AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #21 Del Skrevet 18. februar 2014 Eller fler enn man tror? Jeg har veldig lett for å lære meg språk, og tror det er fordi jeg knytter ord opp mot både farger, former og ikke minst følelser. Når jeg har et ord på tunga er det alltid følelsen eller energien jeg sitter med i utgangspunktet, jeg kjenner på om jeg liker ordet eller ikke. Det er vanskelig å forklare, men for meg er for eksempel venstre et ubehagelig ord i motsetning til høyre. Venstre er orange mens høyre er blå. Venstre er som en ujevn strek mens høyre er rett. Babord og styrbord har fått samme "merkelapp", derfor greier jeg å skille dem, og babord gir meg en dårlig følelse mens styrbord er positiv = høyre. Det er jo ikke noe annet enn assosiasjoner og en måte å utnytte ressursene i hjernen på. Det du beskriver høres definitvt ut som mer enn bare assosiasjoner. Jeg trodde selv inntil for litt over 3 år siden at mine "assosiasjoner" var helt normale, men når det kom opp i en samtale med en større gruppe, så var det ingen av de andre som skjønte hva jeg mente med "hvilken farge har onsdag" eller "hvilken farge har A". Spør en random person om hvilken form og farge venstre(retningen altså, ikke partiet) har, så skal jeg love deg at det store flertallet bare kommer til å se dumt på deg. Anonymous poster hash: 5be0d...90d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #22 Del Skrevet 18. februar 2014 Man må for all del ikke skrive på KG om sin "diagnose" eller noe slikt; da kommer nemlig ekspertene og sier at du likevel ikke har det.. Jeg gir opp! Kan det aldri være en ordentlig, interessant tråd her inne? Er det ingen som ønsker å få utløp for litt ordentlig skriving? Anonymous poster hash: b31d7...f88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 18. februar 2014 #23 Del Skrevet 18. februar 2014 Det du beskriver høres definitvt ut som mer enn bare assosiasjoner. Jeg trodde selv inntil for litt over 3 år siden at mine "assosiasjoner" var helt normale, men når det kom opp i en samtale med en større gruppe, så var det ingen av de andre som skjønte hva jeg mente med "hvilken farge har onsdag" eller "hvilken farge har A". Spør en random person om hvilken form og farge venstre(retningen altså, ikke partiet) har, så skal jeg love deg at det store flertallet bare kommer til å se dumt på deg. Anonymous poster hash: 5be0d...90d Hehe ja kanskje det. Det kan hende en del ikke har tenkt over at det er sånn de fungerer i hvert fall. For jeg tror det er mange som bruker sånne merkelapper uten å være klar over det. Ikke alle som reflekterer over sånt. Selv er jeg en visuell, følsom og kunstnerisk person med stor forestillingsevne. Og da blir det vel sånn at man utnytter de egenskapene man har når man skal katalogisere ting i hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #24 Del Skrevet 18. februar 2014 Jeg ser lyder som farger og former. Navn spesiellt. Men også mennesker jeg møter kan jeg lett beskrive fargen og formen til. Alle mennesker har på en måte sin spesielle farge/mønster/form kombinasjon. Noen er lette å se fargen til mens andre er mer uklare. F.eks ser jeg kjæresten min som en stor, klar, blå firkant med diffuse kanter. Venninna mi er mer en stående rektangulær form. Brun med svake rosa flekker på bunnen. Mamma er lyselyseblåhvit og har ingen kanter og litt blurry på en måte. Navnet hennes derimot er rødt. Når jeg drikker eller sliter med å sove forsterkes disse asossiasjonene og bakgrunnstøy blir ekstra forstyrrende. Snakking sees som tynne sorte spaghettilinjer og bakgrunnstøy fra f.eks kjøleanlegg eller motordur får ekle, rytmiske former og linjer. Når jeg får orgasme ser jeg klare skarpe triangulære former i rosa og lilla. Vet ikke om alt dette har hatt innflytelse på karrierevalget mitt. Jobber iallefall som illustratør og mye med farger. Vet ikke om det er synestesi eller om jeg bare er gal. Uansett et veldig interressant tema, og synd tråden ble ødelagt. Anonymous poster hash: e76a7...9f5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2014 #25 Del Skrevet 18. februar 2014 Hehe ja kanskje det. Det kan hende en del ikke har tenkt over at det er sånn de fungerer i hvert fall. For jeg tror det er mange som bruker sånne merkelapper uten å være klar over det. Ikke alle som reflekterer over sånt. Selv er jeg en visuell, følsom og kunstnerisk person med stor forestillingsevne. Og da blir det vel sånn at man utnytter de egenskapene man har når man skal katalogisere ting i hodet. Jeg tror det er like før du er ved dette øyeblikket:In fact, synesthetes often go through an awkward or uncomfortable moment of realization that their experience is not universal (imagine the look youd get after announcing, That song was so green!). trynerdy.com/?p=886 Jeg har vært der selv;-) At andre ikke forestiller seg høyre som en rett limje med en gitt farge skyldes nok ikke bare at de ikke har tenlt på muligheten, altså. Anonymous poster hash: 5be0d...90d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 18. februar 2014 #26 Del Skrevet 18. februar 2014 (endret) - Endret 18. februar 2014 av Evilposelos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2014 #27 Del Skrevet 18. februar 2014 Hehe nei det er nok ikke tenkning men synestesi. Jeg har studert psykologi og hatt om dette også på studiet så det vet jeg. Kan lese mer på denne linken: http://synesthete.org/ Men bare se sitatet under - altså synestesi kan være ulike koblinger av forskjellige sanseopplevelser, men også at lydstimuli trigger en ufrivillig opplevelse i en annen sans (visuelle bilder), som er forbausende konsistent: What is Synesthesia? Synesthesia is a perceptual condition of mixed sensations: a stimulus in one sensory modality (e.g., hearing) involuntarily elicits a sensation/experience in another modality (e.g. vision). vel, andre? Jeg tenker i teknikolor 3D. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 19. februar 2014 #28 Del Skrevet 19. februar 2014 Jeg tror det er like før du er ved dette øyeblikket: trynerdy.com/?p=886 Jeg har vært der selv;-) At andre ikke forestiller seg høyre som en rett limje med en gitt farge skyldes nok ikke bare at de ikke har tenlt på muligheten, altså. Anonymous poster hash: 5be0d...90d Neida skjønner det ikke er helt mainstream. Men når det dukker opp mennesker tilfeldig i denne tråden som har den egenskapen, uten å ha vært klar over at det var noe spesielt på forhånd, så må det jo være mer utbredt enn man tror. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #29 Del Skrevet 19. februar 2014 Hvis det betyr at når man hører musikk, ser man for seg bilder, så ja..Anonymous poster hash: 43739...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2014 #30 Del Skrevet 19. februar 2014 Neida skjønner det ikke er helt mainstream. Men når det dukker opp mennesker tilfeldig i denne tråden som har den egenskapen, uten å ha vært klar over at det var noe spesielt på forhånd, så må det jo være mer utbredt enn man tror. Det kan godt hende det er mer utbredt enn man tror ja. Uten at jeg har undersøskt så veldig nøye, så tror jeg ikke forskerne er helt enige om hvor grensen mellom synestesi/ikke synestesi går, og da er det jo også vanskelig å anslå hvor mange dette gjelder, men det er nok langt færre enn du tror. Jeg har lest anslag mellom 1 av 100 og 1 av 100 000. (Opptil ca 1| av 20 i en gruppe studenter, men der var ikke utvalget representativt for hele befolkningen). Anbefaler å titte litt i Wednesday is indigo blue.PS! Onsdag er selvfølgelig sennepsgul. Anonymous poster hash: 5be0d...90d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest funny79 Skrevet 19. februar 2014 #31 Del Skrevet 19. februar 2014 Neida skjønner det ikke er helt mainstream. Men når det dukker opp mennesker tilfeldig i denne tråden som har den egenskapen, uten å ha vært klar over at det var noe spesielt på forhånd, så må det jo være mer utbredt enn man tror. Du har nok rett i at det er mer utbredt enn hva mange tror, og hva mange forskere har kommet frem til tidligere. I en studie var frekvensen på 1 av 23 og 1 av 90 for grapheme-color synestesi som er den mest vanlige formen. Årsaken til at det er mange flere enn hva man før antok er fordi mange mennesker tror at det er helt vanlig og noe alle andre også har og tenker derfor ikke noe mer over det. Synestesi er uansett et interessant fenomen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 19. februar 2014 #32 Del Skrevet 19. februar 2014 (endret) Kanskje jeg har det? For meg er det i hvert fall slik at døgnet, kalenderen, årstider osv. har forskjellige fargenyanser, og så ser jeg for meg at det går i en sirkel. Litt vanskelig å forklare. Har det sånn med tall og bokstaver også. Hvis det betyr at når man hører musikk, ser man for seg bilder, så ja..Anonymous poster hash: 43739...9d5 Det har jeg også! Nesten i hvert fall. På noen sanger er det bilder, men de sangene jeg "kan" har på en måte bestemte former og fargenyanser i tillegg. Nesten som med ukedagene osv. Når jeg hører på en sang, så "ser" jeg på en måte hvor i sangen jeg er! Men vet ikke om alt dette er noe særlig unormalt da, for jeg har ikke snakket med så veldig mange om det. Men noe sånt kom opp i en samtale jeg hadde med noen venner en gang, og da var det bare jeg og ei til som hadde det slik, så det er visst ikke slik for absolutt alle! Endret 19. februar 2014 av magicpie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erica Skrevet 20. februar 2014 #33 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har synestesi. Jeg har vært oppmerksom på det så lenge jeg kan huske. Nav på mennesker og ting, egentlig ord og bokstaver, setter jeg en farge på. Fargen er det samme uansett. A er rød, B er mørkeblå, C er mørk gul osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2014 #34 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg har synestesi. Jeg har vært oppmerksom på det så lenge jeg kan huske. Nav på mennesker og ting, egentlig ord og bokstaver, setter jeg en farge på. Fargen er det samme uansett. A er rød, B er mørkeblå, C er mørk gul osv. Hva skjer når du ser en tekst på f.eks hebraisk, eller greske bokstaver? Anonymous poster hash: 31a8c...cb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 20. februar 2014 #35 Del Skrevet 20. februar 2014 (endret) Jeg har synestesi som går på tall. Det er helt forferdelig. Jeg ser alt av tall, datoer, alfabeter, måneder og generelt ting som sorteres i et visuelt skjema foran meg. Jeg har problemer med matte og sliter med tall på grunn av dette. Har alltid vært sånn, og oppdaget tilfeldig da jeg lurte på hva noen mente med "synestesi" at dette bare gjelder meg, og at ikke alle andre har det slik. Endret 20. februar 2014 av Elanore Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elanore Skrevet 20. februar 2014 #36 Del Skrevet 20. februar 2014 Kanskje jeg har det? For meg er det i hvert fall slik at døgnet, kalenderen, årstider osv. har forskjellige fargenyanser, og så ser jeg for meg at det går i en sirkel. Litt vanskelig å forklare. Har det sånn med tall og bokstaver også. Japp, det er synestesi. Høres ut som du har flere typer pga. det med sirkelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leopanter Skrevet 20. februar 2014 #37 Del Skrevet 20. februar 2014 Jeg ser folk som bokstaver med farger. Som regel er det forbokstaven og den tilhørende fargen. En gutt jeg kjenner som heter Jesper er en gul J (selvsagt ), og det er greit nok. Verre er det med folk jeg ser som en annen bokstav enn forbokstaven, jeg klarer jo aldri å lære navnet deres! Jeg tenker gjerne i bokstaver ellers også, men klarer ikke tenke i bilder i like stor grad som mange andre kan. Kjenner også lukter når jeg tenker på enkeltpersoner, men det kan kanskje være assosiasjon og ikke synestesi? Kjenner i alle fall lukta av krydret tre når jeg tenker på farmor, og en spesiell parfyme når jeg tenker på mannen min, f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teeny Skrevet 20. februar 2014 #38 Del Skrevet 20. februar 2014 Vet ikke om det er synestesi, men jeg har en tendens til å "tenke" i bilder og følelser i stedet for ord. Noen ganger veldig livaktige bilder når jeg slapper av. Kanskje bare vill fantasi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå