Gå til innhold

Kutte ut melk, gluten og sukker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp lest boka Kjernesunn Familie av Ninka - Bernadette Mauritson. De har kuttet ut sukker, melkeprodukter og gluten i kostholdet, i tilegg til at de spiser mest økologisk. Noen flere som har lest denne? Den er noen år gammel.

Noen som lever etter denne livsstilen? Pga allergi eller andre årsaker? Hva slags forbedringer merker du? Hvor handler du inn mesteparten av maten din? Hvor mye penger i mnd bruker du på mat (per person)?

Jeg vurderer å prøve ut noe av det de skriver om i boken, mest fordi jeg har mange symptomer som konstant oppblåst mage, dårlig hud, eksem og til tider litt depresjon. Men syntes det virker vanskelig, for når man begynner å se på hva maten faktisk inneholder er det jo f eks sukker i helt utrolig mye og det samme med melk.. I tilegg må det jo bli vilt dyrt med all den helsekost maten osv?

Anonymous poster hash: 14b9c...7ab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymous poster hash: 14b9c...7ab
Skrevet

Jeg lever ikke slik selv, men jeg tenker det ikke trenger å være så vanskelig. Man trenger vel ikke ta den helt ut og fly på helsekosten hver gang man skal ha noe. Jeg tenker;

- Kjøp økologisk der det lar seg gjøre i matbutikken. Er det noe spesielt du vil skal være økologisk kan du lete litt på enten helsekosten eller f.eks iHerb.

- Lag mat fra bunnen av, så har du kontroll på hva maten inneholder.

- Bak selv, finn erstatninger som ikke inneholder gluten og som du liker smaken av.

Jeg har IBS og tester forskjellige ting for å se hva magen liker/ikke liker. Spiser ikke brød da magen blir oppblåst og vond, så jeg lager f.eks rundstykker av egg, nøtter og frø. Reagerer ofte også på sukker, men bruker en del erstatninger (stevia, sukrin osv). Kutter ut melk til tider og bruker da soyamelk, kokosmelk o.l.

Skrevet

Jeg spiser meierprodukter, men ikke gluten og sukker. Går helt fint, tenker ikke over det lenger. Føler meg derimot mye bedre.

Anonymous poster hash: e92a2...828
  • Liker 1
Skrevet

Spiste slik en stund, merket stor forbedring på huden i ansiktet, og fordøyelsen. Handler overalt egentlig, Meny har godt utvalg på melke/glutenfrie varer, men jeg handler på Kiwi, Rimi, , lokale grønnsaksbutikker, helsekostbutikker osv:) Byttet ut melk med ris/soya/mandelmelk, hvetemel med glutenfri melblanding, rismel, quinoamel, eller lignende, sukker med kokossukker, yakonsirup eller sukrin, og du er et stykke på vei:) Kjøper ikke såå mye økologisk pga studentøkonomi, men f.eks har Kiwi billige øko-grønnsaker:) Finnes mange gode matblogger og inspirasjon på tumblr eller instagram for oppskrifter som er fri for melk, hvete og gluten:)

Skrevet

Ble litt rotete innlegg, men du trenger ikke bytte ut all maten med "helsekostmat", ferdigmat er dyrt det og, lag maten fra bunnen av, så vet du hva slags ingredienser du får i deg! Og dropp det økologiske hvis økonomien er stram, bedre å lage sunn mat fra bunnen av enn å blakke seg helt :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg har også IBS, og jeg lever uten gluten og laktose. Kan hende jeg tåler litt laktose når jeg er i en "rolig" periode, men akkurat nå er det ganske strengt. Følger forøvrig Fodmap-kostholdet.

For min egen del kunne jeg ikke ha kuttet ut sukker i tillegg i kostholdet mitt. Jeg spiser jo ikke mye av det til å begynne med, men å ha enda en ting på nei-lista er ikke aktuelt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...