Gå til innhold

Nav.. Har gjort feil,blir jeg straffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal prøve å forklare dette kort.

Jeg går på AAP,og har gjort det i ett år. I fjor høst jobbet jeg litt i nesten 3mnd,og tjente noen kroner (tror det ble ca 17-18000 til sammen).

Det jeg ikke gjorde var å melde i fra om dette,da jeg trodde man kunne jobbe opp til 50% før man ble trukket noe av trygden. Dette har jeg nå forstått er feil. Jeg skulle ha meldt inn alle timene jeg har jobbet,også har de trukket meg for de,men nå er det ikke slik at jeg har gjort det.

Så hva vil skje nå? Man kan vel si det slik at jeg har mottatt ca 15 000 som jeg ikke skulle ha fått av Nav i forhold til at jeg jobbet.

Skal på møte denne uken,og kjenner jeg er veldig redd for å bli anmeldt eller lignende for dette.

Anonymous poster hash: a8eff...7ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da menneskelig å gjøre feil, noe din saksbehandler bør ha forståelse for, med mindre du er så heldig å har en saksbehandler som ikke ser personen bak saksnummeret.

Det beste du kan gjøre er å være ærlig og si du misforsto, det burde jo ikke bli noe anmeldelse av den grunn. Kanskje du blir bedt om å betale tilbake.

Uansett, når det er snakk om en så "liten" sum tror jeg ikke det er noen fare for at du blir mistenkt for svindel.
Det går nok bra skal du se, det er jo fort gjort å trå feil i dette NAV systemet :)

• Liker 3
Skrevet

Du forteller henne/han om alt, og forteller at dette beror på en misforståelse. En oppegående saksbehandler ser forskjell på misforståelse og snyltere. Får man håpe.

Anonymous poster hash: 6ddf3...0ec
Skrevet

Er du kalt inn til møte fordi NAV har funnet ut at du har fått utbetalt for mye/ikke meldt inn timer?

Legg alle kortene på bordet, har de en mistanke får de likevel tilgang til alle opplysninger fra arbeidsgiver og skatteetat. Du må nok betale tilbake beløpet, men det er så lavt at du antakelig unngår en anmeldelse.

Anonymous poster hash: bf703...01e
  • Liker 1
Skrevet

Er du kalt inn til møte fordi NAV har funnet ut at du har fått utbetalt for mye/ikke meldt inn timer?

Legg alle kortene på bordet, har de en mistanke får de likevel tilgang til alle opplysninger fra arbeidsgiver og skatteetat. Du må nok betale tilbake beløpet, men det er så lavt at du antakelig unngår en anmeldelse.

Er kalt inn fordi jeg har søkt om gjenopptak av AAP,da jeg hadde bare innvilget ett år om gangen. Dette var også noe jeg ikke visste,så plutselig var jeg tatt av ordningen uten å ha fått noe beskjed om dette.

Fikk høre det når jeg ringte å spurte. (Jeg skulle visst ha mottatt ett brev om dette,men det har jeg ikke)

Så begynte jeg bare å sjekke litt irundt dette med AAP en dag her,og fant ut at jeg trolig har gjort feil :/

Gjest Magdalene
Skrevet (endret)

Men når du går på AAP sender du inn meldekort hver 14.dag. Der skal du fylle inn hver eneste time du har hatt lønnet arbeid den perioden.

Hvor vanskelig kan det være?

Det som skjer er at du må betale tilbake pengene. Du går en regning, og om du har problemer med å betale hele på en gang får du mulighet til å dele opp betalingen i så mange måneder du klarer.

Endret av Magdalene
  • Liker 6
Skrevet

Er kalt inn fordi jeg har søkt om gjenopptak av AAP,da jeg hadde bare innvilget ett år om gangen. Dette var også noe jeg ikke visste,så plutselig var jeg tatt av ordningen uten å ha fått noe beskjed om dette.

Fikk høre det når jeg ringte å spurte. (Jeg skulle visst ha mottatt ett brev om dette,men det har jeg ikke)

Så begynte jeg bare å sjekke litt irundt dette med AAP en dag her,og fant ut at jeg trolig har gjort feil :/

Det beste du gjør er å legge alle kortene på bordet og gjør opp for deg.

På vedtaksbrevet ditt står det hvor lang periode du har fått innvilget, du får ikke noe egen brev om det.

Veldig snilt av saksbehandleren å ringe deg opp, det har de ingen plikt til. Det er du selv som må følge opp hvor lang tid du har vedtak for og sende inn søknader om fornying/forlengelse.

• Liker 1
Skrevet

Beløpet er såpass lavt at du vil ikke bli anmeldt, og dømt for dette.

Det de vil gjøre er å kreve pengene tilbake umiddelbart, samt fatte vedtak som utestenger deg pga svindel.

Utestengingen er ikke lang tid. Men som regel beregnet utføra summen.

Jeg har gjort samme feil, var snakk om 16.000,-. Ble utestengt i 6 uker vedrørende vedtak fattet om

Svindel samt måtte betal e tilbake inn en 14 dager. Var en misforståelse rett og slett.

Og i mitt tilfelle var det faktisk deres feil og ikke min, da de feilinformerte meg.

Men det er ditt ansvar å passe på at du ikke får feil utbetalt. Hadde det vært over 25.000 hadde det vært politisak uansett, så vær glad det ikke er mer. Og du bør informere dem, ellers finner de ut dette når

Selvangivelsen er klar, og da har du tilbakeholdt samtidig, og det er enda være.

Anonymous poster hash: 0caa4...3a8

• Liker 1
Skrevet

Tull. Blir ikke snakk om noe utestengning.

Betale tilbake må du nok.

Anonymous poster hash: 2116f...d10
  • Liker 1
Skrevet

Tull. Blir ikke snakk om noe utestengning. Betale tilbake må du nok. Anonymous poster hash: 2116f...d10

Det er ikke tull. Jeg ble utestengt i 6 uker pga en akkurat lik misforståelse.

Beløpet var 16.500,- og dermed mindre enn TS sitt, og i vedtaket står det svindel i mindre grad.

På tross av at de informerte feil. Man har fullt ansvar for alt man mottar.

Flaks for meg så trengte jeg de ikke lenger, da jeg fikk jobb.

• Liker 1
Skrevet

Du er pliktig og sette deg inn i reglene når du mottar AAP. I tillegg burde du jo lest innmeldingskortet skikkelig, der står det om du har jobbet. Du kan i verste fall miste videre AAP. Man kan ikke få i pose og sekk når man har AAP. Du har mottatt uberettig stønad samtidig med inntekt. Det burde jo ha ringt en bjelle hos deg. Mottar selv AAP og man må lese info skrivet man får. Hvor du har fått fra at du kan få begge deler synes jeg høres rart ut. Tror du nok vil få problemer med Nav ja.

Anonymous poster hash: f7ff4...0b4
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke tull. Jeg ble utestengt i 6 uker pga en akkurat lik misforståelse.

Beløpet var 16.500,- og dermed mindre enn TS sitt, og i vedtaket står det svindel i mindre grad.

På tross av at de informerte feil. Man har fullt ansvar for alt man mottar.

Flaks for meg så trengte jeg de ikke lenger, da jeg fikk jobb.

Så om en blir utestengt fra nav i 6 uker, skal man da bare sulte i hel? Eller har man rett på nødhjelp hos sosialen?

Anonymous poster hash: 2116f...d10

Skrevet

Nødhjelp har du rett på, men det dekker ikke lån osv.

Anonymous poster hash: f045f...113
Skrevet

Arbeider med tilbakekreving av en annen stønad. Hos oss blir det ikke politisak av såpass lavt beløp. Men du vil få varsel om tilbakekreving med mulighet for å uttale deg. Deretter blir det fattet vedtak om tilbakekreving, delvis tilbakekreving eller ikke tilbakekreving. Vilkårene er hvorvidt du forsto eller burde forstått at du mottok for mye stønad i den aktuelle perioden. Eventuelt om du forsettlig eller uaktsomt har forårsaket feilutbetalingen ved å ikke melde fra om at du jobbet. Les folketrygdloven § 22-15 første ledd. I tillegg kan det kreves tilbake 10 % renter, jf. folketrygdloven § 22-17 a første ledd dersom du forsettlig eller grovt uaktsomt har forårsaket feilutbetalingen.

Du er selv pliktiig til å sette deg inn i reglene som gjelder for din stønad. Og meldekortene på AAP er ganske innlysende...

Anonymous poster hash: 434c0...ea6
  • Liker 3
Skrevet

Er fullt klar over at jeg kun har meg selv å skylde på i denne saken,har heller ikke prøvd å vri meg unna på noe vis.

Jeg har som sagt søkt om gjenopptak av AAP,men jeg har også søkt om hjelp til husleie og livsopphold da jeg ikke har mottatt en krone i år. (Har derfor to husleier ubetalt,og bare levd på få kroner jeg har fått av mine nærmeste)

Når jeg nå søkte om livsopphold og husleie sendte jeg såklart med utskrift fra konto de siste tre mnd,og der ser de jo svart på hvitt at jeg har mottatt lønn,så har ikke prøvd å lure meg unna på noe som helst vis.

Begynte å sjekke ut dette for jeg pratet med en venninne om min økonomiske situasjon,og så da at jeg har gjort feil.

Og ja,skulle helt klart ha tenkt på dette når jeg sendte meldekort,men har bare fylt ut som jeg bestandig har gjort og ikke tenkt mere på det,da de jeg har pratet med mente jeg kunne jobbe opp til 50% uten å bli trekt i stønad.

For å si det slik,JEG HAR LÆRT! :S Dessverre på den dumme måten,men lite jeg kan gjøre med dette nå :/

Får bare håpe jeg får tilbakebetale det jeg skylder over en periode,og at jeg får hjelp videre,ellers sliter jeg veldig...

Faan,skal virkelig begynne å lese alt som har med Nav og gjøre,og ikke stole på andre folk,dog heller meg selv.

Takk til alle som har kommentert. Nå får jeg bare vente til Fredag å høre hva som vil skje videre...

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare fortelle at jeg ble ikke på noe vis straffet,ei heller bedt om å betale tilbake.. Tror de rett og slett driter i det.

Gjest Magdalene
Skrevet

Ville bare fortelle at jeg ble ikke på noe vis straffet,ei heller bedt om å betale tilbake.. Tror de rett og slett driter i det.

Hva sa de da?

AnonymBruker
Skrevet

Hva sa de da?

Ingenting. Vi pratet til og med om at jeg hadde jobbet,men de spurte ikke om noe som helst utover det.

Blir vel for dyrt for de å jobbe med tilbakebetalingen,så da dropper de vel det.

De er jo fullt klar over at jeg har jobbet så.

Gjest Magdalene
Skrevet

Ingenting. Vi pratet til og med om at jeg hadde jobbet,men de spurte ikke om noe som helst utover det.

Blir vel for dyrt for de å jobbe med tilbakebetalingen,så da dropper de vel det.

De er jo fullt klar over at jeg har jobbet så.

Men de er nok ikke klar over at du ikke har rapportert dette.

Jeg ville meldt i fra om at jeg hadde mottat penger jeg ikke skulle hatt med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...