2014 Da plukker du frem tripp-trapp-stolen og sier at den som ikke sitter rolig, får sitte med bøylen på, slik som småbarna gjør. Dersom de sitter stille, så slipper de bøyle. Neida, jeg vet ikke jeg. I barnehagen bruker vi seler på de som ikke sitter i ro, men de er jo veldig mye yngre enn dine barn, og selen hindrer dem i å reise seg opp og dette ned av stolen. Jeg sier alltid at "sultne barn tuller ikke ved matbordet" og da er det rett ned på gulvet. Det er aldri lenge til neste måltid, og de slipper å gå sultne lenge.
LineV Skrevet 18. februar 2014 #6 Skrevet 18. februar 2014 Du forklarer at du ønsker at de skal sitte ved bordet til alle er ferdige (med mindre du gir en annen beskjed hvis noe uforutsett dukker upp). Når barna da går fra, henter du de inn igjen, løfter de opp på stolen og sier at de skal sitte til alle er ferdige. Om du så må løfte de opp en time, så får du satt et standpunkt. Ikke gi opp, men følge opp dette hele tiden, til slutt sitter de =)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #7 Skrevet 18. februar 2014 Kvothe, on 18 Feb 2014 - 21:19, said: Min på 4.5 fikk beskjed om at når hun forlot bordet så var måltidet over for hennes del og at hun da måtte vente til neste måltid med å spise. Det var et par ganger vi måtte igjennom gråting, hyling, kasting av mat (!) før hun forstod at jeg mente alvor. Nå sitter hun stille og spiser seg mett før hun går fra bordet. Jeg krever dog ikke at hun sitter og venter på at vi voksne skal bli ferdige med å spise fordi vi bruker gjerne litt lenger tid enn henne. Har vi andre barn ved bordet så må hun sitte og vente på at de også skal bli ferdig med å spise før hun får gå. Dette høres ut som noe som kan være gjennomførbart også for meg! Takk. Hvor lang tid må en regne med før de "lærer" og godtar noe sånt som dette? Anonymous poster hash: 99533...79b
Kvothe Skrevet 18. februar 2014 #8 Skrevet 18. februar 2014 Dette høres ut som noe som kan være gjennomførbart også for meg! Takk. Hvor lang tid må en regne med før de "lærer" og godtar noe sånt som dette? Anonymous poster hash: 99533...79b Det tok en 4-5 dager før hun forstod at jeg var konsekvent på det og at jeg ikke kom til å gi meg på det. Bare forhold deg rolig og ikke la deg knekke når maten flyr veggimellom.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #9 Skrevet 18. februar 2014 Ved hvilken alder forventer dere at ungene skal sitte stille ved bordet? Vår gutt på 20mnd har alltid sittet fint ved bordet, men etter at han begynte å gå har det blitt mye verre (mye mer aktiv). Han har lite språk, og er mye frustrert for tiden, så vi velger kampene våre. Hittil har vi bare vært konsekvente på at ved bordet sitter man rolig, men han får gå om han vil. Det skjer ikke noe morsomt på gulvet så lenge vi spiser. Men han får mat om han kommer tilbake, føler han er for liten til å forstå "hardere" metoder foreløpig. Anonymous poster hash: 5f7d1...d8f
Alvina Skrevet 18. februar 2014 #10 Skrevet 18. februar 2014 Hei. Jeg er alenemor til to barn på 3 og 5 år. Det største problemet jeg har, er at de begge nekter å sitte stille ved bordet til måltidene. Dette begynner å bli et veldig slitsomt og stort problem; jeg tør f.eks. ikke å ta dem med på restaurant lenger, og det er skikkelig pinlig de gangene vi har besøk eller er på besøk til andre. Dere som har barn som sitter ved matbordet til måltidet er ferdig; hvordan har dere fått til det? Og til dere som har/har hatt det samme problemet som meg: Hvordan løste dere det, eller hvordan er dere i ferd med å løse det? Moren min skjeller meg ut pga. dette jevnlig, og sier jeg ikke klarer å sette grenser, kritiserer og hakker, men gjør alt verre.Anonymous poster hash: 99533...79b En grei måte å gjøre det på er å si at hvis de er forsynt kan de gå på rommet og leke, hvis de enda er sulten må de sitte rolig, og nevne at det ikke blir mat før kveldsmaten. På restaurant er det ikke like enkelt, brukte som småbarnsmor å gå på barnevennlige cafeer, men til og med der var det en viss terskel selv om det var takhøyde og vi tok med tegnesaker. Med en viss terskel mener jeg at vi ikke kunne sitte der i timer og skravle mens barna løp blant de andre spisegjestene.
Chiquita Skrevet 18. februar 2014 #11 Skrevet 18. februar 2014 En 3åring og en 5åring skal fint klare å sitte fint ved matbordet til alle (barn) er ferdige. De skal klare å sitte rolig lengre også, i selskaper osv... Det er bare du som må være konsekvent. Du må forklare dem hva som forventes av dem! Det finnes ikke noen mirakelløsning her.. Går de i barnehage? Og sitter de fint ved matbordet der?
Moija Skrevet 18. februar 2014 #12 Skrevet 18. februar 2014 (endret) Fått gode tips syns jeg:) Jeg ville startet før en helg, så man har mange måltider å øve på på kort tid... Før måltidene kan du fortelle dem rolig og klart hva de skal gjøre og konsekvensene hvis de ikke gjør det. F,eks sitte rolig ved bordet, spise maten uten å sysle med andre ting, spis ferdig, be om å få gå fra (de er sansynligvis vant til dette fra bhg?) og vente til mamma sier at h*n kan gå fra. Hvis ikke tas maten deres av bordet, og ingen mat før neste måltid. Gjennomfør dette, konsekvent. Ikke bare til det begynner å hjelpe, men fortsett Når de begynner å få dette på stell, kan dere øve på å sitte til begge barna er ferdige, og etterhvert til alle er ferdige. Mine sitter ikke til alle er ferdige til vanlig, men de vet at når vi har besøk eller er på besøk må de sitte lengre, vi ser det litt an, lange måltider lar vi dem gå før alle er ferdige, mens når vi ser at de fleste ser ut til å bli ferdig snart må de sitte til alle er ferdige. Det går faktisk ganske greit;) Endret 18. februar 2014 av Moija
Medusa13 Skrevet 19. februar 2014 #13 Skrevet 19. februar 2014 Er det så mye å stresse med da? Er helt naturlig at så små barn synes det er grusomt å sitte rolig ved et matbord (jeg synes det selv og). De lærer seg uansett å sitte rolig i anledninger hvor de må. Det viktigste i den alderen er at barna får i seg sunn og næringsrik kost, og det kan de like gjerne gjøre foran TV hvis dette vekker apetitten
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #14 Skrevet 19. februar 2014 God gammeldags belønning. En "dessert" etter maten til de som har sittet fint. F.eks en kjeks.Anonymous poster hash: b4878...e54 Nei, nei. Det er ikke belønning, det er bestikkelse. Det vil jo bare lære barna at hvis de oppfører seg dårlig, så vil mamma finne på noe gøy/godt som de får hvis de oppfører seg bra. Hun kommer til å måtte bestikke dem til hver minste lille ting etterhvert. Er det så mye å stresse med da? Er helt naturlig at så små barn synes det er grusomt å sitte rolig ved et matbord (jeg synes det selv og). De lærer seg uansett å sitte rolig i anledninger hvor de må. Det viktigste i den alderen er at barna får i seg sunn og næringsrik kost, og det kan de like gjerne gjøre foran TV hvis dette vekker apetitten Barn må oppdras. De kommer til å måtte gjøre mye i livet som er kjedelig, og de kan ikke lære å skrike seg ut av alt de ikke har lyst til. Anonymous poster hash: ebeee...a51 1
Medusa13 Skrevet 19. februar 2014 #15 Skrevet 19. februar 2014 Nei, nei. Det er ikke belønning, det er bestikkelse. Det vil jo bare lære barna at hvis de oppfører seg dårlig, så vil mamma finne på noe gøy/godt som de får hvis de oppfører seg bra. Hun kommer til å måtte bestikke dem til hver minste lille ting etterhvert. Barn må oppdras. De kommer til å måtte gjøre mye i livet som er kjedelig, og de kan ikke lære å skrike seg ut av alt de ikke har lyst til. Anonymous poster hash: ebeee...a51 Det gjør de sikkert, men fortsatt ikke noe å stresse med. Det er et forhold som ikke betyr så mye i livets store sammenheng. Det finnes viktigere ting å henge seg opp i
SmallTalk Skrevet 19. februar 2014 #16 Skrevet 19. februar 2014 Er det så mye å stresse med da? Er helt naturlig at så små barn synes det er grusomt å sitte rolig ved et matbord (jeg synes det selv og). De lærer seg uansett å sitte rolig i anledninger hvor de må. Det viktigste i den alderen er at barna får i seg sunn og næringsrik kost, og det kan de like gjerne gjøre foran TV hvis dette vekker apetitten Ja, faktisk. Når barna er så urolige og uoppdragne ved matbordet at man ikke kan la de spise utenfor husets fire vegger, så er det faktisk noe å stresse med. Et barn lærer seg ikke å sitte i ro ved i anledninger hvor de må dersom de slipper å gjøre dette hjemme, og da må man faktisk ta noen grep rundt dette når de ikke sitter stille lenge nok til å spise opp maten sin og omtrent plager vettet av omgivelsene sine. 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #17 Skrevet 19. februar 2014 Da de er såpass store, så kan du jo foreslå at de får bestemme middag en dag hver i uka? Men at da må de også sitte stille å spise, siden de er store nok til å bestemme middagsmat. Det fungerte med mine. Ble mye fiskeboller og hvit saus og flesk og duppe :-D til å begynne med uten grønnsaker også :-/ Men varte ikke så altfor lenge før de åt råkost til. Det ble ihvertfall matro. Hvis det dryger ut ved bord med flere voksne, så bør de slippe å sitte til alle er ferdige. Med beskjed om å leke og ikke forstyrre.Anonymous poster hash: 644b5...bc1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #18 Skrevet 19. februar 2014 Igjen, fra hvilken alder (ca) gjelder disse rådene? Anonymous poster hash: 5f7d1...d8f
*Mocca* Skrevet 19. februar 2014 #19 Skrevet 19. februar 2014 Forlater de bordet så er måltidet over og det serveres ikke mat før til neste måltid. Samt at vi praktiserte at dersom det ble uroligheter ved bordet fikk de beskjed om at det ikke var greit og dersom det fortsatte så måtte de sette seg i gangen(man så fortsatt rett bort på kjøkkenbordet derfra) og tenke gjennom hvordan de oppførte seg og kunne komme tilbake når de hadde bestemt seg for å følge de reglene vi hadde ved bordet. Tok ikke mange gangene før vi kun trengte å gi advarselen og da oppførte de seg ordentlig. Nå er den verste forglemmelsen at det synges ved matbordet og da ser vi bare på dem eller kremter litt også så sier de unnskyld, jeg glemte meg bort og så er vi ferdig med det. Barna må lære at uønsket oppførsel får konsekvenser, så kan de selv velge om de vil oppføre seg ordentlig eller om de vil ta konsekvensene av dårlig oppførsel. Det er deres eget valg. 1
Teriyaki Skrevet 19. februar 2014 #20 Skrevet 19. februar 2014 (endret) Toåringen min sitter ved matbordet til vi er ferdige å spise. Unntaket er når vi er i middagsselskap hvor voksne gjerne sitter lenge ved bordet og de andre barna får gå fra bordet. Når vi er hos mine foreldre, eller vi er hjemme så må han sitte der. Både for å lære han bordskikk, men også fordi at dager han har dårlig matlyst så ender han gjerne opp med å spise mer likevel siden han uansett må sitte der. Er vi på resturant, noe vi sjeldent er for tiden, så må han sitte til han er ferdig å spise. Dersom det er et lekehus vi sitter i nærheten av så får han gå dit, hvis ikke må han vente til en av oss voksne er ferdig å spise slik at vi kan gå sammen med han. Han får ikke lov til å løpe rundt i resturanten der andre sitter og spiser. Slik har vi alltid hatt det, så er vel derfor det går bra. Dersom han blir mer rastløs og prøver seg etter hvert, så kommer vi til å forklare han at man venter til alle er ferdig å spise, at han ikke kan komme og gå slik som han vil, og rett og slett bare geleide han tilbake til bordet hvis han går. Så får vi prøve å avlede han ved å snakke om ting. Funker ikke det så får vi finne en annen strategi når den tid kommer. Endret 19. februar 2014 av Teriyaki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå