Gå til innhold

Flere her som har synestesi (tenke i bilder/farger)?

Gjest Gemini7

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes ikke det du beskriver høres ut som synestesi

Anonymous poster hash: 31a8c...cb3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver kalles tenking. Ikke synestesi,

Anonymous poster hash: 8bfbc...c07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det du beskriver høres ut som synestesi

Anonymous poster hash: 31a8c...cb3

Jeg synes det høres slik ut!! Jeg har en del kjennskap til dette og synestesi er krysskobling av sanser - altså at man f.eks kobler lyder med visuell form slik TS beskriver (dette står også i ene linken).

Dessverre har ikke jeg dette selv for det høres ganske kult ut :D

Anonymous poster hash: de7f6...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7
Hehe nei det er nok ikke tenkning men synestesi. Jeg har studert psykologi og hatt om dette også på studiet så det vet jeg. :) Kan lese mer på denne linken: http://synesthete.org/
Men bare se sitatet under - altså synestesi kan være ulike koblinger av forskjellige sanseopplevelser, men også at lydstimuli trigger en ufrivillig opplevelse i en annen sans (visuelle bilder), som er forbausende konsistent:
What is Synesthesia?
Synesthesia is a perceptual condition of mixed sensations: a stimulus in one sensory modality (e.g., hearing) involuntarily elicits a sensation/experience in another modality (e.g. vision).
vel, andre?
Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver kaller jeg assosiasjon, som er naturlig når man bruker språk. Jeg ser ikke helt hvordan det beskriver det jeg leste om i linkene dine?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gemini7

Det du beskriver kaller jeg assosiasjon, som er naturlig når man bruker språk. Jeg ser ikke helt hvordan det beskriver det jeg leste om i linkene dine?

:) Visst er det en assosiasjon- men det er altså også en form for synestesi! Det er mange ulike former - noen omhandler kobling mellom bokstaver og farger eller musikk og smak. Mens andre er koblingen mellom lyden av noe og et tilhørende, konkret bilde. Les siste linken så ser du det. For øvrig har jeg altså testet meg med et slags synestesi-batteri som også viste at jeg har en form for synestesi - nemlig den visuelle. Jeg tenker ikke like mye i farger, selv om det kanskje er den vanligste typen.

Imidlertid ser jeg for meg visse "former" eller strukturer på ukedagene og månedene. Dette er også en form av det. :)

Var ellers i grunn ute etter å høre andres opplevelser, da det hadde vært gøy.. 1 av 200 skal jo ha dette så det er sikkert noen på KG og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Jeg har det med følelser og smaker/lukter, det suger.

Sikkert fascinerende og gøy om det ikke påvirker språket og fører til masse frustrasjon og tårer sånn som det gjorde med meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Jeg har det med følelser og smaker/lukter, det suger.

Sikkert fascinerende og gøy om det ikke påvirker språket og fører til masse frustrasjon og tårer sånn som det gjorde med meg.

Hvordan påvirket det språket ditt..? Hørtes ikke positivt ut, nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hyssingen

Hvordan påvirket det språket ditt..? Hørtes ikke positivt ut, nei..

Vanskelig å lære navnet på farger når farger ikke er farger men følelser, og vanskelig å gjøre seg forstått når man føler seg grønn og ikke "trist" når barnehagetantene spør hva som er i veien. Ingenting smakte søtt/salt/syrlig, de smakte farger, som ikke var farger, men følelser. Likte ikke brune leker fordi de var "redde"

Bare rot og kaos.

Lagt til:

Det gikk seg til da, når jeg fikk flere ord å jobbe med i vokabularet og ting ble sortert i hodet. At farger er farger og følelser er følelser og alt har sine egne faste ord. Så nå ser jeg fargene i hodet, men vet hva ordet er, så når jeg lukter noe, så ser jeg fargen i hodet mens munnen sier ordet. Men selve ordet har ikke farge. Hvis det gir mening.

Endret av uAnonymbruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

du assosierer. ikke noe mer.

Jeg gir opp. Hadde ikke tenkt til å si dette da jeg ikke vil bli gjenkjent, men det var jo voldsomt til "krangling" her:

jeg har snakket med Bruno Laeng på universitetet i Oslo om min synestesi da jeg studerte der. Han er vel en av de som kan mest om dette i landet, og som også forsker på synestesi. Han har bekreftet at jeg altså har en form for synestesi, visuell sådan. Også bekreftet ved testbatteri. Men herlighet jeg kaster inn håndkleet. Glem det- jeg sletter hovedinnlegget, ingen mening i å prøve å opprette en konstruktiv debatt her. Antakelig er det ytterst får med samme fenomen her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du definerer synestesi så har jo faktisk alle synestesi i mer eller mindre grad.

Det du beskriver høres for meg ut som assosiasjoner som har en viss logikk i seg. Ord som har elementer i seg som ligner på andre ord/ting o.l.

Anonymous poster hash: 05dd4...184
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, tidligere ab her- skjønner godt at TS kapitulerte. Bare argumentering tross at h*n har fått det bekreftet? Til siste ab: ja, det er assosiasjoner, dette. Noen er logiske, andre ikke. Og forskning sier faktisk at alle egentlig er født med dette, men veldig mange voksne kjenner seg altså ikke igjen i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er iallefall ekstremt mye mer visuell enn jeg er. Jeg må aktivt anstrenge meg for å lage den slags assosiasjoner, og jeg danner sjelden klare bilder av ord jeg leser eller hører. Når jeg leser bøker f.eks., så lever jeg meg svært godt inn i bøkene og kan bli nærmest forelsket i karakterene, men jeg ser dem svært dårlig likevel. Jeg relaterer kun på det følelsesmessige planet.

Anonymous poster hash: 9efe1...730
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tidligere ab her- skjønner godt at TS kapitulerte. Bare argumentering tross at h*n har fått det bekreftet? Til siste ab: ja, det er assosiasjoner, dette. Noen er logiske, andre ikke. Og forskning sier faktisk at alle egentlig er født med dette, men veldig mange voksne kjenner seg altså ikke igjen i det.

Jeg visste at synestesi handlet om assosiasjoner, men jeg trodde at det kun var snakk om helt tilfeldige og ulogiske assosiasjoner og at det var derfor synestesi var så sjeldent. Men synestesi er kanskje ikke så sjeldent?

Anonymous poster hash: 05dd4...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herlighet jeg kaster inn håndkleet. Glem det- jeg sletter hovedinnlegget, ingen mening i å prøve å opprette en konstruktiv debatt her. Antakelig er det ytterst får med samme fenomen her inne.

Eller fler enn man tror?

Jeg har veldig lett for å lære meg språk, og tror det er fordi jeg knytter ord opp mot både farger, former og ikke minst følelser. Når jeg har et ord på tunga er det alltid følelsen eller energien jeg sitter med i utgangspunktet, jeg kjenner på om jeg liker ordet eller ikke. Det er vanskelig å forklare, men for meg er for eksempel venstre et ubehagelig ord i motsetning til høyre. Venstre er orange mens høyre er blå. Venstre er som en ujevn strek mens høyre er rett. Babord og styrbord har fått samme "merkelapp", derfor greier jeg å skille dem, og babord gir meg en dårlig følelse mens styrbord er positiv = høyre.

Det er jo ikke noe annet enn assosiasjoner og en måte å utnytte ressursene i hjernen på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller fler enn man tror?

Jeg har veldig lett for å lære meg språk, og tror det er fordi jeg knytter ord opp mot både farger, former og ikke minst følelser. Når jeg har et ord på tunga er det alltid følelsen eller energien jeg sitter med i utgangspunktet, jeg kjenner på om jeg liker ordet eller ikke. Det er vanskelig å forklare, men for meg er for eksempel venstre et ubehagelig ord i motsetning til høyre. Venstre er orange mens høyre er blå. Venstre er som en ujevn strek mens høyre er rett. Babord og styrbord har fått samme "merkelapp", derfor greier jeg å skille dem, og babord gir meg en dårlig følelse mens styrbord er positiv = høyre.

Det er jo ikke noe annet enn assosiasjoner og en måte å utnytte ressursene i hjernen på.

Igjen: slike former for assosiasjoner er en form for synestesi - assosiasjonene du har med farger er synestesi om de kommer momentant uten å tenke, altså at det ikke er noe du prøver på. Du har kanskje lett for å lære språk men du har ikke lett for å lære andre ting, åpenbart (sorry altså).... Slike assosiasjoner kalles synestesi! Og det er ikke så uvanlig nei, som skrevet lengre opp her finner man dette hos 1 av 200.. Men enkelte klarer ikke komme forbi argumentasjonen om hva som faller under enkelte begreper og forpurrer debatten, dessverre.

Jeg vet litt om dette fenomenet og kunne i grunn ønske jeg hadde slike assosiasjoner selv. tross at erfaringen til uAnonymbruker ikke høres veldig positiv ut. Vanligvis rater de som har det imidlertid dette som en positiv ting

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen: slike former for assosiasjoner er en form for synestesi - assosiasjonene du har med farger er synestesi om de kommer momentant uten å tenke, altså at det ikke er noe du prøver på. Du har kanskje lett for å lære språk men du har ikke lett for å lære andre ting, åpenbart (sorry altså).... Slike assosiasjoner kalles synestesi! Og det er ikke så uvanlig nei, som skrevet lengre opp her finner man dette hos 1 av 200.. Men enkelte klarer ikke komme forbi argumentasjonen om hva som faller under enkelte begreper og forpurrer debatten, dessverre. Jeg vet litt om dette fenomenet og kunne i grunn ønske jeg hadde slike assosiasjoner selv. tross at erfaringen til uAnonymbruker ikke høres veldig positiv ut. Vanligvis rater de som har det imidlertid dette som en positiv ting Anonymous poster hash: de7f6...9eb

Uhm, hva er det jeg ikke har lett for å lære?
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det:
grapheme to color og spacial sequence synesthesia.

Tok disse testene med over 3 års mellomrom, uten å se på resultatet fra forrige gang da jeg tok testen andre gangen. Det er forøvrig ikke sånn at jeg assossierer fargen med bokstaven, men hvis jeg ser for meg en B så er den rosa. S og C er også rosa, (men alle tre rosa-fargene er forskjellige.)

a score below 1.0 is ranked as synesthetic. Non-synethetes asked to use memory or free association typically score in the range of a 2.0. A perfect score of 0.0 would mean that there was no difference in the colors selected on each successive presentation of the same letter.

Litt høy score på den siste - fordi jeg kom borti musetasten uten å mene det et par ganger på før jeg rakk å velge farge (for E og I). Til opplysning så er testen ikke tatt ved samme pc-skjerm begge gangene, så det gir liten mening å sammenligne nyanser på tvers av testene.

Tror det er litt mer vanlig å forestille seg måneder/årstider på et slags (ikke sirkulært) hjul, men kanskje ikke like vanlig å forestille seg tallinja bukte seg gjennom et 3-dimensjonalt rom, sånn som jeg gjør. Bade hjulet og tallinja har en plassering og utforming i forhold til meg som avhenger av bl.a. årstid og størrelseorden/område på det som telles, (og det er en del farger her også.)

Anonymous poster hash: 5be0d...90d

post-37809-0-94037700-1392759533_thumb.p

post-37809-0-72366100-1392759546_thumb.p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...