Gå til innhold

Svangerskapspermisjon slutt - vil ha ny jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Jeg trenger litt juridisk/NAV-hjelp.

Det har seg slik at jeg i april går ut fra svangerskapspermisjon for min datter. Jeg er 100% ansatt, men har søkt og fått innvilget 1 års omsorgspermisjon fra stillingen(uten lønn).

Grunnen til at jeg søkte omsorgspermisjon, er fordi jeg rett og slett ikke orker å jobbe på den jobben jeg hadde.Jeg var sykemeldt i store deler av svangerskapet grunnet dette. Det gikk på helsen løs, mye grunnet arbeidsforhold (mobbing og trakasering).

Jeg er nå på utkikk etter nye jobber, og merker panikken tar meg. Dersom jeg ikke finner meg en ny jobb, vil jeg ikke ha noe inntekt etter permisjonen er ferdig.

NAV sier følgende:
Dersom jeg sier opp stillingen min, får jeg karantene på 8 uker for dagpenger. Jeg kan ikke sykemelde meg til jeg finner noe annet, fordi jeg har jo permisjon uten lønn. Jeg kan ikke reversere søknaden om omsorgspermisjon, for den er innvilget og andre fått innvilget stilling i permisjonen.

Hva gjør man i en slik situasjon?

Anonymous poster hash: 0444c...5d2

Anonymous poster hash: 0444c...5d2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå tilbake til den faste stillingen din, ta opp med HR problemene med trakassering, og så enten blir det bedre eller så fortsetter du å lete etter ny jobb? Holde ut til du finner deg noe nytt?

Anonymous poster hash: 6edf0...e1e

Skrevet

Her er det nok ikke dessverre så mye å gjøre, du kan be pent til arbeidsgiver om de har en stilling til deg som du kan jobbe i mens du søker andre jobber ellers står du uten inntekt frem til du får jobb..

Du har valgt ulønnet permisjon og da skal du jo være hjemme sammen med barnet - har du avklart med nåværende arbeidsgiver at det er greit at du jobber et annet sted? Du risikerer oppsigelse fra arbeidsgiver for om ønsket er å prøve deg et annet sted må du søke om en annen type permisjon.. Om du vet at du aldri vil tilbake dit kan du jo likegreit si opp stillingen? Du vil måtte gå uten penger i 8 uker uansett enten du sier opp selv eller blir sagt opp men det ser mye bedre ut på papiret at du selv har sagt opp..

Anonymous poster hash: 4b86c...c55
Gjest Magdalene
Skrevet

I en slik situasjon så søker man aktivt nye jobber.

• Liker 1
Skrevet

Man sykemelder ikke seg selv når man vil, man blir sykemeldt av legen sin når man er syk.

Du har jo satt deg selv i situasjonen, selv om jeg skjønner godt at du ikke vil tilbake til jobben så valgte du jo å søke ulønnet permisjon.. Det er ikke så mye annet å gjøre enn å aktivt søke nye jobber til du får en. Jeg ville også spart opp penger så du har til de 8 ukene du må gå uten lønn hvis du velger å si opp istedet for å ta den ulønnede permisjonen. Jeg antar du ikke er alene siden du valgte å søke om permisjon uten lønn, så da har vel han du er sammen med inntekt også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...