Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Rethymnon på nordkysten er en kjempekoselig by. Vi leide rom privat i gamlebyen. Trange gater, greske spisesteder med spennende småretter og vin i kjøkkenglass (velg steder med menyen på gresk). Kjøp frokosten hos bakeren. Blir du kjent med noen fastboende får du kanskje et syltetøyglass med hjemmelaget aprikosmarmelade. Stranden er ikke øyas beste, men helt ok.

Hvis dere leier bil kan dere kjøre til sørkysten. Personlig trives jeg best i de små landsbyene på sørkysten. Her er det også ganske fint å snorkle. Ser en del fisk. Silversnapper opptil 20-30 cm i store flokker. Også noen fargerike fisk, men disse er små. Matala har en fin strand. Dette var tidligere et hippiested, hvor man kunne overnatte i grottene i fjellsiden. Kanskje fortsatt mulig hvis dere har med sovepose? Ierapetra er europas sørligste by. Her er det ikke er så mye turisme. Rullestenstrand i byen. Mulighet å ta båt ut til Krissy Island i Det Libyske Hav. Øya er ubebodd og dekket med hvit sand og sederskog. "Korallbunn" og fint å snorkle hvis det ikke er for mye vind. Mulig å overnatte på øya under åpen himmel i sovepose (båten kan bli innstilt pga vind). Både øst og vest for Ierapetra er det koselige landsbyer med enkle overnattingsmuligheter, privat eller i enkle små "hoteller". Her kan man nyte middagen på en taverna som direkte ligger på stranden eller på lave klipper ved havet.

På østkysten ligger palmestranden Vai. En vakker sandstrand omkranset av masse palmer. Bør bade med sandaler ellr svømmeføtter pga "korallbunn". Fint å snorkle der. Midt på dagen er det fryktelig folksomt, ettermiddag og kveld har dere stranden nesten for dere selv! På veiden til Vai passerer dere Sitia. En by som er verdt et besøk.

I fjellene ligger hvitkalkede landsbyer med trange gater, esler og frukttrær. Skikkelig idyllisk.

God tur!!

Gjest Anonymous

Glemte en ting. Kreta er en stor øy. Hvis dere skal kjøre "rundt" øya må dere regne med en eller to overnattinger. Ellers er det mye fint å se i nærområdene også, uansett hvor på øya dere har basen. Leiebil noen dager kan absolutt anbefales. Kos dere!

Annonse

Plott inn en strand på nord-vest kysten også. Mener den het Falsefarne eller noe i den duren. Fantastisk klart vann, lite folk. Vi hadde leiebil og var der flere dager (bodde i Agi Apostoli utenfor Chania).

Elafonisi var ganske overbefolket med masse turistbusser. Men bevares, det var jo flott, da.

Har sjekket kart. Falassarna heter stranden. :oops:

Vi bodde i Rethymnon, en veldig koselig by.

Dere må, som nevnt, få med dere Knossos. HUSK SKYGGELUE OG MYE VANN. Det er varmt å gå rundt der, og så godt som ingen steder å søke tilflukt i skyggen.

Det går også an å ta en tur over til Santorini. Vi tok en av båtene til Hellas Flying Dolphins (tar bare et par timer da - raske båter), hadde forhåndsbestilt rom på et lite hotell, og overnattet en natt. Santorini er en opplevelse!!!

Gjest allium

Som flere andre kan jeg anbefale Santorini. Ta med reisesyketabletter hvis dere lett blir sjøsyke. Det var utrolig mange som ble veldig dårlige på den båtturen. Selv følte jeg meg helt fin, og ble ganske overrasket da jeg kom inn på toalettene - der lå folk i alle kroker og stønnet "hjelp meg, Gud", mens de kastet opp...

Jeg ser at ingen har nevnt Samaria ravinen. Det var en flott fottur. Husk gode sko hvis dere planlegger å gå den. Første del er bratt nedover, og sandaler egner seg dårlig.

Det går også an å dykke på sydkysten.

Gjest Anonymous

Vi hadde en kjempedag i LimnouPolis Water Park(vannland).Tok drosje fra Platanias. (Det går også buss fra Chania)

Havna i Chania er også et koselig sted,mange butikker og spisesteder i nærheten og flere turistbåter går herfra om dere har lyst på en båttur.

Gjest gloria
Knossos er et absolutt must! Dessuten tilbyr de fleste reiseselskaper spennende utflyter' date=' som er verdt å få med seg. Ving feks. arrangerer turer til Satorini for rundt sekshundre kroner, som jeg selv skal benytte meg av i sommer.[/quote']

Knossos er et bra sted. Var der i sommer, og da stoppet vi først i Heraklion hvor det finnes et bra utvalg av butikker. De hadde bl.a. klesbutikken Zara som jeg i alle fall løp rett inn i !

Gjest Anonymous

Jepp, Samaria (ravinen) er bra. Ca 2 mil å gå - og støvete og tørt - men med en nydelig duft av krydder gjennom hele dalen, og elv i bunnen, og litt spesielt. Og VELDIG deilig å kaste seg nedi bølgene etter 2 mil. (Fins også en pingle-versjon av turen, hvis man vil se litt, men gå kortere).

Knossos syns jeg var mest fullt og slitsomt - men da var jeg der på en varm dag i turistsesongen, mye venting og kø...

Annonse

Ville si takk til "maxine" som tipset meg om Elafonisi!!

Jeg "snik leste" litt her inne før jeg dro til Kreta for litt over en uke siden. Kom tilbake i går etter en super tur! Vi dro til Elafonisi etter Maxins tips og der var det jo bare helt fantastisk nydelig. Jeg skjønner hvorfor de kaller det Hellas svar på Malidivene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...