Gå til innhold

Nordeas nye buffersparekonto - en god deal?

Anbefalte innlegg

Gjest Gemini7
Skrevet

Som fordelsprogramkunde i Nordea fikk jeg nylig tilbud om å opprette en buffersparekonto hos dem, visstnok et helt nytt tilbud. På denne sparekontoen må man sette inn minst 500 kr i mnd men selvsagt gjerne mer om man vil, og man får 3 % rente på alt man har der. Jeg har skjønt at man ofte ikke oppnår så høy rente på sparekonto hvis man ikke har en ganske høy sum innestående på konto. Her får man altså 3 % på alt.

I tillegg var det ingen begrensning på antall uttak i året, hvilket jo er en stor fordel (men man må altså likevel sette inn minst 500 i mnd).

Jeg kan minimalt om bankprodukter, rente etc, så vil gjerne ha innspill fra folk som har peil her. er ikke dette en relativt god rente?

Takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alle mine vanlige bankkontoer hos Nordea, og endret nettopp sparekontoen min til en slik bufferkonto. Sparekontoen har både dårligere rente, og begrensninger på uttak - så det var et enkelt valg. Alternativet er å flytte bufferkontoen til en annen bank med høyere rente, men jeg orker ikke å ha flere banker å forholde meg til. Forskjellen er ikke så stor at det er verdt det for meg, særlig når det bare er snakk om 50 000.

Alt av penger utover det blir heller investert, til forhåpentligvis høyere avkastning enn en høyrentekonto :)

Anonymous poster hash: 049b5...08d

Skrevet (endret)

Og Bank Norwegian har 3,35%. Har både yabank og Bank Norwegian, ville derfor aldri valgt Nordeas alternativ.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Som fordelsprogramkunde i Nordea fikk jeg nylig tilbud om å opprette en buffersparekonto hos dem, visstnok et helt nytt tilbud. På denne sparekontoen må man sette inn minst 500 kr i mnd men selvsagt gjerne mer om man vil, og man får 3 % rente på alt man har der. Jeg har skjønt at man ofte ikke oppnår så høy rente på sparekonto hvis man ikke har en ganske høy sum innestående på konto. Her får man altså 3 % på alt.

I tillegg var det ingen begrensning på antall uttak i året, hvilket jo er en stor fordel (men man må altså likevel sette inn minst 500 i mnd).

Jeg kan minimalt om bankprodukter, rente etc, så vil gjerne ha innspill fra folk som har peil her. er ikke dette en relativt god rente?

Takk! :)

Nei, dette er en dårlig rente som de har prøvd å pakke inn som et nytt og spennende produkt. Noe det jo ikke er i det hele tatt. Tvungen sparing og dårlig rente = dårlig deal.

Anonymous poster hash: 8084b...e02

• Liker 1
Gjest Gemini7
Skrevet (endret)

Og Bank Norwegian har 3,35%. Har både yabank og Bank Norwegian, ville derfor aldri valgt Nordeas alternativ.

Takk for svar dere :)

Ja, jeg ser at begge disse (og noen andre) har bedre rente. Og som Johno sier trenger man jo ikke være fordelskunde heller i Yabank, hvilket er gunstig. Betingelsene i Bank Norwegian vet kanskje du mer om Yvonne (uttaksbegrensning/evt rentesats fra første krone etc)?

Jeg tenker imidlertid litt som første anonym over her, det er så mye mas å ha flere banker å forholde seg til og jeg har jo andre bankprodukter, som lønnskonto, i Nordea. Veldig greit å bare overføre til sparekonto innen samme bank.. Og å bytte bank fullstendig orker jeg ikke alt styret med rett og slett (ja, lat :rodme: ), for mange ting å sette seg inn i, betingelser på ulike produkter etc. Forskjellen på 0.35 eller 0.4 utgjør ikke så mye på min sparing uansett.

Jeg lurte egentlig mest på om det var en grei rente på sparing. Siste anonym mener tvungen sparing er en dårlig deal. Jeg synes i grunn det er veldig bra. Jeg har null problemer med å avse 500 til sparing i mnd eller mer, og man har jo frie uttak så hvis man trenger penger derfra kan man ta ut når som helst. I tillegg er jeg for sløv med å føre over penger fra lønnskonto til sparekonto, så de blir gjerne stående på lønnskonto med nesten ingen rente, og det er i alle fall dumt. Derfor er jevnlig trekk fint for meg-. Og renta er vel ikke SÅ dårlig?

Endret av Gemini7
Skrevet (endret)

Takk for svar dere :)

Ja, jeg ser at begge disse (og noen andre) har bedre rente. Og som Johno sier trenger man jo ikke være fordelskunde heller i Yabank, hvilket er gunstig. Betingelsene i Bank Norwegian vet kanskje du mer om Yvonne (uttaksbegrensning/evt rentesats fra første krone etc)?

Jeg tenker imidlertid litt som først anonym over her, det er så mye mas å ha flere banker å forholde seg til og jeg har jo andre bankprodukter, som lønnskonto, i Nordea. Veldig greit å bare overføre til sparekonto innen samme bank.. Og å bytte bank fullstendig orker jeg ikke alt styret med rett og slett (ja, lat :rodme: ), for mange ting å sette seg inn i, betingelser på ulike produkter etc. Forskjellen på 0.35 eller 0.4 utgjør ikke så mye på min sparing uansett.

Jeg lurte egentlig mest på om det var en grei rente på sparing. Siste anonym mener tvungen sparing er en dårlig deal. Jeg synes i grunn det er veldig bra. Jeg har null problemer med å avse 500 til sparing i mnd eller mer, og man har jo frie uttak så hvis man trenger penger derfra kan man ta ut når som helst. I tillegg er jeg for sløv med å føre over penger fra lønnskonto til sparekonto, så de blir gjerne stående der med nesten ingen rente, og det er i alle fall dumt. Derfor er jevnlig trekk fint for meg-. Og renta er vel ikke SÅ dårlig?

Jeg har selv DnB som min hovedbank, og har der bruks/lønnkonto. Samt boliglån. Jeg har både yabank og Bank Norwegian til sparing.

Det er nok en vanesak, for jeg synes ikke det er vanskelig. Det er dog for meg som for deg helt uaktuelt å bytte hovedbank siden jeg er svært fornøyd med DnB. Jeg har også forøvrig "tvungen" sparing i DnB for å få alle fordelene, men jeg tar ut pengene etter et par måneder og setter dem inn på en av mine andre sparekontoer (i hovedsak bruker jeg Bank Norwegian nå til sparing).

Nei, det er klart at renta er ikke SÅ dårlig, men den er heller ikke den beste. Hvis du synes det blir styrete synes jeg du skal bare ha alt i Nordea. Det viktigste er jo at du er fornøyd tross alt. :)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Gjest Gemini7
Skrevet (endret)

Jeg har selv DnB som min hovedbank, og har der bruks/lønnkonto. Samt boliglån. Jeg har både yabank og Bank Norwegian til sparing.

Det er nok en vanesak, for jeg synes ikke det er vanskelig. Det er dog for meg som for deg helt uaktuelt å bytte hovedbank siden jeg er svært fornøyd med DnB. Jeg har også forøvrig "tvungen" sparing i DnB for å få alle fordelene, men jeg tar ut pengene etter et par måneder og setter dem inn på en av mine andre sparekontoer (i hovedsak bruker jeg Bank Norwegian nå til sparing).

Nei, det er klart at renta er ikke SÅ dårlig, men den er heller ikke den beste. Hvis du synes det blir styrete synes jeg du skal bare ha alt i Nordea. Det viktigste er jo at du er fornøyd tross alt. :)

Ok, takk for svar, Yvonne! Nei- kanskje det ikke er så mye hassle som jeg ser for meg i grunn, å overføre sparebeløpet til annen bank...

Endret av Gemini7
Skrevet

Hvorfor synes folk det er så mye styr med flere banker? Det å opprette nye konti i dag er jo omtrent like enkelt som å logge inn i nettbanken, og man kan bruke samme bank-ID på alle. Tror det er mange som tenker det er mer styr enn det er, som i gamle dager da jeg måtte i banken og søke ny konto og ikke fikk papirene før vilkårene var blitt dårligere. I dag er det jo lekende lett. Men mange velger å ikke ta "styret", og det er vel noe av årsaken til at det blir lite konkurranse og dårlige vilkår for sparekunder. Min forrige bank satte ned innskuddsrenten flere ganger uten at det var nedgang i styringsrenten, da byttet jeg. Har ikke dårlig samvittighet for å være notorisk utro mot banker med dårlige vilkår for oss som finansierer lånekundene.

• Liker 1
Skrevet

Nordeas tilbud er ingenting å skryte av. Men hvorfor skal de gode tilbud når de har en kundemasse som likevel ikke bryr seg?

Hadde kundene vært mer aktive hadde det ikke vært like enkelt for storbankene å skaffe seg milliardoverskudd.

• Liker 2
Skrevet

Nordeas tilbud er ingenting å skryte av. Men hvorfor skal de gode tilbud når de har en kundemasse som likevel ikke bryr seg?

Hadde kundene vært mer aktive hadde det ikke vært like enkelt for storbankene å skaffe seg milliardoverskudd.

Nja.. det har vel blant annet med at mange (inkl meg selv) er nokså skeptisk til små eller ukjente banker man aldri har hørt om når det gjelder plassering av pengene sine. Jeg har aldri før hørt om Ya-bank eller Bank Norwegian som er nevnt over her, og det gjør meg litt engstelig, merker jeg. Det er liksom så pålitelig med en stor, kjent bank....

Anonymous poster hash: 40e10...2ab

• Liker 1
Skrevet

Nja.. det har vel blant annet med at mange (inkl meg selv) er nokså skeptisk til små eller ukjente banker man aldri har hørt om når det gjelder plassering av pengene sine. Jeg har aldri før hørt om Ya-bank eller Bank Norwegian som er nevnt over her, og det gjør meg litt engstelig, merker jeg. Det er liksom så pålitelig med en stor, kjent bank....

Skrevet

Det viktige med banker er at de er med i Bankenes sikringsfond, som garanterer innskudd på opptil 2 millioner.

yAbank har hatt topplasseringer i alle rangeringer når det gjelder beste brukskonto og vært blant de beste på høyrente siden de startet i 2006.

Bank Norwegian eies av et kjent flyselskap, og ble startet i 2007.

Begge disse bankene er rene nettbanker som har et betydelig smalere spekter av produkter enn storbankene. Gode kredittkort, tilbyr forbrukslån men ikke boliglån.

For meg er det problemfritt å ha sparepengene i andre banker enn der jeg har brukskonto og lån. Men storbankene forutsetter ofte lønnsinngang for å få beste vilkår på boliglån.

Og jeg har full forståelse for at man er lite opptatt av renten hvis man ikke har noe særlig på kontoen.

Skrevet

Har selv yabank som dagligbank, buffer har vi nå hos Santander, BSU i en lokal sparebank pga beste rente. Synes det er en stor fordel å ha bufferpsaring i annen bank, da dette er sparepenger som kun skal bruker i tilfelle virkelig krise. Det er bare bra å ikke se at pengene er tilgjengelige hver gang vi sjekker de vanlige kontoene :) Ute av syne, ute av sinn, til best mulig rente. Der kan de stå og godgjøre seg til den dagen de av en eller annen grunn trengs.

• Liker 1
Skrevet

Det er da kjente banker dette. Og det viktigste er som en annen nevner sikringsfondet.

• Liker 2
Skrevet

ok, dere har overbevist meg! :)

Da er vi spente på hva vi har overbevist deg om. :laugh:

• Liker 1
Gjest Gemini7
Skrevet

Da er vi spente på hva vi har overbevist deg om. :laugh:

At det ikke er noe mas å ha sparekontoen i en annen bank enn hovedbanken! :) Og da går jeg selvsagt for den med høyest rente ;)

Skrevet

At det ikke er noe mas å ha sparekontoen i en annen bank enn hovedbanken! :) Og da går jeg selvsagt for den med høyest rente ;)

Bra for deg! Og på sikt bra for kundene jo flere som tenker på samme måte :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...